دلخوری در جشنواره‌ها از کجا می‌آید؟

جشنواره

سید اکبر میرجعفری با اشاره به تغییراتی که در جشنواره شعر فجر نسبت به سالهای ابتدایی وی وجود دارد ، می گوید نتایج جشنواره های هنری به ترجیحات داوران و گاه به شکست ناامیدکننده بستگی دارد.

این شاعر که با مجموعه “امان نامه” خود به عنوان برنده شعر جدید پانزدهمین جشنواره شعر فجر در مصاحبه با سرگرمی برای همه انتخاب شد ، در مصاحبه با سرگرمی برای همه وضعیت شعر آزاد و همچنین شعر کلاسیک امروز را گفت. و چالش های آن آنها دیگر با مخاطب زنده نیستند. هر چقدر شاعر به کار خود اعتماد کند یا به عبارتی لاغر باشد ، مخاطب همچنان انرژی و ذوق ادامه کار را دارد.

او ادامه داد. “امروز شاعران زیادی داریم که در زمینه های مختلف کار می کنند ، بنابراین موفقیت در این بازار برای همه امکان پذیر نیست ، جایی که شاعران زیادی وجود دارد ، به همین دلیل تعداد زیادی از کتاب ها کم است ، این یکی از موضوعاتی است که شاعران باعث می شود شما فکر کنید که آنها نمی توانند شعرهای حرفه ای بنویسند. من نمی دانم چگونه این مسئله را حل کنم ، اما همان چیزی است که هم اکنون در جامعه هنری ما اتفاق می افتد.

سیداکبر میرجعفری درباره وضعیت رویدادهای ادبی ، جشنواره های شعر ، به ویژه روند برگزاری جشنواره شعر “فجر” گفت. “بیشتر جشنواره های هنری با سلیقه مرتبط است. البته سلیقه نیز جای خود را دارد اما در هر صورت تعدادی داور برای اظهارنظر در مورد کار انتخاب می شوند ، البته اگر این داوران تغییر کنند ، احتمال تغییر نتیجه کار نیز وجود دارد. وی افزود: “نکات مشابه در برخی از بخشهای جامعه ادبی که به نوعی با این جشنواره ها مرتبط هستند منجر به این واقعیت می شود که آنها در کار دوستانشان یا کاری که دوست دارند در این جشنواره ها شکست بخورند یا تأثیر بگذارند ، باعث اضطراب آنها می شود.”

منتقد ادبی سپس گفت. به عنوان مثال ، کتاب من “امان نامه” در جشنواره دیگری که چند ماه پیش برگزار شد ، هیچ امتیازی کسب نکرد. این به داوران بستگی دارد ، اینکه انتخاب کار من در جشنواره شعر فجر به این معنی نیست که قطعاً در جشنواره های دیگر انتخاب شده است ، دوباره تعطیل است.

میرجعفری بعداً گرایش فعلی برگزاری جشنواره شعر “فجر” را با اولین سالهای خود مقایسه کرد. “اگر بخواهیم جشنواره کنونی را با آغاز آن مقایسه کنیم ، باید بگویم که تفاوت هایی ایجاد کرده است که می تواند مورد انتقاد برخی قرار گیرد. و توسط دیگران خوب است. بودن؛ به عنوان مثال ، در گذشته ، جشنواره علاوه بر کتاب ، شعرهای انفرادی یا چندین شعر را ارزیابی می کرد و مضامین آن بیشتر بود ؛ رشته ها از تنوع بیشتری برخوردار بودند ، که جشنواره را پر جنب و جوش می کرد ، اما البته اوضاع تغییر کرد. اما یکی از مواردی که باعث شده جشنواره علی رغم آنچه گفتم ، دقیق تر و بهتر کار کند این است که جشنواره وظیفه خود را می داند که کتاب های منتشر شده در سال گذشته را مرور کند ، فرقی نمی کند نویسنده کتاب را ارسال کند یا نه. ؛ این یکی از مواردی است که این جشنواره را متمایز می کند. اگرچه اساس جشنواره جشنواره کتاب دیگری است ، البته امسال جوایز مرزی نیز در نظر گرفته شده بود ، اما اساس آن کتاب است ، در حالی که قبلاً چنین نبود.

شاعر «امان نامه» درباره این مجموعه منتخب در جشنواره شعر «فجر» گفت. چند سال پیش ، من مجموعه شعرهای سفید را به نام “چندین مجلس دهه اول” منتشر کردم. این کتاب در همان سال جایزه “کتاب سال” “مورد استقبال” قرار گرفت و مورد استقبال قرار گرفت. در ادامه این کار (شعر عاشورای سفید) به “امان نامه” رسیدم. امان نامه کتابی از عاشوراست که در آن همه شعرها به صورت حروف است. افرادی که به یکدیگر نامه می نوشتند افراد مدرنی هستند که به اصحاب امام حسین (ع) یا شخص امام حسین (ع) نامه می نوشتند که برخی از آنها با زمان امام نیز مرتبط هستند. ، بیشتر شعرها پیوست دارند. در حقیقت ، من یک شعر را به عنوان ضمیمه اضافه کردم که به نوعی به موضوع آن نامه مربوط می شود. البته همه شعرهای کتاب غیرکلاسیک نیستند ، تعدادی غزل در این کتاب وجود دارد که یا به پیوست یا به صورت حروف است. من ترجیح دادم قبل از تحویل آن به ناشر ، این کتاب را به کسانی که به نوعی با فرهنگ عاشورا و شعر عاشورا آشنا هستند نشان دهم ، بنابراین از شش متخصص خواستم نام آنها را در پشت کتاب ببینند. آنها سخت تلاش کردند تا به من در ساخت این کتاب کمک کنند.

انتهای پیام: