عمومی

روایتی از انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی

«نشانگر موفقیت عملیات ترور آیت الله بهشتی بود. بمب زیر منبر او گذاشته شد. این انفجار ساعت 9 شب رخ داد. شدت انفجار و قدمت ساختمان باعث ریزش سقف و ریزش آوار شد. بیشتر مجروحان بر اثر ریزش ترکش ها بوده اند».

به گزارش سرگرمی برای همه، این روزنامه اعتماد وی نوشت: فعالیت های سید محمد حسینی بهشتی او را هدف حملات مخالفان قرار داد، اما او قاطعانه در برابر توطئه های متعدد دشمنان ایستادگی کرد. او یکی از چهره هایی بود که با اقدامات رئیس جمهور وقت بنی صدر مخالفت کرد، سیاستی که وی برای رهبری کشور به کار گرفت. بنی صدر و همچنین روزنامه «انقلاب اسلامی»، دفتر هماهنگی ریاست جمهوری وحشیانه ترین حملات را علیه وی انجام دادند. وی پس از رای گیری در 30 خرداد 1360 درباره عدم کفایت سیاسی بنی صدر در مجلس، با حضور شهید رجایی هاشمی رفسنجانی به عضویت شورای موقت ریاست جمهوری درآمد. بمبی که محمدرضا کلاهی صمدی، عضو مجاهدین خلق، کارگذاری کرده بود، 72 تن از هواداران وی را در جریان سخنرانی در راهپیمایی جمهوری خواهان در شهر سرچشمه ایران در 7 تیر 1360 کشت.

سعید شاهسوندی یکی از اعضای سابق مجاهدین که در سال‌های اخیر از منتقدان سرسخت این سازمان بوده است، نقش این سازمان در این بمب‌گذاری را این‌گونه توصیف می‌کند: سوک. شب عملیات علی زرکش، علیرضا معدنچی، احمد شادبخت، همسرش، محمدعلی جابرزاده انصاری و همسرم در خانه های مخفی بزرگراه اول عباس آباد بودند. زرکش به برخی از ما گفت: امشب منتظر خبر هستیم. “امشب در یک وسیله ساکت بنشین و منتظر خبر باش.” ما از طریق سمعک های بی سیم سپاه پاسداران و کمیته ها شنیده می شدیم. با شنیدن این خبر، از انفجارها و شنودهای مورد انتظار متوجه شدیم که ماجرا چیست.

ترور آیت الله بهشتی نشانگر موفقیت آمیز بودن عملیات بود. بمب زیر منبر او گذاشته شد. این انفجار ساعت 9 شب رخ داد. شدت انفجار و قدمت ساختمان باعث ریزش سقف و ریزش آوار شد. بیشتر قربانیان به دلیل ریزش ترکش ها بوده اند. انفجار مقر حزب جمهوری اسلامی، کشتار و توهین صدها نفر از مقامات عالی رتبه، دور باطل و دایره شیطانی خشونت و خشونت متقابل را بسته است.

او ادامه می دهد. «روز بعد، 16 تیرماه، ما سه نفر به عنوان گروه موسس رادیو مجاهد به دعوت دکتر قاسملو به دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان رفتیم. چند هفته بعد یکی به ما پیوست. روحیه بیرونی، تشکیلاتی و اجرایی نجیب و آرامی داشت. هویت او برای همه مشخص نبود. او در بخش فنی رادیو مجاهد با نام سازمانی «رادیو کریم» سازماندهی شد. او کسی نبود جز عامل انفجار هفت تیر، محمدرضا کلاهی. آخرین چیزی که در مورد او شنیدم این بود که در روند توسعه ایدئولوژیک در مجاهدین خلق دچار مشکل شد، حتی شنیدم که از سازمان خارج شده و در حاشیه بوده است.

محمدرضا کلاهیه صمدی، متولد 1338، دانشجوی سال اول مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت بود که انقلاب ایران به پیروزی رسید. او به عنوان عامل بمب گذاری حزب جمهوری خواه در 15 دسامبر 2015 در آلمر هلند کشته شد. به گزارش رسانه های هلندی، کلاهی پس از ورود به هلند نام خود را به علی معتمد و برای کار در یک شرکت برق تغییر داد. او با یک زن افغان ازدواج کرده بود و با ماشین سفیدش به سمت محل کار خود می رفت که تیراندازی شد.

از کلاهی به عنوان فردی فعال و پویا حزب یاد می شود و همین عامل را دلیل اعتماد بزرگانی چون مرحوم شهید بهشتی می دانند. در این باره از آیت الله موحدی کرمان نقل شده است. «کلاه در دل شهید بهشتی نفوذ کرد، شهید بهشتی هم به او اعتماد داشت. کلاهی گفت: یادم هست در جلسه شورای مرکزی حزب باید کل ساختمان را از نظر امنیتی بررسی کنم تا یکباره مواد منفجره در آن قرار نگیرد.

کلاهی در آن زمان در حزب جمهوری اسلامی کار می کرد. او موقعیت خود را در کمتر از دو سال تقویت کرده بود، و همه اینها زمانی که اطلاعات کمتری درباره او در دسترس اطرافیانش بود. او توانست یک بمب را در یک جعبه کاغذ، دیگری را در یک کیف بگذارد و به راحتی وارد محل ملاقات شد. پس از قرار دادن بمب ها به بهانه خرید چیزی، کلاه از سر برداشته شد و دقایقی پس از انفجار بمب، سقف سیمانی محل تجمع بر روی تماشاگران فرو ریخت.

انتهای پیام: