استان ها

تشکل‌های مردم نهاد موتور محرکه توسعه‌یافتگی کشور هستند

به گزارش خبرگزاری سرگرمی برای همه از قزوین؛ رحیم نریمانی، سرپرست دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در آیین افتتاحیه سمینار آموزشی دبیران تشکل‌های شاهد و ایثارگر کشور که با حضور مسئولان کشوری و استانی در سالن همایش موسسه فرهنگی، ورزشی و توابخشی ایثار قزوین برگزار شد، ضمن تبریک عید سعید غدیر خم و تقدیر و تشکر از زحمات مسئولان در برگزاری این همایش گفت: در دهه پنجم، انقلاب اسلامی با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی وارد مقطع جدیدی از نظام شکوهمند جمهوری اسلامی شده است.

او افزود: در این مقطع، خصوصیت‌ها، راهبردها، نگاه و رویکردهای جدید، عصر دوران حقانیت، خردمندی، جهش دانش، دوران تحرک، تمدن نوین اسلامی و توسعه پایداری در فرمایش‌های مقام معظم رهبری شکل ‌گرفته است.

نریمانی گفت: توسعه پایدار باید توسط شکل‌دهندگان و عاملان پیروزی انقلاب اسلامی، یعنی مردم شکل گیرد تا مردم‌سالاری، مسئولیت‌پذیری و تعهدپذیری در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی که از بطن مردم شکل گرفته برای مردم نقش‌آفرینی ‌کند.

این مسئول با بیان اینکه جهش و جنبش در تولید فکری و عرصه‌ نرم‌افزاری در توسعه پایدار نیاز است، یادآور شد: برای رسیدن به این مهم، باید جامعه شبکه‌ای و همگون وجود داشته باشد اما اکنون شکاف آگاهی در جامعه وجود دارد که برای از بین بردن این شکاف تشکل‌های مردم‌نهاد می‌توانند نقش‌آفرینی کنند که این هدف با تقویت و توانمندسازی تشکل‌ها میسر است.

سرپرست دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: تشکل‌های شاهد و ایثارگر در توسعه پایدار کشور می‌توانند پیشگام و پیش‌قراول باشند و با افزایش حساسیت مردم و میزان درک آنها از مسئولیت‌پذیری، جامعه را به سمت توسعه‌یافتگی هدایت کنند.

نریمانی گفت: تشکل‌های مردم‌نهاد و سمن‌ها موتور محرکه توسعه‌یافتگی کشور هستند و با اعتمادسازی در حوزه اجتماعی می‌توانند شاخص‌های این توسعه را ارتقا دهند.

این مسئول با بیان اینکه مردمی شدن و مردم‌داری کشور از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم است، توضیح داد: این هدف با نقش‌آفرینی تشکل‌های مردم‌نهاد در بطن جامعه محقق می‌شود.

او افزود: یکی از مؤلفه‌های اثرگذار امام علی(ع) در حکومت‌داری، حکمرانی خوب براساس عدالت‌محوری است که این هدف باید در قالب تشکل‌های مردم نهاد تقویت شود.

نریمانی گفت: در دهه پنجم انقلاب اسلامی دنبال این هستیم که براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، انقلاب آرمان‌خواه در جهت توسعه‌یافتگی شکل گیرد که این مهم با توانمندسازی و تقویت تشکل‌های مردم‌ نهاد محقق می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: باید تشکل‌های مردم‌نهاد به سمت قدرت تولید دانش و تفکر با نوآوری و خلاقیت پیش بروند تا بتوانند ریل‌گذاری و موتور توسعه جامعه را تدوین و راهبردی کنند.

او افزود: رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نگاه ویژه به تشکل‌های مردم نهاد دارد، لذا براساس اولویت‌بندی و رویکرد تحول جدید، اداره کل تشکل‌های شاهد و ایثارگر و مشارکت‌های مردمی در این نهاد پایه‌گذاری کرده است.

نریمانی گفت: گفتمان‌سازی در تشکل‌های شاهد و ایثارگر از دیگر برنامه‌های بنیاد است که موضوع‌های آن پویا و پرتحرک است و می‌تواند ادبیات جدید را تولید کند.

این مسئول توضیح داد: زمینه و زیرساخت‌های فعالیت‌های ارزشمند بنیاد شهید و امور ایثارگران در سند راهبردی اعتمادآفرینی، اعتمادسازی و امیدآفرینی در جامعه است و در این راستا برنامه‌های مختلفی را پیش‌بینی کرده که با اجرای آنها به اهداف خود خواهد رسید.

سرپرست دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: تشکل‌های مردم نهاد در سطح ملی و بین‌المللی می‌توانند پیشگامان و چشم و گوش نظام جمهوری اسلامی در بیان حقانیت و مظلومیت انقلاب اسلامی که با خون شهدا پایه‌گذاری شده‌، باشند.

46