علت کار نکردن فن رادیاتور پراید انژکتوری چیست

سوالات متداول تعمیر فن پراید

1    هزینه تعمیر فن خودرو چقدر است؟

هزینه تعمیر فن خودرو را می بایست تعمیرکار مشخص کند و این بستگی به نوع مشکل فن دارد، هرچه این مشکل پیچیده تر باشد هزینه آن بیشتر می شود.

2    تعمیر فن خودرو چگونه انجام می شود؟

مشکلات فن خودرو عوامل مختلفی دارد که می بایست توسط تعمیرکار خودرو عیب یابی شود و سپس بعد از این که مشکل پیدا شد می توان تصمیم گرفت که مشکل را چگونه برطرف کرد.

3    دلایل خرابی فن خودرو چیست؟

دلایل خرابی فن خودرو می تواند عوامل مختلفی داشته باشد، از این عوامل می توان به کار کردن زیاد فن خودرو، مشکلات برقی و مکانیکی اشاره کرد.

آنچه در این مطلب خواهید خواند

پراید یکی از ودرو هایی است که به دلیل ارزان بودن آن نسبت به سایر اتومبیل ها بیشترین خریدار را بین افراد دارد، این خودرو در مدل های مختلف ساخته می شود و به دست مشتری ها میرسد. فن های این خودرو در گاهی از اوقات و به دلیل استفاده مداوم دچار خرابی هایی می شوند که این خرابی ها در بسیاری از مواقع رفع می شوند و تعمیرکار هر کاری انجام می دهد نمی تواند آن را تعمیر کند. خرابی های فن خودرو ها از جمله پراید مربوط به سیستم برقی می شوند مگر اینکه خود پنکه فن دچار آسیب دیدگی فیزیکی شده باشد اما اگر از دوره های آموزشی برق خودرو استفاده کنید می توانید عیب های آن را به راحتی شناسایی کنید و سپس به تعمیر فن پراید بپردازید.

از دیگر نکاتی که قابل ذکر می باشد این است که اگر فن اتومبیل را به موقع درست نکنید می تواند باعث جوش آوردن خودرو شود و هزینه های سنگین تری به بار آورد، هنگامی که دمای موتور به حدی می رسد که موتور جوش می آورد ممکن است که سیلندرها و سرسیلندر ها دچار آسیب دیدگی شوند که این می تواند هزینه های زیادی روی دست شما بگذارد.

رله فن پراید کجاست | علائم خرابی رله فن پراید | علت دیر روشن شدن فن پراید

از کجا بفهمیم که فن کار نمی کند؟

برای اینکه متوجه شوید فن کار نمی کند می باید نگاهی به پشت کیلومتر بیندازید. در پشت کیلومتری درجه ای وجود دارد که میزان دمای اتومبیل را نشان می دهد. اگر این درجه بیش از اندازه بالا رفته باشد می توان نتیجه گرفت که فن اتومبیل کار نمی کند و می بایست آن را تعمیر کنید.

از راه های دیگری که در دوره های آموزشی برق خودرو به شما آموزش می دهند روشن شدن چراغ چک اتومبیل می باشد اما این اتفاق در همه موارد رخ نمی دهد و ممکن است که فن خراب شده باشد و چراغ چک روشن نشده باشد.

عیب یابی فن خودرو

از راه های دیگری که می توانید بفهمید فن اتومبیل کار نمی کند این است که به دقت به صدای موتور گوش کنید، هنگامی که خودرو در حالت درجا ایستاده است و درجه حرارت موتور بالا رفته است، اگر فن روشن شود صدای آن به گوش می رسد ولی اگر صدای آن به گوش نرسد می توانید متوجه مشکل شوید و برای تعمیر فن پراید باید اقدامات لازم را انجام دهید.

از ساده ترین راهی که میتوانید بفهمید آیا فن خودرو کار میکند این است که کاپوت را بالا دهید و اگر موتور به اندازه کافی گرم شده باشد فن روشن می شود و می توانید به وضوح آن را ببینید.

اقدامات لازم هنگام کار نکردن فن خودرو

اولین کاری که می توانید انجام دهید هنگامی که فن خودرو غیر فعال می باشد این است که به موتور فشار نیاورید و به قول معروف نرم رانندگی کنید و اگر لازم بود بایستید تا دمای موتور پایین بیاید سپس دوباره حرکت کنید. در این هنگام باید سریعا به یک تعمیرگاه بروید. اگر دوره های آموزشی برق خود را دیده اید می توانید با بالا زدن کاپوت و دستکاری برق فن آن را درست کنید اما اگر نمی توانید باید اتومبیل را خاموش کنید. کاپوت را بالا بزنید و صبر کنید تا دمای آن کمی پایین بیاید، سپس مقداری آب روی رادیاتور بریزید تا دمای آب داخل رادیاتور پایین بیاید.

داغ کردن موتور

اتومبیل ها معمولا در زمستان جوش نمی آورند بنابراین اگر در زمستان فن اتومبیل پراید شما کار نکرد فرصت کافی برای مراجعه به تعمیرگاه را دارید تا یک مکانیک تعمیر فن پراید را انجام دهد.

انواع ایرادات فن اتومبیل

مشکلات فن پراید می تواند ناشی از ایرادات فیزیکی و برقی باشد، مشکلات فیزیکی یا مکانیکی به مشکلاتی گفته می شود که خود پره های فن دچار مشکل شده باشند که این اتفاق بیشتر در تصادفات رخ میدهد ولی مشکلات برقی بیشتر اتفاق می افتد.

از مشکلات برقی فن پراید می توان به فیوز ا اشاره کرد، اگر فیوز های فن پراید دچار مشکل شده باشند فن اتومبیل هنگامی که دمای موتور بالا می رود کار نمی کند.

انواع ایرادات فن پراید

یکی دیگر از دلایل این که فن کار نکند می تواند مربوط به ترموستات باشد. هنگامی که دمای اتومبیل بالا می رود ترموستات باعث می شود که فن به صورت اتوماتیک روشن شود. اگر این قطعه دچار خرابی شده باشد فن دیگر کار نمی کند.

رله فن ها نیز از جمله قطعاتی هستند که در صورت خرابی آن ها فن کار نمی کند و برای تعمیر فن پراید حتما رله فن ها را چک کنید.

راه های رفع ایرادات فن پراید

برای رفع ایرادات فن پراید می بایست یا خودتان دست به کار شوید یا اینکه به تعمیر گاه رجوع کنید، اگر دوره های آموزشی برق خودرو را دیده باشید می توانید خودتان به راحتی عیب یابی آن را انجام دهید و ایرادات آنرا رفع کنید اما اگر این دوره ها را ندیده اید می بایست حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید و آنها با تعمیر مواردی که در بالا گفته شد تعمیر فن پراید را انجام میدهند.

برای اینکه تعمیر فن پراید را در تعمیرگاه انجام دهید می بایست هزینه ای بیشتر پرداخت کنید.

سخن آخر

فن خودرو پراید قطعه ای است که با استفاده از آن می توان دمای موتور را پایین بیاوریم، اگر این قطعه خراب شود دمای موتور بالا می رود و به حدی می رسد که اتومبیل جوش می آورد و این ممکن است آسیب های زیادی به موتور اتومبیل وارد کند، اگر تعمیر فن پراید را به موقع انجام ندهید عوارض جبران ناپذیری در بر خواهد داشت که از جمله این عوارض می توان به سوختن واشر سمهمترین دلایل کار نکردن فن رادیاتور پراید  عبارتند از :

1- رله فن ماشین خراب است

2- فشنگی آب خراب است

3- موتور فن خراب است

دستورالعمل تعویض موتور فن رادیاتور 2 دور

اشکالاتی که باعث تعویض موتور فن رادیاتور دو دور در تعمیرگاه می شود

شایع ترین مشکلاتی که از طرف مشتریان جهت رفع اعلام می گردد

  1. از کار افتادن فن
  2. پایین آمدن دور فن
  3. تولید صدا و لرزش (به علت شکستگی یا نابالانسی پروانه و یا شفت موتور)
  4. روشن شدن چراغ چک
  5. کار نکردن فن رادیاتور در دور پایین
  6. کار نکردن فن رادیاتور در دور بالا
  7. کار کردن فن بدون پایین آمدن دمای موتور

اقدامات و بررسیهای اولیه

قبل از هرگونه بررسی بر روی موتور فن ، می بایست از سالم بودن قطعات جانبی (آلترناتور ، مقاومت فن و پروانه ) اطمینان حاصل کنید. به همین خاطر بررسی موارد ذیل ضروری است .

اطمینان از عدم سوختگی فیوز 40 آمپری داخل جعبه فیوز

علائم خرابی رله فن رادیاتور

فن های خنک کننده کار نمی کنند
فن های خنک کننده یکسره شده است
چراغ چک روشن است
تهویه مطبوع ضعیف عمل می کند
روشن شدن چراغ موتور را بررسی کنید
موتور داغ می شود یا بیش از حد گرم می شود

عدم سوختگی فیوز حرارتی

عدم قطع شدگی مدار مقاومت حرارتی
کنترل وجود جریان در مدار
کنترل سولفاته نشدن سوکت ها
عدم شکستگی یا دفرمگی قاب پروانه
شل نبودن اتصالات قاب پروانه
کنترل سرسیم های دسته سیم پشت مقاومت حرارتی فن از نظر ذوب شدگی و قطعی
کنترل رله دور تند و کند فن دو دو

نکته:با بیرون آوردن سوکت برق ورودی به موتور فن و کنترل آن توسط ولت متر از وجود ولتاژ مناسب در سوکت اطمینان حاصل نمایید در غیر این صورت مطابق دستورالعمل مربوطه نسبت به کنترل عملکرد رله دور تند و کند اقدام نمایید .

آزمایش های مورد نیاز برای تشخیص عیب قبل از دمونتاژ

بررسی های ظاهری
تجهیزات آزمون
تجهیزات خاصی مورد نیاز نمی باشد
روش آزمون
در ابتدا می بایست وضعیت ظاهری مجموعه موتور فن دو دور را مطابق موارد ذیل کنترل نمائید:

سیم های مربوط به موتور فن و کانکتورهای آن از جهتعدم قطعی ، سولفاته شدنو شل بودن
پلاریته سیم ها با کنترل جهت گردش موتور فن (ساعتگرد دیداز جلو خودرو )
چرخش پروانه موتورفن در زمان فعال بودن از لحاظ سر و صدا و حرکت یکنواخت
کنترل پایه پلیمری در قسمت سوکت پایه که در مجاورتحرارت می باشد از نظر ذوب شدگی و دفرمگی

معیار پذیرش

در موارد ذکر شده هیچگونه قطعی ، گیرپاژ شدن و ذوب شدن نباید مشاهده شود در غیر این صورت قطعه معیوب بوده و بایستی تعویض گردد.

آزمون عملکرد موتور فن

تجهیزات آزمون-آمپرمتر
روش آزمون
ابتدا سوکت فن را از دسته سیم جدا کنید و با اتصال سیم کمکی از قطب مثبت باتری به سیم قهوه ای و از قطب منفی به سیم مشکی و قرار دادن یک آمپرمتر بصورت سری در مدار ، دور تندموتورفن را تست نمایید . جهت کنترل دور کندموتورفن ، مطابق روش فوق عمل نموده با این تفاوت که بایدقطب مثبت باتری را به سیم آبی متصل نمایید

معیار پذیرش

نکته : اگر ولتاژ بیشتر از 92ولت باشد (مثلاً در خودروهای نو 8/93 ولت ، جریان و دور می تواند بیشتر شود)

دور کند :
دور چرخش و صدای هوای ایجاد شده بایستی عادی و آمپر مصرفی موتور فن باید ماکزیمم 9 آمپرو با ولتاژ 12 ولت باشد .در صورتی که شرایط فوق برقرار باشد موتور فن سالم بوده در غیر این صورت می توانید با مراجعه با جدول زیر نسبت به رفع عیب یا تعویض قطعه اقدام نمایید.

بررسی روشن بودن چراغ چک

تجهیزات آزمون:

دستگاه دیاگ

روش آزمون

خودرو را روشن نموده منتظر بمانید تا دمای آب موتور به حد نرمال برسد .

سوکت ECU و کابل های دستگاه دیاگ را متصل نمایید .

برخی از ایرادات احتمالی نشان داده شده توسط دستگاه دیاگ به شرح ذیل می باشد :

  1. قطع بودن و جا نرفتن صحیح کانکشن ها و سرسیم ها
  2. عملکرد نامناسب رله هایدور تند و کند
  3. خراب بودن مقاومت حرارتی فن (رزیستور) معیار پذیرش

پس از رفع ایرادات اعلام شده از دستگاه دیاگ ، چراغ چک می بایست خاموش شود .

روش آزمون

خودرو را روشن کرده و اجازه دهید تا موتور فن به دورهای کند و تند برسد . در هر دو حالت میزان صدا و لرزش آن را با یک یا چند خودروی سالم دیگر مقایسه نمایید

معیار پذیرش
میزان صدای شنیده شده در مقایسه با خودروی سالم می بایست عادی باشد در صورت شنیدن سر و صدای غیر عادی و یا لرزش بیش از حدابتدا پروانه را تعویض نمایید و در صورت قطع نشدن صدا مجموعه موتور فن را تعویض نمایید.

روش آزمون

پس از باز کردن موتور فن می بایست قطعه از لحاظ ظاهری مطابق با موارد ذیل کنترل گردد :
1-وجود ترک و شکستگی در کلیه قسمت های بدنه
2-وجود دفرمگی
3-هرز شدگی و یا شل بودن اتصالات
معیار پذیرش:
در موارد ذکر شده هیچ گونه ترک ، شکستگی ، دفرمگی ، هرزشدگی و یا شل بودن اجزا نباید مشاهده شود.

نکاتی در مورد نحوه نگهداری و انتقال مجموعه از تعمیرگاه ها

از قرار دادن قطعه در محل هاییاز انبارکه باعث زنگ زدگی قطعه می گردد خودداری نمایید .
دقت شود در موقع حمل و نقل و جابجایی آسیبی از قبیل : ضربه ، شکستگی ، ترک و …. به مجموعه وارد نشود .
قطعه تعویضی را داخل کارتن قطعات سالم قرار داده و بسته بندی نمائید همچنین تگ مربوطه حتماً بر روی داغی قطعه نصب نمایید .
در زمان حمل قطعات داغی از بازکردن بسته بندی قطعات خودداری نمایید .

فروش اقساطی خودرو در انواع ماشین ها با شرایط ویژه خرید خودرو اقساطی به صورت تحویل فوری، اقساط بلند مدت، قیمت منصفانه جهت اطلاع بیشتر کلیک کنید