یادگیری عمیق کودکان

در این مقاله چهار راهبرد بسیار مهم و کلیدی اشاره می شود که توجه به آنها می تواند زمینه ساز پیشرفت در عرصه یادگیری و آموزش باشد. همه ی والدین می خواهند فرزندان باهوش‌تری داشته باشند، آنچه در زندگی امروزه نماد بیرونی هوش کودک و فرد محسوب می‌شود،میزان عملکرد‌ها و توانایی‌های فرد در زندگی روزمره می‌باشد، با توجه به آنچه گفته شد هر چه میزان یادگیری فرد بهتر باشد نتیجه‌ی بهتری از عملکرد فرد دیده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که فعالیت های چالش برانگیز باعث تحریک ایجاد میلین در مغز می‌باشد. میلین ماده ای است که قدرت سیگنال‌های مغز را افزایش می‌دهد و باعث افزایش یادگیری در مغز می شود. برای تقویت میلین سازی در مغز می توان از راهبردهایی که به تلاش سازنده در فرآیند آموزش و یادگیری می انجامند، بهره برد.

ساختمان | کودک

یک لباس لاک پشت های نینجا بچه گانه مرغوب لباسیه که به پوست کودک شما آسیبی نزنه و حساسیت نداشته باشه.

تکنیک آموزشی 5E

یکی از این روش های جایگزین که می تواند راه حلی برای این مشکل ما باشد، آشنا شدن با مدل آموزشی 5E و استفاده از آن در آموزش و انتقال مفاهیم مختلف آموزشی و تربیتی به شهروندان و نسل فردای ماست. 5E حروف اول عبارت های (درگیر ساختن، اکتشاف، توضیح، بسط و گسترش موضوع و ارزیابی) است.  به شکل زیر دقت کنید:

زمانی می توانید امیدوار باشید که آموزش های شما روی فرزندان و مخاطبین کودک و نوجوانتان اثر گذار بوده و آنها فعالانه درگیر آن موضوع خواهند شد، که مطابق این روش آموزشی عمل نمایید. همانطور که در تصویر بالا می بینید ابن مدل دارای 5 گام اصلی  بوده که در ادامه به توضیح عملی هر کدام از آنها می پردازیم. لباس گربه سیاه  باید دوختی تر و تمیز داشته باشه تا بتونه توجه هر مشتری رو به خودش جلب کنه و از همه جالب‌تر اینه که کودکانه 24 طی سال‌های کاری خودش تونسته چنین نیازهایی رو شناسایی کنه و اون رو روی انواع لباس‌ها پیاده سازی کنه

  گام اول: درگیر ساختن

 قدم اول، در گیر ساختن کودکان و نوجوانان با موضوع است. در این مرحله نقش شما به عنوان والدین و یا مربی تدارک فعالیت های کوچکی حول موضوع مورد نظر شما است که می دانید باعث برانگیختن حس کنجکاوی، علاقه و حس تفکر بچه ها خواهد شد. فعالیت های مختلفی از جمله طرح یک پرسش، گفتن یک قصه و داستان، نمایش و نقش بازی کردن، طوفان مغزی و یا حتی بررسی یک تصویر می تواند این درگیری اولیه با موضوع را به همراه داشته باشد.

نکته: این که فرزندان و یا دانش آموز ما به وسیله کدام یک از این فعالیت ها می تواند با موضوع تربیتی مورد نظرمان درگیر شود، بستگی زیادی به شناخت شما از علایق و توجه به تجربیات یادگیری گذشته آنها دارد. همیشه سعی کنید موضوع تربیتی جدیدی را که می خواهید آموزش دهید به تجربیات و دانسته های قبلی فرزندان کودک و نوجوانتان پیوند دهید.

گام دوم: اکتشاف

پس از شناسایی و انتخاب فعالیتی که بچه ها را با موضوع درگیر می سازد، در این مرحله بایستی نقش راهنما را ایفا کرده و به آنها اجازه دهید تا در مورد موضوع و مسئله ای که مطرح شده و درگیر آن شده اند فکر کنند، آزمایش و خطا داشته و به جمع آوری اطلاعات مرتبط با موضوع بپردازند.

گام سوم: توضیح و تشریح موضوع

در این مرحله از آنها بخواهید تا پاسخ ها، فرایند فکر کردن و اطلاعات جمع آوری شده خود را برای شما بیان کنند. یادتان باشد که قرار نیست در این مرحله به پاسخ درستی برسیم. بیشتر به فرایند تلاش آنها برای حل مسئله ای که ذهنشان درگیر آن شده و فعالیت های که انجام داده اند توجه کنید.

گام چهارم : گسترش موضوع

در مرحله قبل با مسیر فکری و روش کسب اطلاعات فرزندان و دانش آموزانتان آشنا شدید. حالا در این مرحله سعی کنید با تدارک فعالیت های اضافی تر و دادن اطلاعات بیشتر و کافی، مهارت و درک مفهومی آنها در رابطه با موضوع را توسعه بخشیده و عمیق تر کنید.

گام پنجم: ارزیابی

یک ضرب المثل انگلیسی وجود دارد که می گوید «هر چیزی که ارزیابی نشود، انجام نشده است!» پس برای اینکه دوباره غافل گیر نشوید، در گام آخر میزان یادگیری موضوع تربیتی که قصد آموزش آن را داشته اید سنجیده و مطمئن شوید هدفی که به دنبال آن بودید، محقق شده باشد.

تکنیک E5 که در بالا معرفی شد، روش یاددهی- یادگیری فعالی بوده که شما والدین و مربیان عزیز می توانید برای آموزش عمیق موضوعات مختلف تربیتی به فرزندان و دانش آموزان خود از آنها استفاده کنید. ما معتقدیم داشتن الگو و ذکر مثال در این زمینه می تواند به فهم بهتر این مدل آموزشی کمک کرده و بهتر بتوان در عمل آن را بکار بست. به همین منظور موضوع تربیتی «چگونه فرزندانمان را به دوستداران آینده محیط زیست تبدیل کنیم؟

آموزش به روش مدل E5» را در قالب دو مثال که یکی مناسب استفاده در فضای خانه و خانواده توسط والدین و دیگری مناسب فضای آموزشی و اجرا توسط مربیان است را برای شما تهیه خواهیم نمود. همه تلاش ما در تیم شهروند فردا نشاندن لبخند رضایت بر لبان شما والدین عزیز و مربیان محترم است، پس ما را از نظرات سازنده خود بی بهره نگذارید. اگر قصد خرید لباس دختر کفشدوزکی با یویو ما به شما کودکانه 24 را پیشنهاد می دهیم

یادگیری در برگیرنده سه عامل مهم و کلیدی است:

  • نورون ها
  • سیناپس ها
  • و میلین.

نورون ها

سلول های عصبی در مغز و نخاع هستند که دارای شاخه هایی هستند که سیگنال ها را دریافت کرده و اتصال هایی برای ارسال پیام به سایر نورون ها دارند. نورون ها با یکدیگر در تماس مستقیم نیستند بلکه فضایی بین نورون ها وجود دارد که به آن سیناپس گفته می شود. یادگیری زمانی اتفاق می افتد که تجارب ما باعث شکل گیری ارتباط نورون ها با یکدیگر می شوند. وقتی سیگنال ها از یک نورون به نورون دیگری می روند، افکار و رفتارهایی جدید در فرد شکل می گیرند که همین تغییر خود یادگیری است. مغز فردی که در حال یادگیری است را مانند یک زمین در نظر بگیرید.

ایجاد یادگیری از طریق شکل گیری ارتباطات جدید بین نورون ها همانند ساختن یک مسیر ناهموار و خاکی در در زمین است. در مراحل اول سیگنال ها از این مسیر عبور می کنند

ولی سرعت عبورشان از این مسیر کم است.

اما تمرین مستمر که همراه با بازخورد به خطاها است این پیام را به مغز منتقل می کند که مسیر ایجاد شده کافی نیستو همین باعث می شود تا مغز از کارگران ساختمانی برای هموار و عریض کردن بیشتر مسیر استفاده کند تا پیام ها با سرعت سریعتری از این مسیرها عبور کنند. این کارگران ساختمانی که مغز آنها را بکار می گیرد سلول های اختصاصی به نام سلول های گلیا هستند.این سلول ها اقدام به ایجاد بزرگراه برای انتقال سریع و بهینه سیگنال ها از طریق شکل گیری میلین (ماده ای از جنس چربی و پروتئین) می کنند.