اقتصادی

بزرگترین بدهکار بانکی کیست؟ – سرگرمی برای همه

افشای بدهکاران بانکی، به ویژه تعداد زیادی از بدهکاران، همیشه یکی از مشکلات اصلی بانک شبکه بانکی بوده است و شواهد حاکی از آن است که تا به امروز هیچ اقدام موثری برای شناسایی یا وصول بدهی آنها انجام نشده است.

به گزارش سرگرمی برای همه، در همین راستا احسان خاندوزی وزیر اقتصاد از بانک مرکزی خواست برای شفاف سازی بانک ها را ملزم به معرفی ابربدهکاران خود کند. هر سه ماه در سایت بانک منتشر کنید که بانک مرکزی هنوز به این درخواست پاسخ نداده است.

اسامی ابربدهکاران بانکی در مناظره شفاهی انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد و در مناظره های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عبدالناصر همت رئیس سابق بانک مرکزی اسامی 11 بانک بزرگ را به نامزدها ارائه کرد. بدهکاران به سید ابراهیم رئیسی اسامی بدهکاران عمده بانکی به ترتیب از دانیال زاده، اعظم، صدر هاشمی نژاد، العکیلی، اقدمیان، فلاحتیان، شفیع، گرامی، ایزدپناه، رستمی صفان و ریچتگران نام برده شده است. اکنون با گذشت بیش از 100 روز از دولت سیزدهم، مشخص نیست دولت برای وصول بدهی این افراد چه کرده است.

صرف نظر از نامشخص بودن تعداد مطالبات غیرجاری بانک ها، آخرین اطلاعیه در این زمینه نشان می دهد مبلغ 236 هزار میلیارد تومانی چقدر در کاهش انتشار اسامی آن بدهکاران موثر بوده است. این معوقات، بدهی دولت به سیستم بانکی، بسته شدن بخش. دائما در حال رشد است.

بدهی عمومی به سیستم بانکی با نقدینگی و اعطای وام مرتبط است. بر اساس آمار، تا پایان شهریور ماه سال جاری، کل بدهی بخش دولتی به نظام بانکی به ۶۵۵.۶ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ ۱۶.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

از کل بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی معادل 601 هزار و 500 میلیارد تومان متعلق به خود دولت است که 17.4 درصد رشد داشته و حدود 54 هزار میلیارد به شرکت های دولتی و موسسات اختصاص یافته است که در مقایسه با . در پایان سال قبل 10.9 درصد افزایش یافته است.

این ارقام زمانی ثبت می شود که اقتصاددانان دولت را بزرگترین بدهکار نظام بانکی بدانند.

انتهای پیام: