اجتماعیکسب و کار ایرانیان

اهمیت فناوری و تکنولوژی برای طراحان پارچه و لباس

کاربرد فناوری و تکنولوژی در طراحی لباس

باتوجه به نظریه داروین، انسان موجودی سازگار است؛ این موضوع با نگاهی به شیوه‌ای که لباس ها تکامل یافته‌اند، تداعی می‌شود. همچنین مد از گذشته تا به الان وجود داشته اما مفهوم امروزی آن با توجه به وجود فناوری اطلاعات و تکنولوژی در طراحی لباس تغییر کرده است. انسان از همان ابتدای خلقتش تا به الان اهمیت ویژه‌ای نسبت به پوشش خود قائل بود. اما در هر دوره باتوجه به پیشرفت ها و تجهیزاتی که در اختیار بود، این پوشش فرق می‌کرد.برای شرکت در آموزشگاه خیاطی لطفا کلیک کنید

از خز برای محافظت از بدن در برابر هجوم عناصر طبیعی در دوره های نخستین گرفته تا طراحی کت و شلوار و پارچه های خاص از مواد گوناگون، همگی بیانگر اهمیت لباس برای او می‌باشند. مفهوم مد نیز با تنوع انتخاب های موجود در زمان کنونی تغییر چشمگیری داشته است. البته، فناوری نیروی محرکه اصلی در روندهای موجود می‌باشد. این بین کاربرد تکنولوژی در طراحی لباس موجب شده که دنیای مد به طور قابل ملاحظه‌ای متحول گردد.

نقش تکنولوژی در طراحی پارچه و مد

از جمله نتایج ارزنده انقلاب صنعتی، مکانیزه سازی تولید پارچه می‌باشد. این موضوع در رابطه با تاثیر و کاربرد تکنولوژی در طراحی لباس بسیار قابل ملاحظه است. به واسطه فناوری های بکار گرفته شده در این حوزه تولید پارچه، این فرایند با سرعت بیشتر و در تولید انبوه‌تری صورت می‌گیرد. درواقع دستگاه های بافندگی برقی و آسیاب های پنبه مکانیزه با کم کردن زمان مورد نیاز برای تولید منجر به افزایش تولید شده‌اند.

در حال حاضر، مواد جدیدی تولید و طراحی می‌شوند که با بکارگیری آنها در پارچه ها، باعث افزایش کیفیت و سازگاری پارچه با مدل های روز شده است. این مواد به اصطلاح هوشمند با استفاده از فناوری و تکنولوژی های پیشرفته‌ای نظیر میکروسکوپ نیروی اتمی و نانوالیاف پلیمری ساخته شده و از آنها در طراحی، ساخت و آزمایش پارچه ها استفاده می‌شود. پارچه هایی که از این طریق تولید می‌شوند همگی هوشمند بوده و از کیفیت، جنس و مقاومت خاصی برخوردار هستند. از جمله این پارچه ها در طراحی لباس سفرهای فضایی، لباس شنا و لباس برای مقاصد نظامی استفاده می‌شود.

استفاده از تکنولوژی و فناوری در طراحی و تولید پارچه موجب شده است تا لباس ها بادوام تر و سازگارتر برای استفاده روزانه ارائه شوند. نقش کامپیوترها در فناوری مد به طور غیرقابل استدلالی برجسته است. تجسم طرح نهایی درست در مرحله مفهوم‌سازی از دیگر مزیت های فناوری و تکنولوژی محسوب می‌گردد.

پیاده سازی احتمالات و روندهای هیجان انگیز

شاید کمتر کسی ذهنیتی از لباس هایی داشته باشد که از آنها بتوان هم در تابستان و هم در زمستان استفاده کرد. بطوری که بافت، رنگ و حتی شکلش در واکنش به محیط های خارجی تغییر کند. در حال حاضر وجود چنین لباس هایی برای بسیاری از افراد غیر ممکن و تخیلی به نظر برسد اما در آینده‌ای نه چندان دور این تخیل به واقعیت تبدیل خواهد شد. لباس ‌های دیجیتالی که دارای حسگر هایی برای بررسی و ارزیابی محیط می باشند، یک گزینه هیجان انگیز هستند.

تمامی این موارد بیانگر وجود تکنولوژی و فناوری اطلاعات در حوزه طراحی لباس و مد و فشن است. به طور کلی باید در نظر داشته باشید که کاربرد فناوری در طراحی لباس سبب می‌گردد تا طراحی سریع‌تر و البته دقیق‌تر صورت گیرد. از همین رو هماره گفته می‌شود تا از تکنولوژی های روز کنونی در تمام مراحل استفاده شود. فناوری و تکنولوژی هم اکنون با سرعت بسیار زیاد در حال گسترش و پیشرفت هستند. منسوجات و طراحی مد کم کم با این مفهوم عجین شده و طرح های جدیدی ارائه می‌دهند. یکی از طراحان برتر انگلیسی در اینباره گفته است که بهترین لباسی که تا به حال ساخته شده، پوست انسان است. اما مسلماً جامعه چیز بیشتری را می‌طلبد. در نتیجه تلاش برای طراحی و تولید لباس های بهتر، پارچه‌های بهتر و لباس‌های مد روز با کمک پیشرفت‌های فناوری، بی‌وقفه ادامه می‌یابد

 

تکنولوژی در لباس به فناوری مدرنی گفته می شود که از سیستم های هوشمند جهت تهیه لباس های خاص استفاده می کند. از این تکنولوژی می توان برای تغییر رنگ در برابر نور خورشید، ارسال پیام توسط لباس، بررسی ارتعاشات بدن، جمع آوری داده های پزشکی و … بهره برد. برای اینکه با تکنولوژی در لباس بیشتر آشنا شوید. در ادامه چند مثال برای روشن شدن موضوع درج شده است.

آشنایی با چند نمونه از کاربرد های تکنولوژی در لباس:

وقتی صحبت از تکنولوژی در مد یا لباس می شود، هر شخصی یک برداشت دارد. برخی از افراد به لباس هایی با ویژگی های خارق العاده فکر می کنند که تنها در فیلم های تخیلی و کارتونی مشاهده می نمایند. برخی دیگر نیز به دنبال تعبیه میکرو کامپیوترهایی داخل لباس ها می باشند که آنها را خاص و بی نظیر می کنند. در ادامه مثال هایی از بحث تکنولوژی در لباس آمده است که می توانند دید بهتری به شما بدهند.

آشنایی با تکنولوژی در لباس

پارچه های منعطف با قدرت تحمل بالا یک نمونه از استفاده تکنولوژی در لباس هستند:

در سال 2021، مهندسان مؤسسه فناوری اطلاعات کالیفرنیا (Caltech) و دانشگاه فناوری نانیانگ (NTU) در سنگاپور، ماده‌ای ایجاد کردند که می تواند از حالت نرم به سفت تبدیل ‌شود و باری 50 برابر وزن خود را تحمل نماید. برای ساخت پارچه فوق، این تیم لایه های پلاستیکی توخالی با ذرات آلومینیومی را که به هم متصل می شوند، به یکدیگر چسباندند و اجازه دادن که تغییر شکل ایجاد شود. برخلاف پارچه‌ های مشابه که با میدان‌های الکترومغناطیسی تنظیم شده‌اند، برای سفت شدن یا شل شدن این پارچه، از انتقال پارازیت استفاده می شود. از این پارچه برای تهیه زره محافظتی استفاده می گردد.

لباس های خود تمیز شونده

در سال 2016، توسط موسسه فناوری مستقر در ملبورن استرالیا، یک پارچه خود تمیز شونده تولید شد که از مس و نقره روی الیاف پارچه تهیه گردیده بود. این مورد نمونه ای دیگر از کاربرد تکنولوژی در لباس محسوب می شود. برای اینکه بتوان ذرات نانو را به ساختار منسوجات وارد نمود، لازم است تا  از محلول اسیدی کلرید قلع بهره و پارچه های ایجاد شده را داخل محلول نمک پالادیوم فرو برد.

باید بیان نمود که این نمونه از تکنولوژی در مد در برابر نور از خود واکنش نشان داده و برانگیخته می شود. لذا قادر خواهد بود که مواد آلی را تجزیه نماید و لکه ها را از بین ببرد. می توان از این تکنولوژی در صنایع دارویی و کشاورزی بهره برد.

آشنایی با تکنولوژی در مد

پارچه هایی که شما را خنک می کنند

دستگاه های تهویه مطبوع و فن های برقی برای خنک سازی نزدیک به 20 درصد از کل برق مصرفی در ساختمان ها را تشکیل می دهند. با استفاده از تکنولوژی در لباس می توان این مصرف انرژی را کنترل نمود. در سال 2020، تیمی از محققان دانشگاه استنفورد (ایالات متحده آمریکا) و دانشگاه نانجینگ (چین) چند تکه ابریشم را تغییر دادند تا بتوانند گرما را منعکس کنند.

به این ترتیب، آنها توانستند ابریشم را 3.5 درجه سانتی گراد خنک تر از هوای اطراف در زیر نور خورشید نگه دارند. این لباس ها برای ورزشکاران بسیار مفید و کاربردی می باشند. معرفی انواع تکنولوژی در لباس دانشمندان با افزودن نانوذرات اکسید آلومینیوم به الیاف ابریشم به این امر دست یافتند. این نانوذرات می‌توانند طول موج‌ های فرابنفش نور خورشید را منعکس کنند. تکنولوژی فوق با سردتر نگه داشتن پوست در حدود 12.5 درجه سانتی‌گراد بسیار مورد توجه قرار گرفت.

تاثیر تکنولوژی در دنیای پوشاک:

تکنولوژی در مد و لباس امروز جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. به طور مثال امروزه برای ایجاد چاپ های چند بعدی روی پارچه از لیزر استفاده می شود. این فناوری به افراد اجازه می دهد تا در حین طراحی بتوانند جزئیات زیادی را به طرح خود اضافه نمایند. از سوی دیگر تکنولوژی اشیا یا IOT نیز فرصت های زیادی را در دسترس عموم قرار داده است. چاپ های دیجیتالی مختلف، نرم افزار های فراوان طراحی، تکنولوژی های شبکه های اجتماعی و نحوه فروش آنلاین در بسترهای مجازی همگی نشان دهنده نقش تکنولوژی در دنیای مد و لباس می باشند.

منبع : سیماکده

schoolofsewing.co.uk