علمی و پزشکی

ساخت باتری با استفاده از ماسک!

به گزارش شفاف نیو به نقل از نیواطلس. تجهیزات حفاظت فردی یکی از قدرتمندترین سلاح های ما در برابر ویروس SARS-Cow-2 است، اما متاسفانه برای محافظت حداکثری، این تجهیزات باید یکبار مصرف باشد، ضایعات زیادی ایجاد می کند. مطالعه ای که در سال 2020 انجام شد نشان می دهد که 129 میلیارد ماسک در ماه در روزهای اول همه گیری استفاده شده است. این ماسک‌ها در نهایت خود را در محل‌های دفن زباله، اقیانوس‌ها، محیط‌های دیگر یافتند یا برای تولید گازهای سمی سوزانده شدند، بنابراین دانشمندان در حال یافتن راه‌هایی برای بازیافت ماسک‌ها و تبدیل آن‌ها به اقلام موثر مانند مصالح راه‌سازی هستند. تحقیقات جدید نشان می دهد که آنها می توانند باشند. برای ساخت باتری های مناسب استفاده می شود.

محققان ابتدا این ماسک ها را با سونوگرافی ضدعفونی کردند و سپس آنها را در جوهر گرافن فرو کردند. در مرحله بعد، ماسک ها فشرده شدند، تا دمای 140 درجه سانتیگراد گرم شدند و به ساختارهای کارتریج رسانا تبدیل شدند که می توانند به عنوان الکترود در باتری ها استفاده شوند. این گلوله ها توسط یک لایه عایق که از ماسک نیز ساخته شده است جدا می شوند. همه آنها در محلول الکترولیت قرار می گیرند و در نهایت یک پوشش محافظ ساخته شده از سایر مواد زائد پزشکی روی آنها قرار می گیرد.

محققان ادعا می کنند که این باتری ها به طور قابل توجهی کارآمدتر هستند و چگالی انرژی آن 99.7 وات بر کیلوگرم است.

این نزدیک به چگالی انرژی باتری های لیتیوم یون معمولی با چگالی انرژی در محدوده 100 تا 265 وات بر کیلوگرم است.

محققان با افزودن نانوذرات پروسکایت کلسیم-کبالت به الکترودها موفق به بهبود باتری ها شدند.

این امر قدرت باتری را بیش از دو برابر کرد و به 208 وات بر کیلوگرم رساند. بهترین نسخه باتری پس از 1500 چرخه 82 درصد ظرفیت خود را حفظ کرد و بیش از 0.54 ولت را برای بیش از 10 ساعت تامین کرد.

تیم توسعه می گوید که این باتری ها مزایای دیگری نیز دارند. استفاده از ضایعات به معنای ارزان بودن آنهاست؛ می توان آنها را با قطر کم و در صورت لزوم انعطاف پذیر و یکبار مصرف ساخت.