عمومی

دلایل ناچیز بودن سهم صادرات ایران به کشور‌های همسایه

فرزاد پیلتن، مدیرکل سازمان تجارت عربی آفریقا در ساعت 18:30 گفت. یکی از ویژگی های خاص ژئوپلیتیکی ایران، داشتن 15 کشور همسایه و ظرفیت مرزی بزرگ از نظر زیرساخت های تجاری است.

وی گفت: سهم ایران از بازار 1.6 تریلیون دلاری واردات غیرنفتی 15 کشور همسایه تنها 20 میلیارد دلار معادل 2 درصد است.

مدیرعامل سازمان توسعه تجارت عربی و آفریقایی گفت: بررسی های انجام شده در نهادهای مختلف نشان می دهد که ظرفیت صادرات ایران از این ارقام بالاتر است.

وی خاطرنشان کرد: از ظرفیت های صادراتی موجود در کشور به درستی استفاده نکرده ایم، مشکلات زیادی در دنیا به ویژه در روابط تجاری با کشورهای همسایه داریم.

وی افزود: در بخش تولید نمی‌توانیم نیازهای کشورهای عربی، همسایگان شمالی مانند روسیه را تامین کنیم.

وی گفت: اصلاحات حمل و نقل، بسته بندی، بازاریابی، آموزش شرکت ها، حمایت از صادرکنندگان توسط صندوق ضمانت صادرات می تواند مشکلات صادرات کالا به کشورهای همسایه را حل کند.

مدیرکل سازمان تجارت کشورهای عربی آفریقا گفت: آمارها نشان می دهد که سهم صادرات ایران به سوریه بیشتر از ترکیه است.

لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات یکی دیگر از مهمانان برنامه گفت: یکی از نقاط ضعف ما تنوع کالاها نسبت به رقیب اصلیمان یعنی ترکیه است و سبد صادراتی ما به سوریه و عراق عمدتاً مواد اولیه و کالاهای واسطه ای است. در حالی که این دو کشور به کالاهای بیشتری نیاز دارند.» مصرفی است.

وی گفت: با این حال صادرات ما به عراق عمدتاً کالاهای مصرفی است که حداقل می توانیم حجم صادرات را دو برابر کنیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات گفت. «سوریه قبل از اتفاقاتی که در این کشور رخ داد، یک کشور تولیدکننده بود؛ در حوزه کشاورزی و صنعت صنایع فعال داشت. آنها بیشتر به سرمایه گذاری مشترک نگاه می کنند، علاقه ای به واردات ندارند.