عمومیکسب و کار ایرانیان

ایمن سازی باشگاه رزمی

ایمن سازی

یکی از الزامات ایمنی و اولین قدم ها برای راه اندازی تمامی باشگاه هاست. اگر به فکر راه اندازی و تجهیز باشگاه رزمی مانند باشگاه تکواندو، کاراته ، کونگ فو و … هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در ورزش های رزمی مهم نیست یک هنر مند هنر های رزمی هستید یا فقط یک رزمیکار مبتدی؛ اگر یک تشک تاتامی رزمی با کیفیت استاندارد نداشته باشید که روی آن تمرین کنید خودتان و سلامتیتان را به خطر می اندازید. ممکن است شما ورزش های رزمی را به دلایل مختلف انجام دهید که یکی از انها داشتن سبک زندگی فعال و سالم است. چگونه می توانید مطمئن شوید که می توانید برای طولانی مدت این کار روتین را انجام دهید؟ شما هر کاری را که لازم باشد انجام می دهید که مطمئن شوید آسیب نمی بینید و  این به معنی انتخاب تجهیزات مناسب برای راه اندازی و تجهیز باشگاه رزمی است.

اهمیت توجه به ایمنی

در باشگاه‌های رزمی مانند باشگاه تکواندو ، کاراته و کونگ فو به دلیل حرکات پر فشار و گاهی خشنی که انجام می‌شود، احتمال افتادن بر روی زمین یا لغزیدن بر روی کف آن بسیار بالاست. جدای از این‌که برخی ورزش‌های رزمی مانند جودو، اصول مهمی جهت زمین زدن حریف دارد. از این رو یکی از مهمترین قدم ها و پیش نیازهای ایمنی در هنگام راه اندازی باشگاه رزمی ایمن سازی کف و گاها دیواره های باشگاه می باشد.  نقش تاثیر گذار و مؤثر موضوع پیشگیری در ورزش های رزمی  نباید دور از نظر باقی بماند. با استفاده از مؤلفه پیشگیری می توان با بکارگیری تمهیدات لازم بسیاری از آسیب ها و حوادث ورزشی را به میزان قابل ملاحظه ای از حول ورزشکار و محیط مرتبط با فعالیت های ورزشی به بیرون راند. در ورزش های رزمی همچون کاراته، تکواندو و ووشو به علت انجام حرکات و عکس العمل های سریع، احتمال بروز آسیب ورزشکار به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. در این ورزش ها به علت استفاده بیش از حد ورزشکار از پاهای خود و به ویژه در هنگام پرش و فرود آمدن، نیاز به یک کفپوش با کیفیت و انعطاف پذیر به شدت احساس می شود. در صورت عدم استفاده از تجهیزات لازم در این ورزش، ممکن است آسیب های بسیار جدی و خطرناک گریبانگیر ورزشکار شود.

تفاوت عمده ای بین تجهیز باشگاه رزمی با باشگاه های بدنسازی وجود دارد. در باشگاه های بدنسازی بیشتر حرکات روی وسایل و دستگاه های بدنسازی انجام می شود. ولی در یک باشگاه رزمی و در ورزشهای رزمی بیشتر حرکات روی زمین انجام میگیرد. از این خرید وسایل و تجهیزات برای باشگاه رزمی تا حد زیادی به خرید کفپوش مناسب خلاصه میگردد. البته در کنار کفپوش تجهیزات دیگری مانند کیسه بوکس، تخته استپ و سایر وسایل تمرینی نیز برای تجهیز یک باشگاه رزمی مورد نیاز است. ولی اساسی ترین آیتم برای تجهیز و ایمن سازی باشگاه رزمی توجه به ایمنی باشگاه رزمی با پوشاندن کف ها و دیوارهاست

تجهیز سالن ورزش رزمی با کفپوش مناسب

کفپوش فومی یکی از ملزومات ورزش های رزمییست و برای تجهیز سالن ورزش رزمی مورد استفاده قرار می گیرد. ورزش های رزمی به علت انجام فعالیت ها و تمرین های دارای ضرب آهنگ بسیار بالا، نیاز به وجود یک کفپوش با کیفیت و انعطاف پذیری را بیش از پیش در خود احساس می کند. ایمنی و تامین سلامت ورزشکاران در پرتو ایمن سازی، سالم سازی و استانداردسازی فضا و محیط های ورزشی تحقق می یابد. به همین منظور با تجهیز سالن های ورزشی مطابق با استاندارد های روز می توان ضمن برخورداری از محیطی استاندارد و ایمن، امنیت و سلامت فیزیکی ورزشکاران را نیز به بهترین نحو مطلوب متجلی ساخت. بر همین اساس، کفپوش  برای تجهیز سالن ورزش رزمی همگام با ایجاد فضایی مطمئن و با امنیت حرکت می کند.

استفاده از کفپوش تاتمی برای تجهیز سالن ورزش رزمی، یکی از اقدامات پیشگیرانه برای به حداقل رساندن آسیب ها و افزایش ایمنی ورزشکاران رشته های رزمی به شمار می رود. وقوع مخاطرات و صدمات به وجود آمده در اثر فعالیت های ورزشی در برخی موارد به حدی نگران کننده و تهدید آمیز جلوه می کند که تبعات و عوارض آن ممکن است، منجر به دست و پنجه نرم کردن ورزشکار با آن تا آخر عمر خود شود. حتی در شرایط حادتر می تواند زندگی ورزشی و حتی زندگی عادی ورزشکار را نیز تحت شعاع خود قرار دهد. فراهم نمودن ایمنی و امنیت، یکی از اصول اساسی و حیاتی در اماکن ورزشی به شمار می آید که می تواند در جذب و تمایل افراد بیشتر به سمت ورزش، تاثیر مستقیم و بی واسطه از خود بر جای گذارد. بر همین اساس، ایمنی و امنیت ورزشکار در اولویت و مرجح بر بسیاری از مسائل پیرامون محیط های ورزشی قرار می گیرد.به همین منظور در جهت تجهیز سالن ورزش رزمی و افزایش سطح ایمنی این محیط ها، کفپوش فوم ورزشی می تواند ضمن حفاظت از ورزشکار، عملکرد و راندمان او را نیز تا حد بسیار مطلوبی ارتقا بخشد. انعطاف پذیری و نرمی این محصول ضمن تجهیز سالن ورزش رزمی، لذت بردن هر چه بهتر ورزشکار از ورزش و انجام حرکات ورزشی را برای او به ارمغان می آورد.

تجهیز سالن ورزش رزمی، به وسیله استفاده از کفپوش تاتامی رزمی در کاهش آسیب ها و صدمات وارده به ورزشکار نقش بارز و چشمگیری را ایفا می نماید. به وجود آمدن حوادث و صدمات در ورزش به ویژه ورزش های رزمی به دلیل نوع و نحوه انجام آن، موردی اجتناب ناپذیر می باشد. ورزشکاران همواره در معرض برخی خطرات و آسیب ها هستند. به طور کلی، احتمال به وقوع پیوستن خطرات و صدمات در فضاهای ورزشی، به عنوان جزئی لاینفک از آن همواره در کمین ورزشکار می باشد. در اغلب موارد عدم رعایت اصول اولیه ایمنی در افزایش آسیب ها نقش پر رنگ و برجسته ای را بر عهده دارد. در چنین شرایطی با اندیشیدن تمهیدات لازم و به کارگیری اقدامات پیشگیرانه و تجهیز سالن ورزش رزمی، می توان محیطی امن و ایمن را در اختیار ورزشکاران قرار داد. با فراهم ساختن بستر لازم در این زمینه، ضمن حفظ سلامتی ورزشکار، افزایش مهارت های ورزشی و بهبود آمادگی جسمانی در او متبلور می شود. بر همین اساس، در اولین گام به منظور ایمن سازی محیط ورزشی، باید نسبت به تجهیز آن برای تامین سلامت و امنیت ورزشکار اقدام نمود.

در باشگاه‌های رزمی الزامی است که کفپوش‌ها ضمن نرم بودنشان، خاصیت برگشت‌پذیری و ارتجاعی نیز داشته باشند تا ضربه ها را به زمین منتقل نمایند. این خصوصیات در کفپوشهای باشگاه رزمی یافت می شود. احتمالا شما با آشنایی دارید. ولی شاید ندانید کفپوش‌هایی که برای تجهیز باشگاه رزمی استفاده می‌شود، تشک تاتامی نام دارد.

کفپوش به وفور جهت تجهیز باشگاه رزمی به کار می‌رود. این کفپوش‌ها تا مدتی پس از نصب و تا زمانی که نو و استفاده‌نشده هستند، بوی فوم می‌دهند ولی پس از چند روز این بو از بین می‌رود. شاید بوی فوم برای برخی از افراد شبهه به وجود بیاورد که ممکن است مواد سمی یا بازیافتی در این تاتامی استفاده شده باشد ولی این‌طور نیست. فومEVA که در تولید تاتامی استفاده می‌شود، کاملاً بهداشتی است. این فوم از پرطرفدارترین فوم‌هایی است که به‌عنوان مواد اولیه در تولید فوم‌های بهداشتی و غیر سمی استفاده می‌شود. پس به‌هیچ‌وجه نگران آسیب جسمی و تنفسی از طرف این کفپوش‌ها نباشید.

این تاتامی ها به تشک معروفند و بسیار مناسب برای تجهیز باشگاههای رزمی می باشند. بافت این تاتامی ها بسیار مقاوم و ضد ضربه است. این تشکهای فدراسیونی، بنا به قوانین استاندارد جهانی تولید شده و اندازه این تشکهای ورزشی، یک متر در یک متر است.

در نظر داشته باشید که کفپوش تاتامی صرفاً برای تجهیز باشگاه رزمی مورداستفاده قرار نمی‌گیرد. تاتامی‌ها برای منازل، مهدکودک‌ها، پارک بازی کودکان و همچنین فضاهای باز دیگر مورداستفاده است و باید بهداشتی و طبق استاندارد وضع‌شده تولید شود.

کفپوش رزمی یا تاتامی، سطحی به وجود می‌آورد که نه خیلی نرم و قابل‌انعطاف و نه خیلی سفت‌وسخت است؛ زیرا این سطوح خیلی نرم یا خیلی سخت، به بدن ورزشکاران آسیب وارد می‌کند. با کفپوش تاتامی می‌توان تجهیز باشگاه رزمی را بارنگ‌های شاد انجام داد زیرا این کفپوش‌ها رنگ‌بندی های متنوعی دارد. برای علاقه‌مند نمودن کودکان به ورزش‌های رزمی، بهتر است تجهیز باشگاه رزمی، بارنگ‌های مهیج و زیبا مانند زرد و نارنجی یا آبی و قرمز انجام شود که قدرت و شادابی خاصی برای کودکان به همراه دارد.

کفپوش تاتامی نه‌تنها برای تجهیز باشگاه رزمی و دیگر موارد ذکرشده در بالا استفاده می‌شود بلکه برای تجهیز مکان‌های ورزشی مانند ورزش‌های صبحگاهی، مهدهای کودک و پارک‌های پیاده‌روی و … نیز به کار می‌رود. همچنین برای استفاده در اتاق حیوانات خانگی همچون سگ و گربه نیز خریداری می‌شود. بسیاری از افرادی که در خانه به ورزش می‌پردازند، از کفپوش تاتامی با اندازه ۵۰ در ۵۰ در کف اتاق استفاده می‌کنند تا افراد خانواده در هنگام ورزش، از آسیب‌دیدگی در امان باشند. به این تشکهای تاتامی مخصوص ، هوم جیم می گویند.

به‌طور خلاصه به‌صورت زیر است:

تمامی خصوصیاتی که در زیر عنوان می‌شود، در مورد محصولاتی است که به‌صورت استاندارد تولید و به بازار عرضه می‌شود.

کفپوش های تاتامی نوین فوم در سراسر کشور از جمله تهران ، کرج ، اصفهان ، یاسوج ، سنندج ، یزذ ، شهرکرد ، شیراز ، اردبیل ، بابل ، رشت ، بندرعباس ، اهواز ، قم ، مشهد ، کرمانشاه ، کرمان ، کاشان و سایر نقاط و حتی در عراق ، آذربایجان ، افغانستان و سایر نقاط مورد استفاده قرار میگیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ابعاد و ورزشی و رزمی و مشاوره و خرید کفپوش ورزشی مناسب با مشاورین نوین فوم تماهر ورزشی، در صورت رعایت نکردن برخی موارد ایمنی ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد. اما در این بین ورزش هنرهای رزمی به دلیل تکنیک هایی که در آن گنجانده می شود، دارای خطرات بیشتری می باشد. از این رو ایمن سازی باشگاه رزمی یکی از اصلی ترین مراحل راه اندازی و تجهیز باشگاه ها می باشد.  مربیان هنرهای رزمی وظیفه دارند از دانش آموزان خود مراقبت کنند تا از آسیب های جدی آنها جلوگیری شود.

تجهیزات رزمی | دستکش رزمی | شرایط گرفتن مجوز باشگاه رزمی

5 مرحله کلیدی ایمن سازی کلاس های هنرهای رزمی

در کل 5 مرحله کلیدی وجود دارد که می توانید برای اطمینان از ایمن بودن کلاس های هنرهای رزمی خود انجام دهید که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

اگرچه تجهیزات مورد نیاز آنها به ورزش رزمی که آموزش می دهید بستگی دارد، اما وجود چند چیز در تمامی موارد ضروری است. هنرجویان رزمی برای جلوگیری از ضربه مغزی و آسیب های مغزی، محافظت از دندان ها، به حداقل رساندن خطر ضربه مغزی و جلوگیری از شکستگی دست و مچ نیاز به سرپوش دارند.

اگر از عینک استفاده می‌کنند، به عینک ایمنی یا محافظ شیشه‌ای برای محافظت از چشم‌هایشان نیاز دارند، و اگر در حال مبارزه هستند، به زره بدن برگشت‌پذیر و دستکش‌های تخصصی نیاز دارند.

اگر در حال تمرین رشته‌هایی مانند کاراته، موی تای و کیک بوکسینگ هستند، سرپوش های ساق پا و کاپ نیز مهم هستند. برخی از موارد کمتر ضروری (اما همچنان مهم) شامل محافظ گوش و زانوبند می باشد. ضمنا پوشاندن کف کلاس با و دیوارها با فوم نرم یکی از اصلی ترین مراحل ایمن سازی باشگاه می باشد.

ارزیابی ریسک بسیار حیاتی می باشد. تعجب خواهید کرد اگر بدانید که چه تعداد ادعاهایی در رابطه با حوادثی وجود دارد که می توانستند با انجام ارزیابی ریسک ریشه کن شوند.

ارزیابی ریسک شما باید شامل اطلاعات کلیدی مانند:

همچنین ممکن است ایجاد یک پرسشنامه برای شرکت کنندگان مفید باشد تا بتوانید خطر را برای آنها ارزیابی کنید (به عنوان مثال صدمات از قبل موجود، شرایط پزشکی و غیره).

همچنین باید به طور مرتب ارزیابی ریسک خود را بررسی کنید تا اگر تجهیزات جدیدی را که ممکن است استفاده شود وجو داشت، در نظر بگیرید.

هنگامی که به دانش‌آموزان می‌آموزید چگونه مشت و لگد بزنن و یا دست و پنجه نرم کنند، گرم کردن کاری بسیار ضروری می باشد.

تحقیقات نشان داده است که عضلات سرد تا دامنه کامل حرکت کشیده نمی شوند و گرم کردن سبک باعث افزایش جریان خون در عضلات می شود که متعاقبا قدرت و انعطاف پذیری را نیز افزایش می دهد.

بنابراین، انجام یک روال گرم کردن کامل، دانش‌آموزان شما را قادر می‌سازد تا تکنیک‌ها را با سرعت بالا تمرین کنند، بدون اینکه آسیب جدی ببینند و به طور بالقوه ادعایی علیه شما داشته باشند.

روتین گرم کردن شما باید حداقل پنج دقیقه طول بکشد و باید شامل کشش های زانو، کشش های ایستا و پویا، پرش ها، آهسته دویدن و … باشد.

هزاران کودک، که برخی از آنها چهار ساله هستند، به صورت هفتگی از سالن های ورزش های رزمی بازدید می کنند.

بنابراین، اگر به کودکان آموزش می دهید، باید تدابیر حفاظتی را در نظر بگیرید. این آنها را قادر می سازد تا هنرهای رزمی را در یک محیط امن تمرین کنند (و به والدین نگران بالقوه اطمینان می دهد!)

اینها برخی از سوالاتی است که باید در رابطه با کودکان پاسخ دهید:

در حالی که آموزش کمک های اولیه و CPR برای تبدیل شدن به یک مربی هنرهای رزمی ضروری نیست، اما واجد شرایط بودن در این زمینه ها به شما کمک می کند تا به سرعت و به طور موثر در برابر حوادث مختلف واکنش نشان دهید.

آسیب‌هایی مانند شکستگی استخوان‌ها زیاد تهدید کننده نیستند اما برخی این مشکلات می‌توانند جدی باشند، و یا حتی می‌توانند بالقوه کشنده باشند.

به عنوان مثال، اگر یکی از دانش آموزان شما دچار ایست قلبی شود، شانس زنده ماندن او به ازای هر دقیقه ای که بدون CPR می گذرد تا 10 درصد کاهش می یابد. این مثال به تنهایی نشان می دهد که چه تفاوتی در آموزش کمک های اولیه و CPR می تواند در یکی از کلاس های شما ایجاد کند.

شما می توانید برای صلاحیت کمک های اولیه در یکی از مراکز آموزشی برتر تحصیل کنید یا می توانید یک دوره الکترونیکی را که برای مربیان هنرهای رزمی طراحی شده است، بگذرانید.

هنگامی که واجد شرایط کمک های اولیه هستید، همیشه باید یک جعبه کمک های اولیه شخصی در کلاس های خود داشته باشید. این کیت باید حاوی داروها و پمادهای مربوطه باشد – و تاریخ انقضای آنها را یادداشت کنید.

انجام این اقدامات احتیاطی به دانش آموزان شما اطمینان می دهد که ایمنی آنها اولویت شماره یک شماست. با این حال، حتی با محتاط بودن تا حد امکان، ممکن است آسیب هایی در کلاس های هنرهای رزمی شما اتفاق بیفتد.

اگر شما مسئول شناخته می شوید و ادعایی علیه شما مطرح می شود، داشتن پوشش مناسب بسیار مهم است. به هر حال، شهرت در صنعت مربیگری بسیار مهم است و آخرین چیزی که می خواهید این است که به عنوان مربی سهل انگار شناخته شوید.

به همین دلیل به بیمه مربی هنرهای رزمی نیاز دارید. همچنین بهتر است دانش آموزان خود را نیز بیمه کنید چرا که با وجود در نظر گرفتن تمامی ملاحضات، باز هم ممکن است در برخی موارد فردی از دانش آموزانتان دچار مشکل شود.