عمومی

سرایت فرار مالیاتی به اصناف خرد

برخی از فروشندگان می گویند: ما دستگاه کارتخوان نداریم. پول نقد به من بده.

به گزارش سرگرمی برای همه، این روزنامه اعتماد با گذشت حدود 20 روز از اجرای قانون جدید مالیات تراکنش های کارتخوان، فرار مالیاتی به اصناف خرد سرایت کرده است، آنها از استفاده از کارت های مشتریان برای پرداخت هزینه های خود برای نشان دادن درآمد کمتر از مالیات تعیین شده خودداری می کنند. او نوشت. در عوض، پول نقد می‌پذیرند یا به خریداران می‌گویند که مبلغ خرید را باز کنند. این مورد در فروشگاه های بزرگ نیست، بلکه در فروشگاه های خرده فروشی صدق می کند. واقعیت این است که امتناع فروشندگان از برداشت کارت به خریدهای کلان محدود نمی شود، بلکه شامل خریدهای کوچک نیز می شود. تاکنون گزارش هایی مبنی بر فرار مالیاتی از سوی برخی پزشکان، بیمارستان ها یا موسسات حقوقی منتشر شده است و اکنون با در نظر گرفتن مالیات تراکنش های کارتخوان، حتی خرده فروشان نیز با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند. در حالی که مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که درصد کمی از اصناف کارت‌خوان‌ها را ترک کرده‌اند، به نظر می‌رسد در روند فعلی «اثر دومینو»، حوزه مالیاتی تراکنش‌های کارتخوان در حال تغییر است به جایی که پول نقد مهم‌ترین عنصر برای معاملات پرنوسان است. بازار باشید این مشکل ممکن است در نهایت منجر به کاهش استفاده از خدمات بانکی شود.

چی شد؟

در گذشته مالیات اصناف بر اساس توافق و چانه زنی بود. به این ترتیب مأمور مالیات به سراغ اصناف رفت و سهم آنها را با توجه به مالیات سال های قبل محاسبه کرد، اما در این حوزه طبق قانون جدید همه چیز قاطی می شود، خودرو یا کارتخوان ملاک مالیاتی شده است. . گفته می شود موضوع مالیات بر اساس تراکنش های کارتخوان در اختیار سازمان امور مالیاتی یا اتاق اصناف نیست، موضوع اصلی در اختیار بانک مرکزی است.

سال گذشته سازمان امور مالیاتی اصناف در چهار گروه طبقه بندی شدند. گروه اول تراکنش های کارتخوان از صفر تا یک میلیارد در سال است. این افراد باید سه برابر مالیات 99 تا 5 میلیون تومانی بپردازند. اگر تا ده دستگاه کارتخوان داشته باشند، مالیات آنها محاسبه می شود. دسته دوم کسانی هستند که با خواندن کارت از یک میلیارد تا سه میلیارد تومان تراکنش انجام دادند. این افراد باید مالیات سه برابری سال 99 – حداکثر 10 میلیون تومان را بپردازند. گروه سوم اصناف هستند که از سه میلیارد تا چهار میلیارد و هشتصد میلیارد تومان با دستگاه های کارتخوان تراکنش انجام داده اند. این افراد باید اظهارنامه را تکمیل کنند، ثبت تراکنش با دستگاه کارتخوان «بررسی» می شود، اما باید حداکثر 15 میلیون تومان مالیات بپردازند.

اطلاعات اصناف در این دسته تا حدودی تایید شده است. از سوی دیگر سازمان امور مالیاتی «اینتا کد» برای هر یک از اصناف ضریبی در نظر گرفته است که بر اساس آن مالیات اخذ می شود. به عنوان مثال، برای فروشندگان تلفن همراه، این نرخ 30٪ است و آنها باید 30٪ از سود پنهان دریافتی از طریق دستگاه های کارتخوان را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

چقدر درآمد مالیاتی برنامه ریزی شده است؟

در قانون بودجه امسال 532 هزار میلیارد از کل یک میلیون و 500 هزار میلیارد تومان اعتبارات دولتی مورد نیاز است. این بدان معناست که 35 درصد از منابع دولتی دولت وابسته به مالیات است. مالیات بر درآمد برای اشخاص حقوقی مهمترین منبع قابل اعتماد درآمد مالیاتی دولت است. این پایه مالیاتی تا 42 درصد از کل بار مالیاتی را متحمل می شود. مالیات بر درآمد افراد با سهمی حدود 16 درصد که سومین اثرگذار در فروش یا عدم تحقق درآمدهای مالیاتی کشور است. مالیات بر کالاها و خدمات دومین پایه مالیاتی مهم پس از مالیات بر درآمد شرکت ها است که حدود 25 درصد از درآمد مالیاتی دولت را تامین می کند. اگر کارتخوان ها از مالیات اجتناب کنند چه؟

چرا مالیات کارتخوان مشکل دارد؟

تصور کنید شخصی که به تازگی وام گرفته است و مبلغ وام در کارت نگهداری می شود و فقط می توان از آن برای خرید کالا استفاده کرد. اما صاحبخانه می خواهد با این مبلغ اجاره خانه اش را افزایش دهد. بنابراین او باید به کارتخوان مراجعه کند، از او بخواهد که پول را برداشت کند، آن را به حساب خود بازگرداند. این بسیار ساده است، اما با طرح مالیاتی جدید تراکنش با دستگاه کارتخوان، چنین کاری مشمول مالیات می شود. یا شخص می تواند خانه خود را بفروشد و آن را به حساب کارت خوان اتحادیه خود واریز کند یا بین شرکای خود مبادله ای انجام دهد که باعث افزایش مبلغ تراکنش می شود. . در واقع دارنده کارت باید برای هر تراکنش «یک درصد» مالیات بپردازد. چنین چیزی در بازارهای مختلف نوعی سردرگمی ایجاد می کند.

گروهی از اصناف مانند فروشندگان لوازم خانگی یا تلفن همراه یا خودرو به این امر اعتراض دارند. دلیلش روشن است. این اصناف می توانند معاملات بالایی روی کارتخوان خود داشته باشند که بسیاری از آنها «پول واقعی» نیستند. چه کسی اینها را تایید خواهد کرد؟ IRS می گوید صاحبان مشاغل و اصناف می توانند اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند و درآمد واقعی خود را از تراکنش های کارت اعلام کنند. اما اصولاً آیا معاملات با دستگاه های کارت خوان را می توان سند مالیات اصناف دانست؟ این سوال در اصناف مختلف و در مشاغل مختلف وجود دارد، مشکل برای یافتن مشکل این سوال ضروری است. سود اصناف مختلف با یکدیگر متفاوت است، یک محصول یک درصد سود دارد، دیگری 10 درصد، باید سازوکار مشخصی برای تشخیص این موضوع مشخص شود؛ زیرا ممکن است فرد بسته به شرایط اقتصادی محصول خود را بدون سود به مشتری یا شریک خود بفروشد، زیرا چک او تمام شده و باید بدهی خود را پرداخت کند.

در رابطه با فرار مالیاتی

برخی از پزشکان و وکلا در اصناف مختلف بوده اند که تاکنون راه حل مشترکی برای بار مالیاتی دریافت وجه نقد دیده اند. حتی گفته می شود استفاده از دستگاه های کارت خوان در برخی بیمارستان ها منسوخ شده است. در واقع صاحبان این نوع مشاغل ترجیح می دهند برای پرداخت مالیات کمتر درآمد خود را برای گروه های مختلف کمتر از سقف اعلامی سازمان مالیاتی اعلام کنند. سازمان امور مالیاتی برای مبارزه با فرار مالیاتی شماره تلفن های مردمی را در اختیار مردم قرار داده است و سایت این سازمان آماده دریافت گزارش های فرار مالیاتی این صنف است. خبرنگار ما یک ماه پیش گزارشی از دو مورد فرار مالیاتی از طریق دستگاه های کارتخوان در سایت این سازمان منتشر کرد. یکی از فرارهای مالیاتی پزشک و دیگری خرده فروش مواد غذایی بود. با گذشت یک ماه، این دو واحد همچنان به روال قبلی خود ادامه می دهند، اما به روشی جدید. به این ترتیب وجه نقد را از مشتری دریافت می کنند و مابقی را به صورت کارتخوان دریافت می کنند.

فرار از شبکه بانکی

به نظر می‌رسد مشکل بزرگ‌تر جایی است که تراکنش‌ها تمایل به «نقد کردن» یا فرار از «شبکه بانکی» دارند. درست است که طرح مالیاتی تراکنش های کارتخوان به تازگی اجرا شده است، می تواند کاستی های زیادی داشته باشد. اما در این راستا همزمان با سکوت سازمان امور مالیاتی وزارت اقتصاد، اعتراض اصناف مختلف به برنامه جدید، منجر به تعطیلی گسترده برخی از بازارها در روزهای اخیر و در نهایت بخش قابل توجهی از این منابع شده است. ممکن است کشور را ترک کند. شبکه بانکی برای فرار از مالیات شاید یک سال دیگر این اتفاق نیفتد، اما برای اصناف که فکر می کنند دخل و خرج خود را هدر نمی دهند، راه حل نهایی خواهد بود.»

انتهای پیام: