عمومی

برای پول یا ادای احترام؟

این منبع درآمد همچنین توسط هامبورگ ، شالکه ، دورتموند ، آرسنال ، حتی تیم های سطح پایین مانند ویارئال ، لستر ، ساسولو ، وینچه و رئال سوسیداد استفاده می شود. این یکی از منابع اصلی درآمد در فوتبال جهان است که در ایران موجود نیست. با این وجود اکثر تیم های ایرانی اصلاً یک استادیوم خانگی ندارند که قرار است با اجاره نام خود درآمد کسب کنند.

به گزارش سرگرمی برای همه ، این روزنامه دنیای اقتصاد “یکی از موضوعات مطرح شده پس از مرگ دیگو مارادونا تغییر نام ورزشگاه خانگی ناپولی بود. تیمی که اسطوره آرژانتینی درخشان ترین دوره فعالیت باشگاهی خود را در آن سپری کرد.

سرانجام این اتفاق رسمی افتاد و ورزشگاه خانگی تیم ایتالیایی با ظرفیت 54000 نفر از “سن پائولی” به “دیگو مارادونا” تغییر نام یافت. البته ما یک استادیوم در آرژانتین به نام مارادونا داشتیم که در گذشته مسابقات محلی و منطقه ای را با ظرفیت 26000 نفر در بوینس آیرس برگزار می کرد ، اما اکنون نام مارادونا بسیار بهتر شناخته می شود. به طور کلی ، استادیوم های سراسر جهان به دلایل مختلف می توانند تغییر نام دهند ، اما اغلب دو عامل اقتصادی مهم ، مانند احترام به اسطوره شناسی ، این کار را می کنند.

دلایل اقتصادی

سال هاست که بسیاری از باشگاه ها در سراسر جهان استادیوم های خانگی خود را برای سود اجاره می دهند. این بسیار رایج است ، از قدرتمندترین باشگاه های جهان گرفته تا تیم های معمولی ، رده های دوم تا سوم. به عنوان مثال ، “منچستر سیتی” 10 سال با 150 میلیون نام استادیوم خانگی خود را به “اتحاد ایرویز” اهدا کرد. بایرن مونیخ استادیوم خانگی خود را به نام Alliance Arena ، یک گروه خدمات مالی تغییر نام داد. قرارداد 30 ساله. یوونتوس همچنین نام استادیوم خانگی خود را به همان گروه آلیانز اجاره داده است. این منبع درآمد همچنین توسط هامبورگ ، شالکه ، دورتموند ، آرسنال ، حتی تیم های سطح پایین مانند ویارئال ، لستر ، ساسولو ، وینچه و رئال سوسیداد استفاده می شود. این یکی از منابع اصلی درآمد در فوتبال جهان است که در ایران موجود نیست. با این وجود اکثر تیم های ایرانی اصلاً یک استادیوم خانگی ندارند که قرار است با اجاره نام خود درآمد کسب کنند.

احترام به افسانه ها

تغییر نام ورزشگاه خانگی “ناپولی” دیگو مارادونا در این دسته است. تاکنون بسیاری از استادیوم های جهان به افسانه تغییر نام داده اند. یکی از معروف ترین نمونه ها ورزشگاه خانگی “رئال” است. این ورزشگاه که در گذشته به “چمارت” معروف بود ، به افتخار یکی از بازیکنان و مدیران با نفوذترین باشگاه ، به “سانتیاگو برنابئو” تغییر نام داد. در ایتالیا ، استادیوم خانگی مشترک میلان و اینتر ، ورزشگاه سن ژیرو ، در سال 1972 پس از مرگ 2 Uzeppe Meazza به افسانه اینتر تغییر نام یافت. اما بیشتر هواداران آث میلان ترجیح می دهند آن را سنسیرو بنامند. تغییر نام ورزشگاه خانگی آژاکس توسط یوهان کرایف مثال دیگری است.

برای تکمیل ارائه ، دو مثال مختلف ذکر می کنیم. استادیوم ماراکانا در ریودوژانیرو ، برزیل ، در سال 1966 پس از درگذشت روزنامه نگار معروف برزیلی به ماریو فیلیو تغییر نام داد. اما بیشتر مردم در سراسر جهان هنوز آن را با نام قدیمی خود ، ماراکانا به یاد می آورند. “در آلمان ، نام ورزشگاه خانگی 16000 نفری ، دارمشتات ، تغییر یافته است تا به هوادار وفادار جان اوناتان هایمس ، تیمی که به علت سرطان درگذشت ، تبدیل شود.”

انتهای پیام: