اقتصادی

آثار تعدیل انتظارات تورمی بر اقتصاد کلان

تغییر جهت سیاست های پولی بانک مرکزی به منظور حرکت به استراتژی هدف گذاری تورم ، با تمرکز بر عملیات بازار آزاد ، اصلی ترین تغییر جهت واحدهای پولی به سمت مدیریت نرخ بهره است.

به گزارش سرگرمی برای همه ، یکی از ارکان اصلی تنظیم تورم برای هدف گذاری تورم (22 2 2٪) مدیریت انتظارات تورمی است که به اطلاعات دقیق و به موقع در مورد تحولات اقتصاد کلان و اقدامات انجام شده توسط بانک مرکزی نیاز دارد. انجمن: و فعالان اقتصادی. این ، علاوه بر برآورده سازی صحیح انتظارات ، شرایط را برای بهبود رشد اقتصادی فراهم می کند: بانک مرکزی اهداف حفظ ارزش پول ملی (کنترل تورم) و ارتقا growth رشد اقتصادی را در شرایط بهتر دنبال خواهد کرد. بر این اساس ، مجموع تحولات اقتصاد کلان و اقدامات بانک مرکزی در پاسخ به تحولات اقتصاد کلان در فوریه 2016 به شرح زیر است:

1- تحولات اقتصاد کلان
کاهش التهابات در بازار ارز ، تنظیم انتظارات تورمی ، به ترتیب ، توسعه شاخص قیمت کالا بر روی جلوه عمومی آن ، تمایل به کاهش قیمت ها در بازارهای ارز ، طلا و خودرو در ماه دسامبر. محدودیت رشد محدود قیمت در بازار مسکن آغاز شد. ادامه دارد. با این حال ، پس از افزایش قابل توجه شاخص مربوط به زیر گروه مواد غذایی و آشامیدنی در ماه فوریه ، روند نزولی تورم ماهانه متوقف شد. با این توضیح که امسال (اکتبر و نوامبر) هنوز کمتر از اوج است. علاوه بر این ، متوسط ​​قیمت خرید و فروش آپارتمان در ماه فوریه نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. این تحولات و همچنین شواهد آماری سالهای گذشته در زمینه تورم فصلی در ماههای آخر هر سال ، ممکن است حاکی از ادامه وضعیت موجود در ماه مارس باشد.

عمدتا به منظور کنترل سطح تورم و مدیریت نقدینگی ، عملیات بازار آزاد در ماه فوریه با موفقیت انجام شد تا نرخ بهره بازار بین بانکی در منطقه کریدور نرخ بهره تثبیت شود. در طی این عملیات ، بانک مرکزی وامهای کوتاه مدت (14 روز در هفته) را در قالب یک قرارداد خرید مجدد به بانکهای متقاضی ارائه می دهد. همچنین بانک ها می توانند نیازهای اضطراری کوتاه مدت خود را با استفاده از رتبه بندی اعتباری منظم با نرخ بهره سقف راهرو برآورده کنند. با افزایش سهم اوراق قرضه دولتی در ترازنامه بانک ها و گسترش توانایی استفاده از این ابزارها ، می بینیم که نظم و انضباط بیشتری در روابط شبکه بانکی و بانک مرکزی وجود دارد.

بازده اوراق خزانه اسلامی پس از سررسید یکی دو سال در فوریه افزایش یافت. بازده اوراق یک ساله در ماه فوریه 0.68 واحد درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت و از 19.14 درصد به 19.82 درصد افزایش یافت. به گفته وی ، نرخ بازده اسناد با دوره بازپرداخت دو ساله در فوریه به 20.34 درصد رسید که 0.13 واحد درصد بیشتر از ژانویه است. تغییر در بازده کوتاه مدت میان مدت از نیمه دوم فوریه آغاز شد ، که ممکن است منعکس کننده سیاست با هدف آرام سازی بازار سرمایه باشد – تغییر در انتظارات تورمی. لازم به ذکر است که تنظیم نرخ بازده می تواند به ثبات شرایط اقتصاد کلان کمک کند.
انتقال سیاست پولی بانک مرکزی به استراتژی هدف گذاری تورم متمرکز بر عملیات بازار آزاد ، تغییر اساسی از هدف گذاری پولی به مدیریت نرخ بهره است. با این حال ، تا زمان اجرای کامل رویکرد جدید ، احیای مکانیسم انتشار پولی ، کنترل رشد واحدهای پولی در کانون توجه سیاست گذاران پولی باقی خواهد ماند تا اطمینان حاصل شود که آنها ریسک هایی را که باعث تضعیف مدیریت نرخ بهره در طول دوره های بعدی می شود ، جمع نکنند تحولات اقتصاد کلان. در این راستا ، مطابق با رشد متغیرهای بزرگ پولی طی چند ماه گذشته ، براساس شاخص های اولیه ، رشد پایه نقدینگی و پولی در پایان فوریه 2016 ، نسبت به پایان سال قبل ، به 33.8 رسید و به ترتیب 23.6٪: لازم به ذکر است که علی رغم شرایط دشوار اقتصادی ، به ویژه گسترش تاج ، نیاز به استفاده از منابع بانک برای کاهش آن ، برای پوشش کسری بودجه دولت در سال جاری از طریق رویکرد فعال پایگاه پولی بانک مرکزی و رویکرد فعال رشد به درستی کنترل شده است. اقدامات مناسب بانک مرکزی برای مدیریت اضافه پرداخت های بانکی برای حمایت از دولت در اوراق قرضه دولتی ، از درآمدزایی از کسری پول جلوگیری کرد ، در حالی که رشد پایه پولی در سال گذشته (23.6٪) بدون تغییر بود. اما به دلیل نیاز به حمایت از فعالیت های اقتصادی به دلیل شیوع بیماری های قلبی عروقی و همچنین تغییر نقدینگی به دلیل تغییر در نسبت ذخایر مازاد بانک ها ، رشد نقدینگی بالاتر از سال گذشته را به دنبال داشت. البته رفتار بانک ها در تسریع در ایجاد دارایی که بیشتر به دلیل نرخ سود واقعی منفی بیشتر است ، در افزایش نقدینگی نقش موثری داشته است ، به همین دلیل بانک مرکزی سیاست معقولی در محدود کردن رشد تراز بانک ها دارد. برگه هایی در دستور کار. تعریف شده است. افزایش م inلفه های نقدینگی همچنین رشد مداوم پول را نشان می دهد ، بنابراین رشد 12 ماهه پول در ماه اکتبر از 88.6٪ در فوریه به 56.9٪ کاهش یافت ، که نشان دهنده تقویت ثبات سپرده در ماه های اخیر است ، انتظارات تورمی را تأیید می کند. و سپرده های بلند مدت در بانک ها مورد استقبال بیشتری قرار می گیرند.

2- اقدامات بانک مرکزی
در فوریه 2016 ، بانک مرکزی با همکاری بانک ها اقدامات زیر را برای تنظیم نرخ بهره بازار بین بانکی انجام داد:
• اجرای معاملات بازار آزاد به ارزش کل 252.8 هزار ریال در قالب قرارداد خرید مجدد با سررسید 12.14 و 16 روز (مانده قرارداد خرید مجدد از محل عملیات بازار آزاد در پایان ماه بود 93.3 هزار میلیارد ریال).
• استفاده از وامهای منظم توسط بانکها برای تأمین نیازهای نقدینگی ارزی در 23 مورد در مجموع به ارزش 350.7 هزار میلیارد ریال (در پایان دسامبر – 119.5 هزار میلیارد ریال).
32.2 میلیارد دلار ارز برای واردات مورد نیاز اقتصاد کشور در 11 ماه نخست امسال (که حدود 9.3 میلیارد دلار آن با نرخ تخفیف واردات کالاهای اساسی ، دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته است).
تلاش برای تقویت رشد اقتصادی و کاهش تأثیر بیماری های قلبی عروقی بر تولید
• تمدید دوره بازپرداخت بدهی کارگاه تا سپتامبر 1400 برای آن واحدهایی که تمام یا بخشی از آنها برای مدت حداکثر پنج سال معتبر نیست ، گرفتن 7.5٪ از بدهی ، تنفس به مدت شش ماه
• اجرای استفاده از گواهینامه های صنعتی (مراحل) به منظور تأمین مالی موثر بخشهای اقتصادی از طریق روشهای غیر تورمی.
تأمین مالی هزینه های دولت در قالب فروش اوراق قرضه دولتی از طریق کارگزار بانک مرکزی در بهمن ماه سال جاری به مبلغ 104.2 هزار میلیارد ریال (به ترتیب کل مبلغ اوراق دولتی فروخته شده در 38 حراج تا پایان بهمن ماه 1399 برابر با 1091.2 هزار میلیارد ریال بود).

به دلیل انتظارات پایین تورمی ، نیاز به تغییر نرخ بهره بازار بین بانکی شناخته نشد ، و بانک مرکزی سیاست پولی را دنبال کرد تا نرخ بهره بازار به سمت نرخ بهره سیاست سوق داده شود.

انتهای پیام: