لینک UTM چیست و چه کاربردهایی دارد؟

آیا می‌دانید ۶۶ درصد از هزینه‌های تبلیغات بازاریابی به تبلیغات دیجیتال تعلق می‌گیرد؟‌ حتی انتظار می‌رود طی سال‌های آینده هزینه چنین تبلیغاتی به بیش از ۸۸۰ میلیارد دلار برسد. اما مشکل اصلی کمپین‌های تبلیغاتی هدررفتن نیمی از بودجه است، ما هزینه می‌کنیم اما نمی‌توانیم اثربخشی تبلیغ خود را اندازه بگیریم!

بازاریاب‌های موفق کسانی هستند که از تکنولوژی روز برای ردیابی و اثربخشی کمپین‌های بازاریابی دیجیتال خود استفاده می‌کنند. یکی از این ابزارها ماژول ردیابی اورچین یا UTM است. در این مقاله به شما می‌گوییم UTM چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد. به شما اطمینان می‌دهیم با مطالعه این مقاله و یادگیری UTM می‌توانید هزینه تبلیغاتی خود را بهتر مدیریت کرده و رفتار کاربران در وب‌سایتتان را به صورت کامل رصد کنید.

UTM؛ کاربردی‌ترین ابزار برای ردیابی رفتار کاربران

گوگل آنالیتیکس و سایر ابزارهای تجزیه و تحلیل، کدهای UTM را قبل از تبلیغ می‌خوانند و از آن‌ها برای گروه‌بندی ترافیک ورودی شما بر اساس کمپین، کانال، فروشنده یا دارایی استفاده می‌کنند. به‌این ترتیب یک ارزیابی واقعی از رفتار کاربران در صفحات وب را در اختیار شما قرار می‌دهد.

به‌عنوان مثال، با استفاده از کدهای UTM شما کاملا متوجه خواهید شد چه کاربرانی از طریق کدام بک‌لینک یا بنر تبلیغاتی وارد سایتتان شده‌اند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم بک‌لینک‌ توصیه می‌کنیم حتما قبل از خواندن ادامه مطلب، مقاله را در وبلاگ مطالعه کنید.

طراحی سایت در کرمان با پشتیبانی رایگان به شما کمک کند تا یکی از بهترین سایت‌ها را متناسب با سلیقه و نیاز خود در فضای وب ایجاد کنید

۵ پارامتر اصلی در نقشه UTM چیست؟ آشنایی با جزئیات یو تی ام

در ادامه پنج پارامتر UTM شناسایی‌شده در گوگل آنالیتیکس را برایتان بیان می‌کنیم:

  • منبع کمپین (utm_source): از این پارامتر می‌توانید برای شناسایی منبع ترافیک خود استفاده کنید. این منابع ممکن است نام وب‌سایت، موتور جست‌وجو، نام خبرنامه یا شبکه اجتماعی باشد؛ به‌عنوان مثال: utm_source=google.
  • کمپین رسانه (utm_medium): از این پارامتر می‌توانید برای شناسایی رسانه مورداستفاده برای اشتراک‌گذاری و دسترسی به پیوند خود استفاده کنید که شامل ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، هزینه به‌ازای کلیک (cpc) یا هر روش دیگری باشد؛ به‌عنوان مثال: utm_medium=cpc
  • نام کمپین (utm_campaign): این پارامتر برای شناسایی کمپین یا تبلیغات مرتبط با پیوند کاربرد دارد و ممکن است نام محصول، نوع فروش یا نام مسابقه باشد؛ به‌عنوان مثال: utm_campaign=فروش-تابستانی
  • کلمه کلیدی (utm_term): این پارامتر برای کمپین‌های جست‌وجوی پولی برای ردیابی کلمات کلیدی مرتبط مبتنی بر تبلیغات استفاده می‌شود. با کمک این پارامتر تشخیص می‌دهید که کدام کلمه کلیدی منجر به بازدید از سایت شده است؛‌ به‌عنوان مثال: utm_term=خرید بلیط
  • محتوای کمپین (utm_content): از این پارامتر برای تعیین اینکه کاربر روی چه لینکی کلیک کرده است تا به سایت شما برسد، استفاده می‌شود؛ مانند زمانی‌که چندین لینک به یک URL می‌رسند. پارامتر محتوا برای تمایز بین تبلیغاتی که به یک URL لینک داده می‌شوند نیز کاربرد دارد. تست A/B یا تبلیغات هدفمند محتوا از مهم‌ترین کاربردهای این پارامتر اختیاری است؛ به‌عنوان مثال: utm_content=cta-bottom

آموزش نحوه ساخت کد UTM

  • Website URL: در این فیلد باید آدرس سایت موردنظرتان را وارد کنید.
  • Campaign Source: در این فیلد باید منابع ترافیکی ورودی خود را وارد کنید.
  • Campaign Medium: نوع رسانه و ابزار خود شامل تبلیغات کلیکی، بنری یا ایمیل مارکتینگ را باید در این فیلد انتخاب کنید.
  • Campaign Name: نام کمپین را در این فیلد بنویسید.
  • Campaign term: کلمات کلیدی را در این فیلد وارد کنید.
  • Campaign Content: برای ایجاد تفاوت بین کمپین‌های خود باید پارامتر محتوا را پر کنید.

برای ساخت UTM ابزارهای مختلفی وجود دارد که یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارها را می‌توانید در آدرس زیر مشاهده و از آن استفاده کنید:

دقت داشته باشید ساخت UTM کاملاً به استراتژی بازاریابی شما بستگی دارد. اگر برای تدوین استراتژی با چالشی روبه‌رو هستید، پیشنهاد می‌کنیم از صفحه دیدن کنید. این صفحه می‌تواند دید شما را نسبت به استراتژی بازاریابی تغییر دهد، در صورت نیاز به تدوین استراتژی بازاریابی می‌توانید از خدمات تخصصی کارشناسان استفاده کنید.

آشنایی با کاربردهای یو تی ام در دیجیتال مارکتینگ

به لطف استفاده از تگ‌های UTM، توانایی دریافت گزارش‌های دقیق و روشن‌تر به بازاریاب‌ها در راستای شناسایی هزینه‌ها و نرخ بازگشت سرمایه کمک می‌کند. به‌این‌ترتیب آن‌ها می‌توانند از گزارش‌های یو تی ام برای بهینه‌سازی عملکرد و رشد کسب‌وکار کمک کنند. از مهم‌ترین کاربردهای یو تی ام می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • شبکه‌های اجتماعی: لینک صفحه فرود را می‌توانید در پروفایل شبکه‌های اجتماعی خود را اضافه کرده و سپس با استفاده از پارامترهای کدهای UTM همان آدرس را در پست‌های خود تگ کنید.
  • ایمیل: استفاده از UTM در خبرنامه و پیام‌های ایمیلی کاربرد مهمی دارد. به کمک کدهای یو تی ام می‌توانید مقدار ترافیک ورودی سایت از کمپین ایمیلی را اندازه‌گیری کنید.
  • تبلیغات: با استفاده از نقشه UTM می‌توانید بررسی کنید که کدام نوع تبلیغات بهترین و بیشترین ورودی را برایتان به ارمغان داشته‌اند.

با طراحی ابزارها و ماژول‌های اختصاصی در کنار استفاده از روش‌های داده‌کاوی نظیر UTM می‌توانید اثربخشی تبلیغات خود را افزایش دهید. در صفحه می‌توانید مهم‌ترین امکاناتی که یک سایت فروشگاهی یا شرکتی داشته باشد را مشاهده کنید. این صفحه می‌تواند ایده‌های جذابی را برای بهبود سایت فعلی شما در اختیارتان قرار دهد.

مزایای استفاده از یو تی ام چیست؟

اگر بیشتر وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنید، ممکن است صدها لینک جدید در روز منتشر کنید. کدهای UTM به شما کمک می‌کند عملکرد هرکدام از این لینک‌ها را ردیابی کنید تا منبع بیشترین ترافیک وب‌سایتتان را بیابید. از متغیرهای UTM می‌توان برای ردیابی اطلاعات عمومی مانند میزان ترافیک دریافتی از شبکه‌های اجتماعی مختلف استفاده کرد.

به‌بیان‌ساده، کدهای UTM داستان نحوه ورود ترافیک به سایتتان را بیان می‌کنند. به‌این‌ترتیب درک کاملی از رفتار کاربران و نتیجه کمپین‌های تبلیغاتی خود در کانال‌های مختلف به دست خواهید آورد.

آیا باید در همه جا از UTM استفاده کنیم؟

با پاسخ به سوال پارامترهای یو تی ام چیست، قطعا تصور بهتری از کاربردها و مزایای این ابزار کاربردی داریم. حالا با خیال راحت می‌توانید نسبت به خرید بک لینک یا راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی اقدام کنید. اما نباید از یک نکته مهم غافل شویم. استفاده از UTM در همه لینک‌ها کار درستی نیست.

ربات‌های گوگل با دیدن لینک UTM کاملاً متوجه تبلیغاتی بودن لینک می‌شوند، بنابراین متخصصان سئو توصیه می‌کنند که در کمپین‌های لینک‌سازی خارجی بهتر است از UTM استفاده نشود. به این ترتیب لینک به صورت طبیعی شناخته می‌شود.

دقت داشته باشید که عدم استفاده از یو تی ام در کمپین‌های رپورتاژ آگهی تنها یکی از صدها نکته‌ای است که باید در طراحی کمپین‌های خارجی سئو رعایت کنید. ما در مقاله تمامی نکات مهم درباره خرید بک لینک و طراحی یک کمپین لینک‌سازی خارجی اثربخش را بررسی کرده‌ایم.

همچنین بخوانید: https://esperlos.ir/

تصمیم‌گیری بهتر در دیجیتال مارکتینگ با نقشه UTM

در این مقاله به سوال UTM چیست پاسخ دادیم و نحوه استفاده از آن را به‌طورکامل برایتان بیان کردیم. با استفاده از کدهای یو تی ام به‌راحتی می‌توانید ترافیک ورودی سایتتان را بررسی کنید و عملکرد کسب‌وکارتان را بهبود بخشید. به یاد داشته باشید که برای دریافت نتیجه بهتر باید استراتژی‌های بازاریابی اصولی و استاندارد طراحی کنید.

اگر به عنوان یک دیجیتال مارکتر می‌دانید که بازاریابی شما باعث ایجاد ترافیک در وب سایت‌های مشتری شما می‌شود. اما آیا داده ای برای اثبات آن دارید؟ در تماس با مشتری آیا می‌توانید نشان دهید که کدام کمپین یا رپرتاژ منجر به ایجاد ترافیک شده و کدام یک شکست خورده است؟ پیتر دراکر می‌گوید: “آنچه قابل اندازه‌گیری است، مدیریت می‌شود” اینجاست که اهمیت ساخت UTM مطرح می‌شود. اما utm چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله از ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی خدمات پرسرعت) قصد داریم به منظور آشنایی شما عزیزان با ساختار لینک utm، نحوه ساخت لینک UTM و چگونگی استفاده از کدهای آن جهت ردیابی عملکردها، مطالب مفیدی را ارائه دهیم.

لینک utm چیست؟

یک کد UTM قطعه‌ای از کد ساده است که می‌توانید برای ردیابی عملکرد کمپین‌ها و محتوا به انتهای URL اضافه کنید. ابعادی که از طریق کدهای UTM پیگیری می‌کنید در گزارشات تجزیه و تحلیل شما نشان داده می‌شود تا بینش واضح‌تری از عملکرد بازاریابی به شما ارائه دهد.

http://yourwebsite.com/your-post-title/؟utm_source=google

کد یو تی ام بعد از علامت «؟» شروع می‌شود. همان‌طور که احتمالاً حدس زده‌اید، این کد خاص ردیابی‌کننده میزان ترافیک به صفحه (یعنی منبع ) است.

اجزا و ساختار کد utm

لینک UTM خود دارای دو جزء است:

(پارامتر یو تی ام) که با utm شروع می‌شود. انواع پارامترهای یو تی ام شامل موارد زیر است:

  • utmsource (منبع)
  • utmcampaign (کمپین)
  • utmmedium (بستر یا رسانه)
  • utmcontent (محتوا)
  • utm-term (عبارت کلیدی)

(متغیر ردیابی) یک متغیر منحصربه‌فرد است که برای شناسایی بعد در حال ردیابی مثل منبع ترافیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این متغیر بعد از علامت «=» وجود دارد و در آن فقط می‌توان از اعداد، حروف، خط فاصله، علامت «+» و نقطه استفاده کرد.

کاربرد انواع پارامترهای یو تی ام چیست؟

همان‌طور که در بالا اشاره شد، پنج پارامتر UTM مختلف وجود دارد. ۳ مورد اول بیشترین استفاده از پارامترها (منبع، رسانه، کمپین) هستند. در اینجا دقیقاً مواردی را که می‌توانید با هر کدام پیگیری کنید، ذکر کرده‌ایم:

پارامتر منبع به شما امکان ردیابی این که که ترافیک از کجا نشأت گرفته است را می‌دهد. پارامتر اضافه شده به آدرس اینترنتی شما utm_source است. منابعی که می‌توانید پیگیری کنید شامل: فیس‌بوک، google ، bing ، inbound.org یا نام یک لیست ایمیل هستند. به عنوان مثال:

۲. Medium یا (بستر)

پارامتر مدیوم نوع ترافیکی را که بازدیدکننده از طریق ایمیل، رسانه‌های اجتماعی، ارجاع، نمایش و … ایجاد کرده است، پیگیری می‌کند. به عنوان مثال اگر گوگل است از کد cpc بعد از این پارامتر استفاده می‌شود.

پارامتر نام کمپین به شما امکان ردیابی عملکرد یک کمپین خاص را می‌دهد. به عنوان مثال می‌توانید از پارامتر کمپین برای تمایز ترافیک بین کمپین‌های تبلیغاتی مختلف فیس‌بوک یا کمپین‌های ایمیل استفاده کنید. به عنوان مثال:

۴. Content یا محتوا

۵. Keyword Term یا عبارت کلیدی

پارامتر عبارت کلیدی به شما این امکان را می‌دهد عبارت کلیدی که بازدیدکننده وب‌سایت استفاده کرده را پیگیری کنید. پارامتر utm_term به طور خاص برای تبلیغات جستجوی پولی استفاده می‌شود. به عنوان مثال:

نحوه استفاده از انواع پارامترهای یو تی ام

نحوه ساخت لینک UTM

روش های مختلفی برای ساخت UTM وجود دارد. شما می‌توانید لینک utm را به دو شیوه دستی یا با استفاده از ابزارهای موجود ایجاد کنید. در این بخش ما هر دو شیوه را برای شما عزیزان شرح می‌دهیم.

۱. روش دستی

در مورد کدهای UTM هیچ چیز پیچیده فنی وجود ندارد. اولین گزینه شما این است که پارامترها را به صورت دستی اضافه کنید. کدهای UTM می‌توانند بسیار طولانی شوند و شما ممکن است اشتباه کنید. بنابراین به طور کلی روش دستی را توصیه نمی‌کنیم. با این حال اگر می‌خواهید نام یک کمپین یا منبع را به انتهای آدرس url اضافه کنید، تایپ کردن آن یک گزینه ساده است.

در ساختار لینک utm سه پارامتر نام، رسانه (مدیوم) و منبع کمپین از ضروریات هستند. دو پارامتر دیگر (محتوا و عبارت کلیدی) کاملاً اختیاری هستند. به این معنی که می‌توانید آن‌ها در آدرس وب سایت خود قرار ندهید. در روش دستی کافیست آدرس سایت خود را تایپ کنید. مشخص کنید که میخواهید بازدیدکنندگان با کلیک بر روی آدرس به کدام بخش سایت شما منتقل شوند. به عنوان مثال در یک فروشگاه پوشاک، بخش کفش:

www.mysite.com/shoes/?

هنگام ایجاد لینک یو تی ام به صورت دستی باید بعد از آدرس وب سایتتان از علامت سؤال استفاده کنید. این علامت‌ها در صورت استفاده از ابزارهای یو تی ام ساز به صورت خودکار قرار داده می‌شوند. اما در حالت دستی خودتان باید آن‌ها را تایپ کنید. در مرحله بعدی باید منبع ورودی کمپین را مشخص کنید. به این معنی که باید تعیین کنید می‌خواهید ورودی سایتتان از گوگل باشد یا سایت‌های دیگر. به طور مثال اگر منبع ورودی شما گوگل است:

www.mysite.com/shoes/?utm_source=google

یا اگر منبع ورود سایت‌های دیگر هستند:

همان‌طور که گفتیم نوشتن محتوا و عبارت کلیدی ضروری نیست و یک امر کاملاً اختیاری است. بنابراین می‌توانید آن‌ها را در آدرس خود قرار ندهید.

۲. استفاده از اکستنشن کروم

اکستنشن های مختلفی هستند که با نصب آنها در افزونه‌های کروم خود می‌توانند ساخت utm را برای شما انجام دهند که نمونه ای از کار با آنها را در ادامه مقاله بررسی کرده ایم :

۳. استفاده از سایت‌های ساخت utm 

این سایت ها پارامترهای مختلف مورد نیاز ساخت utm را ایجاد کرده اند و با پر کردن هر کدام می توانید لینک utm ساخته شده را دریافت نمایید. نمونه سایت دارای utm ایرانی سایت دگردیسی و بی تو ان می باشد. که در هر دوی این سایت ها بدون هیچ مشکلی می توانید فرآیند ساخت utm را انجام دهید.

روش ردیابی لینک utm

حال به این سوال می رسیم که چگونه باید از کدهای UTM برای ردیابی کمپین‌های بازاریابی خود استفاده کنید؟ دلیل اصلی استفاده از ردیابی UTM این است که دقیقاً بدانید ترافیک وب سایت شما از کجا ناشی می‌شود.

گاهی اوقات شما می‌خواهید بدانید در بین لینکهای موجود در یک پست کدام بیشترین کلیک را داشته‌اند. برای این کار کافیست در لینک‌هایی که در متن خود قرار می‌دهید پارامتر utm_content را اضافه کنید. مثلا در یک خبرنامه که شامل دو کد مجزا برای کفش و کاپشن است، کدهای یو تی ام به این شکل قرار داده می‌شوند:

UTM builder | Utm چیست | Utms چیست

حال به منظور تعداد کلیک بر روی هر لینک در گوگل آنالیتیکس مراحل زیر را طی کنید:

در کل زمانی که از لینک یو تی ام استفاده می‌کنید، تمام این اطلاعات به عنوان Dimension در گوگل آنالیتیکس دریافت و ثبت می‌شوند. به همین دلیل از همه پارامترهای یو تی ام می‌توانید برای دریافت گزارشات دلخواهتان استفاده کنید.

شرکت طراحی وب سایت وب وان ارائه دهنده خدمات طراحی سایت شرکتی، فروشگاهی و پورتال با قوی ترین نمونه کارها … به شما عزیزان ارائه می دهد

سوالات متداول

آیاوجود پارامتر یو تی ام روی نمایش صفحه تاثیر دارد؟

افزودن کد UTM روی صفحه تأثیر نمی‌گذارد. شما به خوبی می‌توانید کد UTM را از URL حذف کنید و بارگذاری صفحه به طور عادی ادامه می‌یابد. تنها هدف این کدها کمک به ابزار تجزیه و تحلیل شما در راستای ردیابی منبع بازدیدکنندگان است.

لینک utm در شبکه های اجتماعی قابل استفاده است؟

بله. اگر شبکه اجتماعی فعال دارید، حتما از لینک یو تی ام استفاده کنید. برای اشنایی با انواع شبکه اجتماعی مقاله را بخوانید.

لینک یو تی ام کمکی به سئو می کند؟

خیر. لینک utm برای تحلیل رفتار کاربر و کلیک آن استفاده می شود و تاثیری در سئو ندارد.

سوالی درباره استفاده از UTM دارید، لطفاً در همین صفحه برای ما کامنت بگذارید. در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ‌گوی شما خواهیم بود.