فرهنگ و هنر

تصمیم متولیان کنکور جای تعجب‌ دارد!

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به حذف زبان و ادبیات فارسی از کنکور 1402 واکنش نشان داد و این تصمیم متولیان سازمان سنجش را تعجب آور و عدم حضور مسئولان و عدم شکایت دانست. . – ساختارهای دولتی پشیمان ترند، فارسی می خواست در اصلاح این تصمیم اشتباه پیشگام باشد.

به گزارش سرگرمی برای همه، اواسط خرداد ماه سال 1401 رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از حذف سوالات دروس عمومی از جمله زبان و ادبیات فارسی از کنکور سال آینده خبر داد که تاکنون مورد بازتاب بسیاری از نویسندگان قرار گرفته است. ، نویسندگان داستان کوتاه، شاعران و نویسندگان. علی دارابی معاون سازمان میراث فرهنگی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که مسئولیت حفظ و صیانت از میراث ناملموس و فرهنگی ایران را نیز بر عهده دارد، در راستای این حذف به این روند واکنش نشان داد و آن را نقض قانون دانست. قانون اساسی.

دارابی در متنی که با تصاویری از نسخه‌های خطی زبان و ادبیات فارسی و نسخه‌های خطی تاریخی منتشر کرد، نوشت: حذف شده!؟

اصل 15 قانون اساسی خط رسمی و مشترک مردم ایران، زبان فارسی است. 27 شهریور را به عنوان «روز شهریار» و «روز زبان فارسی» در تقویم رسمی کشور ثبت کرده ایم. جای تعجب است که متولیان سازمان رتبه بندی بدون مشورت با سردمداران زبان و ادب فارسی این اشتباه راهبردی را مرتکب شدند و تاسف بارتر اینکه هیچ اعتراضی از سوی سازمان های رسمی و غیردولتی صورت نگرفت.

تصمیم متولیان آزمون تعجب آور است.

زبان فارسی از گذشته نقش ارتباطی بین بسیاری از اقوام ایرانی داشته است. ایران کشوری با گویش های مختلف است [است]; گیلکی، ترکی، بلوچی، لورن، کرد، ترکمن، تات، ارمنی، آشوری و…

ایران، افغانستان، تاجیکستان سه کشوری هستند که زبان رسمی آنها فارسی است، حتی خارج از این سه کشور در ازبکستان و بخشی از چین.

زبان فارسی که ما امروز به آن صحبت می کنیم از قرن سوم هجری قمری یک زبان نوشتاری بوده است. هزار و صد سال پیش آثار، اشعار، کتاب ها و مقالات بسیاری به زبان فارسی در کتابخانه ها و دانشگاه های جهان یافت می شود.

استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی، دکتر حسن انوری، ضمن بیان اهمیت و ویژگی های زبان فارسی، علاوه بر نکات ذکر شده، بیان می دارد که «فارسی قبل از فرانسه و انگلیسی یک زبان بین المللی بوده است. از هند تا اروپای جنوب شرقی و از آنجا به امپراتوری عثمانی».

تصمیم متولیان آزمون تعجب آور است.

شاهکارهای جهانی مانند شاهنامه فردوسی، دیوان کبیر مولانا، کلیات سعدی، دیوان حافظی و غیره همگی به زبان فارسی نوشته شده اند. از میان شش هزار زبان رایج دنیا، چند زبان توانسته اند چنین شاهکارهایی خلق کنند؟

زبان و ادبیات فارسی زبان هویت و میراث ماست. باید در حفظ، اشاعه، ترویج و برجسته سازی همه آنها تا حد امکان تلاش کنیم. اصلاح تصمیم اشتباه سازمان سانسه مبنی بر حذف رشته زبان و ادبیات فارسی از کنکور سال آینده اولین قدم است.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی باید در این مطالبه پیشگام باشد.

انتهای پیام