بین الملل

دیدار تاریخی رهبر حماس و رئیس تشکیلات خودگردان در الجزائر

به گزارش خبرگزاری آنلاین سرگرمی برای همه، «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر سه شنبه شب دیداری میان اسماعیل هنیه رهبر حماس و محمود عباس رئیس سازمان خودگردان در الجزایر ترتیب داد.

به گزارش تلویزیون الجزیره، این دیدار در 5 ژوئن 1962 در چارچوب شرکت هیئت فلسطینی در جشن شصتمین سالگرد استقلال الجزایر از فرانسه برگزار شد. در این نشست زیاد عمر معاون عباس، مجید فرج رئیس سازمان اطلاعات سازمان خودمختار، محمد حباس قاضی تشکیلات خودگردان فلسطین و سامی ابوزهری از رهبران حماس حضور داشتند.

تلویزیون الجزایر این دیدار را تاریخی خواند، اما محتوای آن را فاش نکرد. بر اساس این گزارش تبون و عباس سند نامگذاری یکی از خیابان های رام الله به نام الجیری را امضا کردند.

اختلافات بین فتح و حماس از سال 2007 آغاز شد. پس از پیروزی جنبش حماس در انتخابات پارلمانی سال 2007 که توانست با کسب 74 نمایندگی، حزب حاکم پارلمان را تشکیل دهد، جنبش فتح به رهبری محمود عباس ابتدا نتایج انتخابات را پذیرفت، اما پس از آمریکا و اروپا. حماس به بهانه تروریست بودن نتایج انتخابات را به چالش کشید، این جنبش نیز از پذیرش نتایج خودداری کرد و به همین دلیل منجر به شکاف و اختلافات سیاسی بین فتح و حماس شد و تا امروز ادامه دارد.

آمریکا و اروپا از روز اول نواز غزه را محاصره کردند و هرگونه کمک به حماس و هرگونه تبادل مالی با او را ممنوع کردند. رژیم صهیونیستی غزه را نیز از طریق دریا، زمین و هوا محاصره کرده است.

مردم نواز غزه برای غلبه بر این محاصره، تونلی تا مرز مصر حفر کردند تا مواد و مایحتاج مورد نیاز خود را تامین کنند.

شکست محاصره اقتصادی نوار غزه، رژیم صهیونیستی را مجبور کرد در سال های 2008، 2012 و 2014، 3 جنگ ویرانگر را علیه این منطقه به راه بیندازد که در نتیجه آن 3000 فلسطینی شهید، هزاران نفر مجروح و ده ها هزار خانه مسکونی شدند. آسیب دیده بودند. ویران شد، انجام داد

در دسامبر گذشته (2021)، رئیس جمهور الجزایر طرح جدیدی را برای دستیابی به آشتی بین فتح و حماس ارائه کرد، اما تلاش های او به جایی نرسید. در دسامبر گذشته، عباس به الجزایر سفر کرد و دو طرف از توافق برای برگزاری کنفرانس صلح فلسطین پیش از نشست اتحادیه عرب خبر دادند.

انتهای پیام/




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید