عمومیکسب و کار ایرانیان

طرز تهیه کوکو سبزی خوش طعم و خوش عطر

کوکو سبزی یکی از غذاهای لذیذ و بسیار پرطرفدار ایرانی است که در انواع دستور تهیه می شود. کاکائو گیاهی یکی از آن غذاهایی است که می توان آن را به عنوان یک وعده غذایی کامل برای شام، ناهار، میان وعده یا میان وعده مصرف کرد. البته اگر بخواهیم کوکو سبزی را به عنوان چاشنی سرو کنیم باید آن را درست کنیم و برای یک نفر درست کنیم. نکته دیگر در مورد کوکوی سبزیجات این است که این غذا به سادگی با مخلوط سبزیجات کوکوی و تخم مرغ تهیه می شود، اما اگر بخواهیم آن را رسمی تر کنیم باید از موادی مانند زرشک و گردو استفاده کنیم. آماده سازی مرحله به مرحله پخت کوکو سبزی با ما باقی می ماند.

مواد لازم برای ۴ نفر
سبزی کوکویی ۵۰۰ گرم
تخم مرغ ۳ عدد
زرشک (اختیاری) ۱ قاشق غذاخوری
گردو (اختیاری) ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
روغن و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه کوکو سبزی

مرحله اول

برای تهیه نارگیل گیاهی خوشمزه به سبک رستورانی ابتدا نارگیل سبزی را پس از شستن به قطعات کوچک خرد کنید سپس در تابه مناسبی با کمی روغن مایع سرخ کنید تا سبزیجات کمی سرخ شوند.

مرحله دوم

توجه داشته باشید که در این مرحله سبزی را زیاد نپزید زیرا علاوه بر از بین رفتن تمام کیفیت سبزی، پس از پختن کوکو سبزی رنگ آن بسیار تیره و سیاه می شود.

مرحله سوم

بله، بعضی ها دوست دارند این کوکو را به رنگ تیره درست کنند و سبزی را خوب سرخ کنند تا رنگ آن تیره شود. پس از پخت میوه کوکوی آن را از قالب خارج کرده و بگذارید تا خنک شود.

مرحله چهارم

در این مرحله تخم مرغ ها را در ظرف مناسبی تقسیم می کنیم. سپس نمک، فلفل سیاه و کمی زردچوبه را به تخم مرغ ها اضافه کنید. تخم مرغ ها را با چنگال با هم مخلوط کنید تا یک توده همگن به دست آید و تمام محتویات تخم مرغ گرفته شود.

مرحله پنجم

بهتر است زرشک را از قبل در آب خیس کنید تا کمی نرم شود. در این زمان گردوها را به دلخواه خرد کرده و همراه با زرشک به کاسه تخم مرغ اضافه کنید. دوباره مواد را در ظرفی با هم مخلوط کنید تا یکدست شود.

مرحله ششم

اجازه دهید سبزیجات به دمای محیط برسند و کمی خنک شوند سپس آنها را به ظرف حاوی تخم مرغ اضافه کنید و مواد را با هم مخلوط کنید تا یکدست شود. در این مرحله مهم است که بگذارید سبزیجات نارگیل خنک شوند.

مرحله هفتم

توجه داشته باشید که اگر سبزی کوکویا در حین هم زدن داغ باشد، تخم مرغ ها سفت می شوند. پس از آماده شدن مخلوط کاکائو، تابه مناسب را روی حرارت قرار دهید و کمی روغن مایع به آن اضافه کنید.

مرحله هشتم

در این مرحله کمی صبر می کنیم تا روغن خوب داغ شود سپس می توانیم نارگیل ها را به چند روش بنا به ذائقه خود سرخ کنیم. روش اول که رایج ترین روش است این است که تمام مخلوط کاکائو را داخل قابلمه می ریزیم

مرحله نهم

سپس نارگیل سبزی را به صورت یک تکه آماده کنید. پس از ریختن مخلوط کاکائو در تابه، آن را با قاشق کاملا صاف کنید. صاف کردن کوکو باید طوری انجام شود که ضخامت یا قطر کوکو در تمام قسمت های تابه دقیقاً یکسان باشد.

مرحله دهم

در این مرحله، پس از سرخ شدن ته کوکو، آن را به چند قسمت تقسیم کنید و به آرامی آن را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود. برای سرخ کردن کوکو سبزی می توان از قالب های فلزی مختلف استفاده کرد.

مرحله یازدهم

بعد از تفت دادن کوکو با خیارشور و گوجه فرنگی و نان تافتون سرو می کنیم.

طرز تهیه کوکو سبزی در فر

اگر می خواهید کوکو سبزی را در فر تهیه کنید، فر را به مدت 15 دقیقه با دمای 180 درجه گرم کنید، سپس قالبی که برای پخت کوکو در نظر گرفته شده است را با روغن مایع چرب کنید.

سپس مخلوط کوکو را داخل قالب بریزید و صاف کنید. سبزیجات نارگیل 30 تا 45 دقیقه طول می کشد تا به طور کامل در فر بپزند. بعد از پخت اجازه دهید کمی خنک شود سپس برش دهید و در ظرف مناسب سرو کنید.

سبزی مخصوص کوکو

امروزه به راحتی می توانید سبزی کوکویی را از سبزی فروشی خریداری کنید، اما اگر می خواهید نوع سبزی کوکویی خود را تهیه کنید، باید از سبزی هایی مانند گشنیز، جعفری، شوید و پیازچه به نسبت مساوی استفاده کنید.

به عنوان مثال، از هر سبزی که در دستور بالا ذکر شده است، 125 گرم درست کنید. افزودن شنبلیله طعم خوبی به کوکو  سبز می دهد، اما نه زیاد (حدود 25 گرم کافی است) زیرا کوکو تلخ و بد می شود.

تورم پوشش گیاهی

بسیاری از خانم ها از بکینگ پودر در دستور پخت خود استفاده می کنند تا کوکو بهتری دریافت کنند. برای غلیظ شدن سبزی نارگیل نیازی به استفاده از لیسک نیست، فقط تخم مرغ را هم بزنید تا کاملا کف کند.