حوادث

بیش از دو سوم کشور روی خطوط زلزله یا گسل‌ها قرار دارد

سرگرمی برای همه/ خراسان رضوی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت. اگر بتوانیم مصالح ساختمانی، ساختمان ها را نصب کنیم و محیط ساختمان را به گونه ای انتخاب کنیم که سطح ایمنی آن تا 8 ریشتر باشد، زلزله فاجعه نیست، بلکه یک فاجعه است. پدیده ای که ممکن است در آینده انرژی از افراد آزاد شود اشتباه می کنند.

محمدحسن نامی امروز 16 دی در تجمع زلزله‌ها و ساختمان‌های ناایمن در هتل «پردیسان» گفت. وی افزود: موضوع زلزله بسیار مهم است و یکی از 64 مخاطره طبیعی و انسانی است که در کشور ما وجود دارد. زلزله، سیل و آتش سوزی مهمترین خطرات هستند.

وی با اشاره به اینکه بیش از دو سوم کشور ما بر روی خطوط یا گسل های زلزله قرار دارد، گفت. که اکنون برای انجام این کار خواسته ایم همین کار را برای رودخانه ها انجام می دهیم تا مردم ببینند. 164 هزار کیلومتر رودخانه داریم که 6400 کیلومتر آن از سکونتگاه های شهری و روستایی می گذرد. ما به مردم اطلاعات می دهیم تا خود را توجیه کنند.

نامی گفت. وقتی 220 سال گذشته را بررسی می کنیم، 6 زلزله بالای 7 داشته ایم. آخرین آن 7.6 ریشتر بود. اگر بتوانیم مصالح ساختمانی، سازه را نصب کنیم و محیط ساختمان را طوری انتخاب کنیم که بتواند تا 8 ریشتر تامین کند، زلزله فاجعه نخواهد بود، بلکه پدیده ای است که شاید در آینده این پدیده بتواند ارائه؛ انرژی که بشریت را از اشتباهات رها می کند…

او ادامه داد. بیشتر موادی که در آزمایشگاه‌های آزمایش مواد می‌بینیم استاندارد لازم را ندارند، باید یک دقیقه دوام بیاورند، اما در چند ثانیه اول به گرد و غبار تبدیل می‌شوند. ما روی استانداردها خیلی حساس نیستیم، باید حساسیت را افزایش دهیم. نظام مهندسی در این زمینه مسئولیتی ندارد اما ممکن است نسبت به این استانداردها حساس باشد. ساختمان های ناایمن زیادی داریم، از جمله ساختمان های ناایمن تغییر کاربری ساختمان ها نیز هست. در تهران به خصوص در مرکز شهر ساختمان های زیادی داریم که هنوز کارگاه هستند و در آنها مواد اولیه و مواد محترقه زیادی وجود دارد. توجه به تغییر کاربران ضروری است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه طرح ملی آموزش در کشور ما سابقه 61 ساله دارد اما هنوز اجرایی نشده است، اعلام کرد: برنامه آموزش ملی نسبت منظمی را ایجاد می کند. نه تنها در حال حاضر به هیچ وجه به منظم بودن نزدیک نیستیم، بلکه سال ها از آن دور بوده ایم که این موضوع بسیار مهم است. عدم تعادل در جغرافیا باعث ایجاد عدم تعادل در سایر زمینه ها از جمله اقتصاد می شود.

آماش ملی مهم ترین حلقه مفقوده توسعه مدنی در کشور است

او افزود: تهران به تنهایی 29 تا 31 درصد اقتصاد کشور را در خود جای داده است، نه اقتصادی مولد بلکه مصرفی. حدود 50 درصد اقتصاد کشور فقط در 7 شهر بزرگ است. آخرین کشوری که تحقیقات خود را به طور دقیق انجام داد، چین بود. چین در زمینه اقتصاد مشکل بزرگی داشت و چاره ای جز تحقق هدف خود نداشت. آماش ملی مهم ترین حلقه مفقوده توسعه مدنی در کشور است.

نامی با اشاره به توجه به فضای سبز گفت: خط دمای تهران بالاتر از 24 سال گذشته بوده است و اگر این خط دمایی با این سرعت ادامه پیدا کند تا 11 سال دیگر برف در ارتفاعات البرز نخواهیم داشت. بنابراین علاوه بر حفظ فضای سبز که در آن نیز عملکرد ضعیفی داریم، باید سالانه 750 هزار تا یک میلیون مترمکعب به فضای سبز کشورمان اضافه کنیم.

وی با اشاره به اینکه در 4 دهه گذشته با وجود اینکه ساختمان ها استاندارد نبود اما امنیت ما را تا حدی تامین کرد، خاطرنشان کرد: صندوق مسکن ساخت و سازهای زیادی در روستاها انجام داده که در حال اضافه شدن هستیم. همچنین باید به موضوع آموزش توجه بیشتری شود. آموزش بر عهده صدا و سیما و هلال احمر است که باید محقق شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود. اقدامات فنی نیز باید انجام شود. ایستگاه های لرزه نگاری ما در کشور بسیار کم است، باید 1400 تا 1800 ایستگاه داشته باشیم. اگر لرزه نگارها دقیقاً در امتداد خطوط گسل کار کنند، آشکارسازها می توانند 10 تا 12 ثانیه قبل از اینکه زمان لازم برای اقدام را داشته باشیم هشدار دهند. در زمینه زلزله لازم است آهنگ های مخصوص هشدار قبل از زلزله روی موبایل پیش بینی شود.

انتهای پیام