بین الملل

دیدارهای باقری کنی با مقامات کشورهای مختلف عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا/ تغییر دولت خدشه‌ای به راهبرد ایران وارد نخواهد کرد

به گزارش سرگرمی برای همه ولید الخریجی، قائم مقام وزیر خارجه عربستان که برای شرکت در نوزدهمین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) به تهران سفر کرده، در حاشیه این نشست با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه در این دیدار، تاکید کرد دو کشور عزم و اراده جدی برای پیگیری تعمیق و توسعه روابط در عرصه های مختلف دارند و معتقدیم نباید مانعی فراروی این روند وجود داشته باشد.

سرپرست دستگاه دیپلماسی همچنین از همکاری مسئولین ذیربط عربستان برای تسهیل امور حجاج عزیز ایرانی در ادای مناسک حج و بازگشت همراه با آرامش به ایران تشکر و تصریح کرد در ادامه نیز همکاری مسوولان عربستان برای ارائه تسهیلات لازم و مناسب به حجاج ایرانی استمرار داشته باشد.

ولید الخرجی قائم مقام وزارت امور خارجه عربستان سعودی نیز در ابن دیدار مراتب تسلیت و همدردی مجدد خود و دولت و مقامات کشورش را نسبت به سانحه اسفناک منجر به شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه شهید ابراز داشت و از درگاه خداوند متعال برای روح ایشان آرامش و غفران الهی مسئلت کرد.

قائم مقام وزارت امور خارجه عربستان ابراز اطمینان کرد که با برگزاری موفقیت آمیز انتخابات ریاست‌ جمهوری و تشکیل دولت جدید، مردم ایران این مرحله را با موفقیت پشت سر خواهند گذاشت.

ولید الخرجی با اشاره به تلاش های جاری برای پیشبرد و تقویت روابط بین دو کشور، ابراز امیدواری کرد این تلاش ها با توجه به اهتمام ویژه مقامات عالی دو کشور و همچنین مشترکات فرهنگی و تاریخی با قوت استمرار یابد.

علی باقری همچنین با برهان الدین دوران، معاون وزیر خارجه ترکیه دیدار و گفتگو نمود.

سرپرست وزارت امور خارجه با تمجید از سطح روابط و همکاری های دو کشور در ابعاد دوجانبه، منطقه ای و بین المللی، تاکید کرد ظرفیت های بکار گرفته نشده بسیاری بین دو کشور در عرصه های مختلف به خصوص در حوزه های اقتصادی و تجاری و نیز در عرصه های منطقه ای و جهانی وجود دارد که نیازمند طراحی، برنامه ریزی و بهره برداری مناسب است.

باقری با اشاره به عضویت و نقش فعال دو کشور در سازمان های منطقه ای و بین المللی مثل مجمع گفتگوی همکاری آسیا، اکو و دی هشت تاکید کرد باید از ظرفیت های خوب این سازمان ها و سازوکارهای چندجانبه گرایی در راستای منافع جهان اسلام و منطقه بویژه حمایت از مردم مظلوم فلسطین بیش از پیش استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه طبیعی است که آثار ارزشمند روابط تهران و آنکارا برای دو ملت و کشور و نیز منطقه راهبردی است، خاطرنشان کرد بدلیل همین آثار و برکات، مناسبات ایران و ترکیه رقبا و دشمنان جدی نیز دارد و گاهی با فضاسازی عمومی و رسانه ای درصدد مخدوش کردن آن هستند و ما باید هوشمندانه این اخلال ها را مدیریت کنیم و اجازه ندهیم برخی نگاه های بی اساس منفی‌ در فضای رسانه ای بر روابط مستحکم دو کشور تاثیر بگذارد.

برهان الدین دوران معاون وزیر خارجه ترکیه نیز در این دیدار با ابلاغ سلام های گرم هاکان فیدان وزیر خارجه کشورش به باقری، از میزبانی و برگزاری موفق نشست تهران و همچنین حضور فعال کشورمان در اجلاس دی هشت در استانبول تقدیر کرد.

وی با آرزوی برگزاری‌ موفقیت آمیز انتخابات ریاست جمهوری و خیر و برکت نتایج آن برای دولت و مردم ایران، تاکید کرد ترکیه و مقامات عالی این کشور اهمیت بسیاری برای توسعه روابط دو کشور قائل هستند و مسیر ارتقای روابط مستحکم دو کشور همسایه و مسلمان در حال تداوم است.

وی همچنین بر آمادگی کامل ترکیه برای تقویت همکاری ها در عرصه های منطقه ای و بین المللی به خصوص در حمایت از مردم فلسطین در مقابل تجاوزگری و جنایات رژیم اسرائیل اعلام کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای دوجانبه خود با شهریار عالم عضو کمیته سیاستگذاری پارلمان و وزیر مشاور امور خارجی سابق بنگلادش دیدار و گفتگو نمود.

در این دیدار سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان حضور دو کشور در ساز و کارهای مختلف چندجانبه آسیایی از جمله دی هشت و مجمع گفتگوهای آسیایی را زمینه مناسبی جهت ارتقای همکاری‌های طرفین در موضوعات دو جانبه و بین المللی خواند.

باقری با تاکید بر اهمیت ارتقای روابط همه جانبه میان طرفین، با تاکید بر توسعه همکاری‌های اقتصادی، ابراز امیدواری نمود به زودی شاهد برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور در تهران باشیم.

سرپرست دستگاه دیپلماسی زمینه های فرهنگی و تاریخی مشترک میان دو کشور را سرمایه ای ارزشمند جهت بنا گذاشتن روابطی مستحکم و پایدار میان دو کشور توصیف کرد و افزود: مشارکت و همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور موجب تعمیق پیوندهای دوستی میان طرفین خواهد شد.

سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان اظهار داشت توسعه روابط میان دو ایران و بنگلادش نه تنها به نفع طرفین؛ بلکه دارای تاثیرات مثبت در صلح و ثبات و توسعه منطقه است.

رئیس هیات بنگلادش در مجمع گفتگوهای آسیایی نیز در این دیدار با تسلیت و همدردی مجدد دولت و ملت بنگلادش در پی شهادت آیت الله دکتر رئیسی و دکتر امیرعبدالهیان و هیات همراه، به ابراز احساسات مردم بنگلادش در همدردی با مردم ایران اشاره نمود و افزود دو کشور زمینه های مختلف همکاری در خصوص انرژی، گردشگری و ساخت و ساز دارند.

شهریار عالم بر گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور در عرصه های مختلف صنعتی، کشاورزی، تجارت، گردشگری بویژه گردشگری سلامت با توجه به سطح بالای خدمات پزشکی و بیمارستانی در ایران تاکید نمود و آمادگی دولت و پارلمان بنگلادش را برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در تمامی عرصه ها اعلام داشت.

طرفین در این دیدار بر لزوم توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین تاکید کردند و بر ظرفیت همکاری ایران و بنگلادش در سازمان‌های بین المللی به عنوان دو کشور اسلامی در حمایت از فلسطین تاکید کردند.

بهرام جان اعلایف ، معاون اول وزیر خارجه ازبکستان نیز که برای شرکت در نوزدهمین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) به تهران سفر کرده، با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه با بیان این که در حال حاضر روابط دو کشور در سطح مطلوبی است و دو کشور و ملت پیوند های تاریخی، تمدنی و فرهنگی عمیقی با یکدیگر دارند، اظهار داشت، انتظار می رود با بهره گیری بیشتر از ظرفیت های موجود این روابط در آینده بیش از پیش تعمیق و تحکیم یابد.

باقری همچنین در این دیدار بر مسئله فلسطین به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل منطقه و جهان تاکید کرد و افزود، ضروریست کشورهای اسلامی از ظرفیت های بین المللی و منطقه ای برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی و کمک به مردم مظلوم فلسطین استفاده کنند.

معاون اول وزیر خارجه ازبکستان نیز از تلاش های رئیس جمهور و وزیر خارجه شهید کشورمان در تحکیم و ارتقای روابط دو کشور تمجید و تاکید کرد دولت و مردم ازبکستان همواره در کنار دولت و مردم ایران هستند و ما آمادگی کامل برای تداوم مسیر توسعه و گسترش روابط در همه عرصه های دوجانبه به خصوص در عرصه های اقتصادی، تجاری و ترانزیتی و نیز در محافل منطقه ای و بین المللی را داریم.

وی با ابراز خرسندی از افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور، تلاش برای بکارگیری سایر ظرفیت های موجود بین دو کشور برای افزایش این حجم از روابط در کنار تقویت پیوندهای مردمی و فرهنگی را مورد تاکید قرار داد.

دو طرف همچنین بر ضرورت تقویت همکاری دوجانبه و چندجانبه در حوزه های ترانزیتی و کریدوری، ارتقای ثبات و امنیت پایدار منطقه ای، توسعه گردشگری و ارتباطات مردمی و تحکیم ارتباطات فرهنگی میان دو کشور تاکید کردند.

در ادامه چانگ بیونگ وان، معاون وزیر خارجه کره جنوبی نیز با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه دیدار و در خصوص راه های توسعه روابط دوجانبه تهران و سئول و موضوعات مورد اهتمام مشترک گفتگو و تبادل نظر کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه با اشاره به ضرورت گفتگو و تبادل هیات های دیپلماتیک برای برنامه ریزی در زمینه توسعه مناسبات، بر آمادگی کشورمان برای گسترش همکاری های دوجانبه در حوزه های مختلف به خصوص در عرصه اقتصادی و تجاری تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه در سایه حمایت مادی و نظامی آمریکا، بر ضروت همکاری دو کشور برای کمک رسانی انسانی به مردم مظلوم غزه تاکید کرد.

معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی نیز در این دیدار با تشکر از میزبانی خوب جمهوری اسلامی ایران و برگزاری نشست مجمع گفتگوی همکاری آسیا در تهران، شهادت شهید جمهور آیت الله رییسی و شهید خدمت دکتر امیرعبداللهیان را تسلیت گفت.

وی با استقبال از توسعه و ارتقای روابط دوجانبه، به همکاری های خوب دو کشور برای آزادی منابع بلوکه شده در کره جنوبی اشاره و ابراز امیدواری نمود در آینده نیز شاهد تقویت روابط دوجانبه در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشیم.

آندره رودنکو معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

سرپرست دستگاه دیپلماسی در ابتدای این دیدار حادثه تروریستی روز گذشته در روسیه را محکوم‌ کرد و با دولت و ملت روسیه ابراز همدردی نمود. باقری تروریسم را از ابزارهای یکجانبه گرایی برای اعمال فشار بر کشورهای مستقل مثل ایران و روسیه توصیف کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه سطح و تنوع همکاری های دو کشور را بسیار خوب و ثمر بخش توصیف کرد.

باقری روابط تهران و مسکو را راهبردی توصیف کرد و در این راستا از نهایی شدن پیش نویس معاهده جامع مشارکت راهبردی دو کشور ابراز خرسندی نمود.

سرپرست دستگاه دیپلماسی با اشاره به اهمیت و اهتمام سران دو کشور به تعمیق و گسترش روابط تاکید کرد: تغییر دولت در ایران خدشه ای به این رویکرد راهبردی جمهوری اسلامی ایران وارد نخواهد کرد.

باقری موضوع کریدورها و ترانزیت را از جمله زمینه های دو کشور خواند که اجرایی شدن توافق های صورت گرفته در این خصوص به نفع دو کشور و همچنین کشورهای منطقه است.

آندره رودنکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در این دیدار ضمن تسلیت مجدد سانحه پرواز اردیبهشت ماه، شهیدان آیت الله رئیسی و دکترامیرعبداللهیان را علاقمند به توسعه همه جانبه روابط روسیه و ایران توصیف کرد که اهتمام ویژه ای به توسعه و تعمیق روابط دو کشور داشتند و مشارکت راهبردی میان دو کشور را راهبری می کردند.

وی ابراز امیدواری کرد روند توسعه مناسبات دو کشور تداوم یابد.

معاون ‌وزیر خارجه روسیه میزبانی موفق تهران برای مجمع گفتگوهای آسیایی را به دولت جمهوری اسلامی ایران و مسئولان‌ برگزاری این نشست تبریک گفت.

طرفین همچنین در خصوص همکاری ایران و روسیه در مجامع بین المللی از جمله سازمان همکاری شانگهای، بریکس و سازوکار مشورتی ۳+۳ در خصوص قفقاز رایزنی و تبادل نظر نمودند و بر مشارکت فعال و سطح بالای دو کشور در این رویدادهای مهم تاکید کردند.

علی باقری همچنین با عبدالله علی الیحیا وزیر امور خارجه کویت دیدار و گفتگو نمود.

باقری در این دیدار از پیام های تسلی بخش مقامات عالیرتبه کویت در پی شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه شهید تشکر و قدردانی کرد.

سرپرست دستگاه دیپلماسی با اشاره به اشتراکات فراوان فرهنگی و روابط نزدیک دو کشور، تعامل و همکاری نزدیک بین ایران و کویت و دیگر کشورهای منطقه را موجب تقویت ثبات و استقرار پایدار در عرصه منطقه دانست.

علی باقری با اشاره به سیاست دولت شهید آیت الله رئیسی در تحکیم روابط با همسایگان بعنوان یک اولویت اصلی در عرصه سیاست و روابط خارجی، تقویت اعتماد متقابل را نقطه شروع تعامل میان کشورهای همسایه دانست و تحکیم پیوندهای اقتصادی میان ایران و کویت را لازمه تقویت روابط میان طرفین عنوان و در این راستا بر اهتمام جمهوری اسلامی ایران بر گسترش روابط با کویت تاکید کرد.

عبدالله علی الیحیا، وزیر امور خارجه کویت نیز در این دیدار ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای پرواز اردیبهشت، از سابقه تعامل و مذاکرات خود با دکتر امیرعبداللهیان به نیکی یاد کرد.

وی با اشاره به اشتراکات تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی بین دو کشور و مردم، بر آمادگی دولت کویت برای توسعه همه جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران تاکید نمود.

طرفین در این دیدار بر توسعه روابط در تمامی عرصه ها، فعال سازی و تقویت سازوکارهای روابط دوجانبه از جمله کمیسیون مشترک اقتصادی، کمیته سیاسی و کنسولی تاکید کردند.

طرفین در این دیدار همچنین در خصوص برخی موضوعات کنسولی و همکاری‌های دو کشور در مجامع بین المللی رایزنی و تبادل نظر کردند.

نارایان کاجی شرستا معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه نپال نیز در ادامه با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه دیدار و گفتگو کرد کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه ضمن تقدیر از ابراز احساسات و عواطف صمیمانه و تسلی بخش مقامات نپالی در مورد شهدای پرواز اردیبهشت، روابط دو کشور را در مسیری درست توصیف کرد و بر آمادگی ایران برای ارتقا و تقویت مناسبات و همکاری ها در سطوح دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تاکید و از این روند استقبال نمود.

سرپرست دستگاه دیپلماسی به ظرفیت های خوب همکاری در عرصه های اقتصادی، تجاری و انرژی از جمله ظرفیت بسیار خوب ایران در صدور خدمات فنی و مهندسی و تاسیس نیروگاه آبی اشاره کرد و گفت همکاری ها در این عرصه ها تامین کننده منافع دو کشور است.

باقری با اشاره به برگزاری نشست تهران در شرایط حساس و ویژه منطقه و جهان که متاثر از جنایات صهیونیست ها علیه مردم فلسطین است،‌ ایفای نقش فعال کشورهای مستقل آسیا را در قالب سازوکارها و سازمان های مستقل مخالف یکجانبه گرایی مثل ACD, بریکس و شانگهای در راستای خواست افکار عمومی جهان در مخالفت با یکجانبه گرایی توصیف کرد.

معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه نپال نیز ضمن ابراز خرسندی از سفرش به ایران، از وقوع حادثه منجر به شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه شهید کشورمان ابراز تاسف کرد و مراتب تسلیت و همدردی دولت و مردم‌ نپال را ابراز داشت.

وی به زمینه های مشترک فراوان برای توسعه روابط دو کشور در بخش های تجاری و اقتصادی و نیز در سطح سازمان‌های منطقه ای و بین المللی مانند مجمع گفتگوی همکاری آسیا، جنبش غیر متعهد و سازمان ملل متحد اشاره و تاکید کرد ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری دو کشور در حوزه های مختلف از جمله در بخش کشاورزی، نیروگاه برق آبی و گردشگری وجود دارد که ما از بهره گیری از این ظرفیت‌ها برای توسعه روابط استقبال می کنیم.

وی بر رویکرد کشورش در غیر قابل پذیرش بودن یکجانبه گرایی بعنوان راه حل معضلات و چالش‌ها و حمایت از منطقه گرایی و چندجانبه گرایی در مناسبات بین المللی و نیز دفاع از حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین و عضویت کامل این کشور در سازمان ملل متحد و توقف جنگ و ارسال کمک های انسانی به غزه تاکید کرد.

311311