عمومی

اهمیت واکنش سریع به احساسات دیگران

توانایی پاسخگویی سریع به احساسات یکدیگر یکی از مهم ترین مهارت های ارتباطی است که هر زوجی باید بداند.

به گزارش سرگرمی برای همه، اخبار آنلاین “در دنیای علم روابط، تحقیقات زیادی در مورد نحوه ارتباط دو نفر وجود دارد که آنها را در رابطه خود خوشحال می کند. یکی از مهارت‌های ارتباطی که در این مطالعه نشان داده شده است این است که بتوانیم به احساسات دیگران سریع پاسخ دهیم. سناریوی زیر را بر اساس تجربه یکی از داوطلبان زن شرکت کننده در آزمایش در نظر بگیرید:

«چند هفته پیش از چیزی بسیار ناراحت بودم و به همین دلیل با همسرم درمورد آن صحبت نکردم. او از خانه دور بود و وقتی با من تماس گرفت، نتوانستم جلوی اشک هایم را بگیرم و به او گفتم که الان بیشتر از همیشه به او نیاز دارم… او با دقت گوش داد و احساساتم را تایید کرد و گفت که کاملاً مرا درک می کند. وضعیت؛ بعد از اینکه متوجه شدم او به احساسات من اهمیت می دهد و آنها را درک می کند، خیلی راحت شدم.

محققان رفتار همسر این زن را «واکنش سریع» می نامند. وقتی با کسی صحبت می کنید، به خصوص اگر یک موضوع بسیار شخصی را با او در میان بگذارید، و او به گونه ای با شما رفتار می کند که احساس می کنید کاملاً درک شده و معتبر هستید، و احساسات شما برای او مهم است، آن شخص به شما “پاسخ سریع” نشان می دهد. “: و به نوعی طنین انداز می شود. در واقع از نظر روانشناسی این بهترین پاسخی است که یک فرد به شما نشان داده است.

پاسخ سریع در یک رابطه مهم است

مطالعات نشان می دهد که داشتن مهارت های “پاسخ سریع” زندگی اجتماعی ما را سالم نگه می دارد. در واقع این مهارت نه تنها روابط بین زن و شوهر را بهبود می بخشد، بلکه هم اتاقی ها، والدین، نوجوانان و غریبه ها را در وضعیت سالم قرار می دهد.

در بیشتر روابط، درک، اعتبارسنجی و اهمیت دادن به دیگران مزایای قابل توجهی در حفظ آن رابطه دارد. در واقع، پاسخ سریع به احساسات، افکار و تجربیات ناراحت‌کننده دیگران زمانی که آن‌ها آن احساسات را با ما در میان گذاشته‌اند، و همچنین درک و اعتبار بخشیدن به رنج و اندوه آنها، اعتماد آنها را تا زمانی که احساس نزدیکی و نزدیکی به ما کنند، برمی‌انگیزد.

بر اساس مطالعات، زمانی که افرادی که با یکدیگر سروکار دارند، به احساسات آسیب پذیر یکدیگر پاسخ صحیح و سریع می دهند، فرهنگ مشترک و احساس امنیت عاطفی و شکاف لحن عاطفی بین آنها ایجاد می شود. این ویژگی برای روابط طولانی مدت و سلامت روان شخصی مهم است.

جالب‌تر اینکه، افرادی که می‌بینند شریک زندگی‌شان احساساتشان را متقابل می‌کند، تا حدی که احساس بهتر بر سلامت جسمانی بلندمدت آنها تأثیر می‌گذارد، احساس بهتری نسبت به رابطه‌شان دارند.

می توان گفت که این عملکرد خوب از آنجا ناشی می شود که به طور کلی یک شریک زندگی به ما کمک می کند تا با استفاده از مهارت خود برای پاسخ سریع و مناسب، اضطراب خود را مدیریت کنیم. افرادی که این درک و تایید را از شریک عشقی خود به خوبی دریافت نمی کنند، نمی توانند اضطراب و تاثیر بد آن بر بدن خود را کنترل کنند. اضطراب مزمن در یک رابطه طولانی مدت به بدن فرد فشار وارد می کند و به عنوان مثال باعث می شود که او در شب دچار اختلالات خواب و بی خوابی شود و از نظر جسمی ضعیف و بیمار شود.

مشکلی در رابطه ما وجود دارد

اغلب اوقات، علیرغم بهترین نیت خود، نمی توانیم همیشه به تجارب منفی دیگران به سرعت و واضح پاسخ دهیم و به طور موثر عمل کنیم. ما باید این را لایه ای از پیچیدگی در روابط خود با دیگران بنامیم.

باید گفت در تمام روابط بین دو نفر، هر دو طرف رابطه باید از چند آستانه عبور کنند. به عنوان مثال، اگر فردی بخواهد به احساسات و تجربیات شما سریع و مناسب پاسخ دهد، ابتدا باید به افکار و احساسات خود شکل مناسبی بدهد و آنها را به صورت کلامی یا فیزیکی درآورد و به شما پاسخ دهد. طرف مقابل باید بتواند این عبارات کلامی و فیزیکی را به خوبی بشنود، ببیند یا حس کند و در نهایت آنها را به درستی تفسیر کند. این فرآیند معمولاً به طور خودکار اتفاق می‌افتد، اما در هر مرحله از آن، بخشی از معنای اصلی معنای فرد واکنش سریع می‌تواند گم شود یا به اشتباه تفسیر شود.

بنابراین، فقط نشان دادن اینکه احساسات کسی را درک می کنید و به آن اهمیت می دهید کافی نیست. شما باید بتوانید مقاصد خود را به درستی بیان کنید تا ارتباط و تعامل مناسب بین شما برقرار شود. فقط در این شرایط صمیمیت، اعتماد و احساس راحتی بین شما و دیگری ایجاد می شود.

به همین دلیل است که در بیشتر مطالعات، محققان عمدتاً بر واکنش‌های سریع تمرکز می‌کنند و تجربه ذهنی افراد از واکنش‌های سریع دیگران را بررسی می‌کنند.

نحوه درک ما از تعامل با دیگری به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله احساسات ما در آن زمان یا امید ما به تعامل. اگر از آن دسته افرادی باشیم که در انزوا و دوری از دیگران زندگی می کنیم، ممکن است به نزدیکی و توجه آنها مشکوک شویم. این نوسان، پاسخ سریع و مثبت دیگران به شما را به طور فزاینده ای دشوار می کند.

از آنجا که هر یک از ما شخصیت و پیشینه متفاوتی داریم، اولویت های فردی ما برای درک واکنش دیگران نسبت به خود متفاوت خواهد بود.

برخی از افراد احساس می کنند که درد و ناراحتی آنها هنگام در آغوش گرفتن طنین انداز می شود. برخی دیگر طنز و شوخی را ترجیح می دهند و برخی از پاسخ های سریع دیگران برای اینکه بتوانند به راحتی صحبت کنند رشد می کنند.

البته ما بسته به ویژگی های شخصیتی خود در نحوه پاسخگویی به دیگران نیز متفاوت هستیم.

چگونه سریع پاسخ دهیم؟

واکنش های سریع ما باید به گونه ای باشد که طرف مقابل کاملاً درک، تأیید و توجه ما را نسبت به او احساس کند. به عنوان مثال، گوش دادن با کیفیت یکی از این واکنش های بسیار موثر است. در آن، طرف مقابل احساس می کند که حرف های او به خوبی شنیده می شود. در این نوع گوش دادن، با حفظ تماس چشمی، زبان بدن مناسب و گهگاه تکان دادن سر به طرف مقابل نشان می دهید که کاملاً به حرف های او توجه می کنید. این یک پاسخ سریع است.

افراد، به ویژه زوج ها، می توانند با مهارت یافتن در «پاسخگویی سریع» تفاهم و در نتیجه نزدیکی بین خود را افزایش دهند.

منبع: psychologytoday

انتهای پیام