پنج راه موفقیت در بازار فارکس که باید بشناسید

در این مقاله به بررسی رازهایی برای موفقیت در بازار فارکس می‌پردازیم که به شما این امکان را می‌دهد تا بر پیچیدگی‌های بازار فارکس تسلط پیدا کنید. بازار فارکس بزرگترین بازار جهان از نظر ارزش دلاری میانگین معاملات روزانه است که این موضوع بازارهای سهام و اوراق قرضه را کم ‌اهمیت جلوه می‌دهد. برای مطالعه بیشتر و مقایسه معاملات از سایت nezarat.com بهره ببرید. بازار فارکس مزیت‌های زیادی به تریدرها ارائه می‌دهد، از جمله آنها می‌توان به بالاترین اهرم موجود در عرصه سرمایه‌ گذاری و فعال بودن بازار در تمام روزهای معاملاتی اشاره کرد.

سیگنال فارکس

اغلب معاملات فارکس به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه گذاری شناخته شده و همواره مورد استقبال سرمایه گذاران قرار دارد. در این بازار یک سرمایه گذار با سرمایه اندک می‌تواند به طور واقع بینانه‌ای امیدوار باشد که از این طریق کسب سود خواهد کرد.یکی از صرافی های مطمئن در این بازار bingx.com است. با این حال، این بازار با میلیاردها دلار مبادلات ارزی در سراسر جهان، پر معامله ترین بازار سرمایه گذاران نهادی بزرگ است.

به سطوح پیوت (Pivot Point) دقت کنید

توجه به نقاط پیوت (Pivot Point) روزانه، به ویژه اگر تریدر روزانه باشید، اهمیت بالایی دارد؛ اما اهمیت آن زمانی بیشتر می‌شود که یک تریدر پوزیشن یا تریدر نوسانی باشید، یا فقط در بازه‌های زمانی بلند مدت معامله کنید؛ زیرا در این حالت هزاران تریدر دیگر نیز به سطوح پیوت توجه دارند.

معاملات پیوت تقریبا مانند یک پیش گویی است که به خودی خود محقق می‌شود. منظور این است که بازارها اغلب حمایت یا مقاومت دارند، بازار در سطوح پیوت تغییر می‌کند؛ زیرا بسیاری از تریدرها سفارش خود را در آن سطوح ثبت می‌کنند‌. از این رو اغلب مواقعی که حرکت‌های معاملاتی قابل توجهی خارج از سطح پیوت اتفاق می‌افتد، واقعاً هیچ دلیل اساسی برای این حرکت وجود ندارد؛ به جز اینکه بسیاری از تریدرها معاملات خود را به این دلیل قرار دادند که انتظار چنین حرکاتی را داشته‌‌اند.

فارکس | موفقیت

البته منظور این نیست که معاملات پیوت تنها مبنای استراتژی شما باشد. در عوض منظور این است که علاوه بر از استراتژی معاملاتی شخصی خود، باید مراقب نقاط پیوت روزانه باشید تا متوجه نشانه‌هایی از ادامه روند یا معکوس شدن بازار شوید.

با استفاده از لبه (edge) معامله کنید

موفق ترین تریدرها کسانی هستند که تنها زمانی پول خود را به خطر می‌اندازند که فرصتی در بازار برای آنها لبه (Edge) ایجاد کند، این لبه احتمال موفقیت در بازار فارکس و معامله‌ای که شروع می‌کنند را افزایش می‌دهد. لبه شما می‌تواند هر چیزی باشد، حتی چیزی مانند خرید در سطح قیمتی که قبلاً خود را به عنوان سطحی نشان داده است که حمایت قابل توجهی را برای بازار فراهم می‌کند یا فروش در سطح قیمتی که به عنوان مقاومت قوی تشخیص داده‌اید.

می‌توانید با داشتن تعدادی از عوامل تکنیکال به نفع خود، احتمال موفقیت خود را افزایش دهید. لبه‌ای که توسط اندیکاتورهای تکنیکال همگرا ایجاد می‌شود، زمانی به وجود می‌آید که اندیکاتورهای مختلف در بازه‌های زمانی متعدد برای ارائه حمایت یا مقاومت جمع شوند. برای مثال، قیمت به یک سطح حمایت یا مقاومت مشخص رسیده است و سپس حرکات قیمتی در آن سطح نشان دهنده معکوس شدن روند بازار به وسیله کندلی مانند پین بار یا دوجی است.

برای موفقیت در فارکس، سرمایه خود را حفظ کنید

به یاد داشته باشید که در معاملات فارکس، اجتناب از ضررهای بزرگ از کسب سود زیاد اهمیت بیشتری دارد. اگر در بازار مبتدی باشید شاید این موضوع به نظر شما درست نباشد؛ اما موفقیت در معاملات فارکس مستلزم دانستن چگونگی حفظ سرمایه است.

واقعیت این است که دلیل اصلی عدم موفقیت اکثر افرادی که معاملات فارکس امتحان می‌کنند این است که تمامی سرمایه خود را مصرف کرده‌اند و نمی‌توانند به معامله ادامه دهند. آنها قبل از اینکه فرصتی برای ورود به معاملات بسیار سودآور داشته باشند حساب خود را خالی می‌کنند.

اجرای صادقانه قوانین سختگیرانه مدیریت ریسک تقریبا تضمین می‌کند که شما در نهایت تریدری خواهید بود که از معاملات خود سود می‌کند. اگر با جلوگیری از ضررهای زیاد سرمایه تجاری خود را حفظ کنید تا بتوانید به معامله ادامه دهید، در نهایت در معاملات خود به خوبی عمل خواهید کرد و به طور تصاعدی سود و سرمایه شما افزایش پیدا می‌کند. تنها کافیست از از دست دادن تمام پول خود جلوگیری کنید تا زمانی که یک فرصت معاملاتی به وجود آمد بتوانید از آن به خوبی استفاده کنید.

برای پیشرفت در فارکس چه باید کرد؟

برای تبدیل شدن به بهترین و موفق‌ترین تاجر فارکسی که تا به حال بوده، باید برای یادگیری خودتون یک برنامه داشته باشید. به طور مثال، شما باید مدیریت ریسک، اقتصاد، تحلیل فنی، تحلیل بنیادی و سایر موارد موردنیاز رو یاد بگیرید.

پس شما باید هر روز این کار رو بدون وقفه انجام بدید. با این اوصاف شما هر روز باید داده‎‌ها رو تحلیل کنید، سایت‌های اخبار فارکس را چک کنید، بیانیه‌های درآمد رو مطالعه کنید، بهترین‌ها رو پیدا کنید، چیز جدیدی یاد بگیرید و با انجام همه‌ی این کارها، تبدیل به یک معامله‌گر موفق در فارکس بشید.

ریسک های بازار فارکس را بشناسید

این روزها تب ورود به بازار فارکس به شدت بالا گرفته و توجه بسیاری از ایرانیان را به خود جلب کرده است. در واقع، این بازار در شرایط فعلی که ارزش دلار بسیار بالا می‌باشد، به عنوان فرصتی طلایی برای داشتن درآمد دلاری برای کاربران قلمداد می‌شود. البته تازه‌واردان این بازار باید توجه داشته باشند که خطرات و ریسک‌های این بازار نیز بالا بوده و بی‌توجهی به آنها عواقب جبران ناپذیری را بوجود خواهد آورد. بنابراین لازم است تا قبل از ورود به هر تجارتی، از ریسک‌ها و خطرات آن مطلع شوید. بطور کلی، می‌توان ریسک‌های این بازار را به دو دسته تقسیم نمود:

1. ریسک معاملاتی

ریسک‌های معاملاتی، مخاطراتی هستند که به نحوه معاملات شما در بازار بستگی دارد. همانطور که می‌دانید اهرم یا لوریج، رکن اصلی در معاملات این بازار به حساب می‌آید. منظور از لوریج، اعتباری است که بروکر به مشتریان خود داده تا با حجم بیشتری نسبت به موجودی اصلی خود فعالیت کنند. لوریج به حساب مشتری واریز نمی‌شود، بلکه هنگام انجام معامله بطور مستقیم در کابین شخصی معامله‌گر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علیرغم اینکه اهرم‌ها فرصت سودآوری برای معامله‌گران این بازار به شمار می‌روند، در نوسانات غیرمنتظره و خلاف پیش‌بینی فرد، می‌توانند سرمایه فرد را به شدت تحت تاثیر قرار دهند. حال چنانچه میزان سرمایه شما پایین بوده و از اهرم بالایی برای معاملات خود استفاده نمایید، ممکن است ظرف تنها چند دقیقه، تمامی سرمایه شما به باد رود.

علاوه بر این، ریسک ناشی از عملکرد بروکر را نیز می‌توان در این دسته قرار دارد. قطع یا کند شدن سیستم معاملاتی بروکر به ویژه در زمان انتشار اخبار مهم، عدم اجرای دستوراتی که به ضرر بروکر است و… از جمله این موارد است. در کشور ایران با توجه به شرایط خاص تحریمی و پهنای کم باندهای اینترنت، این مسئله دو چندان احساس خواهد شد.

2. ریسک غیر معاملاتی

منظور از ریسک‌های غیر معاملاتی، مواردی است که به نحوه انجام معاملات مرتبط نبوده و تنها به شرایط کارگزار انتخابی بستگی دارد. ورشکستگی یا درگیر شدن کارگزار با مشکلات مختلف، از جمله این موارد به شمار می‌رود. در سال 2005، یکی از بزرگ‌ترین کارگزاران غیر ‌بانکی و رگوله‌شده جهان با میزان دارایی قابل توجهی دچار ورشکستگی شد و کاربران خود را با مشکلات عدیده‌ای مواجه ساخت. احتمال وقوع این امر برای هر یک از کارگزاران موجود و فعال بازار، وجود خواهد داشت.

از این رو لازم است تا در انتخاب کارگزار دقت و وسواس فراوانی به خرج دهید. مشورت با افراد فعال و با تجربه در این حوزه یا بررسی سابقه فعالیت کارگزار انتخابی، می‌تواند در اطمینان یافتن از درستی انتخابتان بسیار کمک‌کننده باشد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که به طور معمول ریسک غیر معاملاتی کارگزارانی که کمتر از دو سال سابقه فعالیت دارند، بسیار بالاست. برای آشنایی با 5 مورد از معتبرترین بروکرهای فارکس که به کاربران ایرانی نیز خدمات ارائه می‌دهند، مطالعه مقاله «بروکر چیست؟| با بهترین بروکرهای فارکس برای ایرانیان آشنا شوید» را به شما توصیه می‌کنیم.

3 اصل اساسی مقابله با ریسک در بازار فارکس

همانطور که اشاره شد، ریسک‌های فعالیت در بازار فارکس بسیار بالا بوده و این امر تازه‌واردان این بازار را به شدت درگیر خواهد ساخت. از این رو توصیه می‌شود پیش از ورود به فارکس، دانش و مهارت کافی و مرتبط با آن را کسب نمایید. توجه داشته باشید که سرعت عمل در تصمیم‌گیری نیز، از لازمه‌های اصلی فعالیت در فارکس است. با رعایت 3 اصل کلیدی زیر می‌توانید تا حدی زیادی مخاطرات این بازار را کنترل و سود خود را تضمین نمایید.

  • هیچگاه بخش زیادی از سرمایه خود را درگیر معاملات نکنید: نوسانات بازار فارکس به شدت بالا بوده و احتمال ضرر تا حدی که کل مبلغ آورده خود را از دست دهید، وجود خواهد داشت. از این رو متناسب با توان خود، سرمایه‌گذاری نمایید. همچنین توجه داشته باشید که حجم معاملات خود را نیز مناسب انتخاب کنید. که از یک طرف سود و زیان معاملاتتان چشمگیر بوده و از طرف دیگر بیش از توان شما نباشد.
  • در هر شرایط از استراتژی معاملاتی خود پیروی نمایید: داشتن یک استراتژی معاملاتی خوب، به شما کمک می‌کند تا در شرایط نوسانی بازار، تصمیمی درست گرفته و درگیر هیجانات نشوید. بطور کلی، استراتژی هر فرد تحت تاثیر تجربه و دانش او از بازار تنظیم می‌گردد.
  • همواره پیش از ورود به معاملات، به دقت تحلیل کنید: توصیه می‌شود برای داشتن عملکرد مناسب در بازار فارکس، هر دو جنبه تحلیلی تکنیکال و فاندامنتال را مدنظر قرار دهید. در تحلیل تکنیکال، تمرکز بر روی نمودارها، اندیکاتورها و روند قیمت بوده و در تحلیل فاندامنتال، عوامل اقتصادی و سیاسی مورد توجه است. یک تریدر خوب، هر دو جنبه را در نظر خواهد گرفت.