کسب و کار ایرانیان

مهمترین تفاوتهای ورق استیل 304 و 316 که باید بدانید

مهمترین تفاوتهای ورق استیل 304 و 316 که باید بدانید

فولاد درجه 316 استاندارد فولادهای مولیبدنی است. این فولاد در کنار فولاد 304 یکی از مهم ترین انواع فولاد زنگ نزن آستنیتی است. برخلاف تصور رایج، این دو فولاد به وضوح متفاوت هستند. تفاوت آنها برای تولیدکنندگان اهمیت بیشتری دارد تا در حین تولید دچار اشتباه نشوند. در این مقاله به معرفی فولاد 316 و فولاد 304 می پردازیم و سپس به تفاوت آنها می پردازیم. با مهفا همراه باشید.

فولاد 316 یک فولاد آلیاژی محبوب در بین فولادهای ضد زنگ با نقطه ذوب بین 1371 تا 1399 درجه است. این فولاد همچنین یک فولاد ضد زنگ آستنیتی است و دارای خواص عالی از جمله استحکام بالا و مقاومت در برابر خوردگی بالا می باشد. فولاد 316 دارای درصد بالایی از کروم و نیکل در ساختار خود است. این نوع فولاد دارای استحکام کششی حدود 579 مگاپاسکال است و حداکثر دمای استفاده از آن حدود 800 درجه است.

آستنیت به این معنی است که فولاد هنگام قرار گرفتن در معرض گرما سخت نمی شود و توسط مغناطیس تنظیم می شود. تمام این فرآیندها به دلیل ساختار بلوری بزرگی به نام آستنیت رخ می دهد. آستنیت با افزودن عناصر آستنیتی به مواد اضافه می شود و این ساختار شاخصی مانند نیکل، منگنز و نیتروژن ایجاد می کند.

فولاد 316 دارای مولیبدن در ترکیبات خود است که باعث افزایش مقاومت فولاد در برابر خوردگی اسیدی، قلیایی و کلر می شود. این ویژگی ها باعث محبوبیت استیل 316 شد و جایگاه خود را در بین مصرف کنندگان حفظ کرد. در ادامه به بررسی خواص و کاربرد فولاد 316 می پردازیم.

مشخصات و موارد استفاده ورق استیل 316

از نظر شباهت ها فولاد 316 و فولاد 304 بسیار به هم نزدیک هستند و شباهت های زیادی دارند. خواص فیزیکی و مکانیکی فولاد 316 مشابه فولاد 304 است به همین دلیل تشخیص این دو سبک در یک نگاه تقریبا غیرممکن است. تفاوت اصلی فولاد 316 با فولاد 304 در نسبت مواد استفاده شده و برخی نسبت های ترکیب شیمیایی فولاد 316 است که به شرح زیر است:

16 درصد کروم

10 درصد نیکل

2 درصد مولیبدن

با افزایش درصد نیکل و افزودن مولیبدن، فولاد 316 گرانتر از فولاد 304 در هر اونس فولاد است. 31 اما جایی که فولاد 316 این مزیت را نشان می دهد زمانی است که به مقاومت در برابر خوردگی این دو فلز می رسد. به خصوص زمانی که این خوردگی در برابر کلرید و حلال های کلردار باشد. بنابراین، هنگامی که قرار گرفتن در معرض فلز یا نمک یا سایر مواد بسیار خورنده در نظر گرفته می شود، فولاد 316 توصیه می شود زیرا عملکرد بهتری از خود نشان می دهد. برخی از کاربردهای رایج فولاد 316 در زمینه های زیر می باشد:

سبد استیل ضد زنگ

قطعات مورد استفاده در مهندسی دریا

حیاط و نرده برقی

داروها و ابزار جراحی

دستگاه های دارویی

تجهیزات شیمیایی

فولاد 316 یک انتخاب عالی برای کاربردهایی است که نیاز به توجه ویژه به اسیدها و سایر مواد خورنده دارند. زیرا حاوی مقدار کمی مولیبدن است و از زنگ زدن فولاد جلوگیری می کند.

تفاوت ورق استیل 304 و 316 چیست؟
تفاوت ورق استیل 304 و 316 چیست؟

آشنایی با ورق استیل 304

پس از بررسی های لازم از استیل 316 نوبت به بررسی استیل 304 می رسد. یکی دیگر از محبوب ترین انواع فولاد ضد زنگ که دارای خواص خوب و کاربردهای متنوع است، فولاد 304 است. این فولاد دارای استحکام کششی، استحکام، عملکرد است. بسیار بالا است دوام، مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون. نقطه ذوب این نوع فولاد بین 1399 تا 1454 درجه خواهد بود. هر چه فولاد 304 زودتر به نقطه ذوب خود برسد، استحکام کششی بیشتری را از دست می دهد. این نوع فولاد ضد زنگ به دلیل استحکام کششی بالا تقریباً بسیار خاص و منحصر به فرد است. 621 مگاپاسکال حداکثر دما هنگام استفاده از فولاد 304 تقریباً 870 درجه سانتیگراد است. فولاد 304 نیز به دلیل وجود نیکل در ساختار آن نوعی فولاد و آلیاژ آستنیتی محسوب می شود.

پارامترهای مورد استفاده برای فولاد 304 با فولاد 316 متفاوت است و در نتیجه عملکرد این دو فولاد متفاوت است. در نتیجه انتخاب سبک مورد نظر که نیازهای کاربر را برآورده می کند بسیار دشوار است.

خواص و مصارف فولاد 304

همانطور که گفته شد فولاد 304 یکی از رایج ترین انواع فولادهای موجود در صنعت است. این نوع فلز به دلیل وجود مقدار زیادی کروم در ترکیب آن در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد. مواد شیمیایی مورد استفاده در فولاد 304 عبارتند از:

18 درصد کروم

8 پاسنت نیکل

گاهی اوقات مقدار کمی کربن و منگنز به این فولادها اضافه می شود. این عناصر مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون را افزایش داده و ضدعفونی و تمیز کردن فولاد را تسهیل می کنند.

برخی از کاربردهای رایج فولاد 304 عبارتند از:

برش و ویرایش خودکار

تاپی

تجهیزات ذخیره سازی

حصار الکتریکی

ابزار و لوازم آشپزخانه

یکی از معایب فولاد 304 حساسیت آن به خوردگی به ویژه خوردگی ناشی از قرار گرفتن در معرض محلول های کلر و محیط های شور است. غلظت کلرید تا 25 ppm نیز می تواند باعث خوردگی شود. این عیب باعث شده است که بسیاری از افراد به جای استیل از فولاد 316 استفاده کنند. از آنجا که ضد زنگ یکی از مهمترین جنبه های کلاس ضد زنگ است، به هیچ وجه نمی توان از آن غافل شد.

تفاوت ورق استیل 316 با استیل 304

تفاوت اصلی فولاد 316 با فولاد 304 این است که فولاد 316 حاوی نیکل بیشتر و مولیبدن کمتر است. خواص مکانیکی کلی این دو فلز همانطور که گفته شد بسیار شبیه به هم است که تشخیص این دو فولاد را دشوار می کند.

وجود مقادیر بالای نیکل و مولیبدن در ترکیب فولاد 316 این فلز را نسبت به سایر فولادهای ضد زنگ 40 در برابر مواد شیمیایی مقاوم می کند که این ویژگی منحصر به فرد و خاص فولاد 316 است. مقاومت در برابر اسیدها و کلریدها و همچنین. ساخته شده از فولاد 316، ساخته شده از نمک، انتخاب ایده آلی برای تجهیزات دریایی و کاربردهای شیمیایی است.

تفاوت دیگر استیل 316 با 304 قیمت است. افزودن نیکل و مولیبدن به ازای هر اونس 316 گرانتر از فولاد 304 می شود.

3 مزیت مهم استفاده از فولاد 316

همانطور که گفته شد مهمترین مزیت استفاده از فولاد 316 خاصیت ضد خوردگی آن است. این فلز به دلیل افزودن مولیبدن در برابر خوردگی مقاومت بیشتری دارد. البته اگر در جایی نیستید که زنگ زدگی عامل اصلی آن باشد، می توانید از استیل 304 برای افزایش هزینه استفاده کنید. فولاد 316 می تواند مقاومت بهتری در برابر محلول های خوردگی نشان دهد و هنگام بحث در مورد مواد مضر مانند تجزیه بخار یا سایر روش های تمیز کردن استفاده می شود.

یکی دیگر از مزایای استفاده از فولاد 316 استفاده از آن در ماشین آلات دریایی است. نمک و آب دریا می توانند به طرق دیگر به فولاد آسیب برسانند. نمک و کلریدهای موجود در آب دریا، علاوه بر سختی محیط دریایی و استفاده در دریا، می تواند حتی به سخت ترین فلزات نیز آسیب برساند. نمک لایه اکسید محافظ فولاد 304 را از بین می برد و چیزی از خود باقی نمی گذارد. بنابراین، محفظه می تواند از فولاد 316 ساخته شود که انتخاب ارجح برای این نوع کاربرد است.

مزیت نهایی استفاده از فولاد 316 استحکام آن به عنوان فولاد است. فولاد 316 استحکام کششی و سختی بالاتری نسبت به فولاد 304 دارد، بنابراین از این نوع فولاد در سبدهای سیمی استفاده می شود. با استفاده از استیل 316 می توانید سبدهایی بسازید که بادوام هستند و در بسیاری از شرایط به راحتی آسیب نمی بینند. مثلا می توانیم از فروشگاه های زنجیره ای خرید کنیم.