آینده تبلیغات دیجیتال چگونه خواهد بود؟

با روی کار آمدن و رشد سریع دیجیتال مارکتینگ در دنیا، تکنولوژی تبلیغات دیجیتال با سرعت در حال تغییر است، اما تبلیغ‌کننده‌ها با تمرکز بر گرایش‌های بلندمدت این صنعت می‌توانند در صدر قرار بگیرند. تکنولوژی‌های جدید ارتباطات مانند شبکه‌های اجتماعی که اینستاگرام این روزها مهم ترین شان است و اغلب افراد از این پلتفرم درآمد کسب می‌کنند و آموزش اینستاگرام را اولویت قرار داده اند، گجت‌های پوشیدنی و هدست‌های واقعیت مجازی دنیای تبلیغات را متحول کرده‌اند.

هوش مصنوعی

هرچقدر مصرف‌کنندگان بیشتر به سمت نسل جدید ارتباطات کشیده می‌شوند، تبلیغات نیز به همان سمت می‌روند؛ به‌طوری‌که انتظار می‌رود تبلیغات دیجیتال برای اولین بار، در سال ۲۰۱۷ از تبلیغات تلویزیونی سبقت بگیرند. نوآوری‌های تکنولوژی به‌طور مداوم در حال تعریف چشم‌اندازهای جدید برای تبلیغات بوده است و استراتژی‌های سنتی به‌سرعت در حال از بین رفتن هستند. اگر تبلیغ‌کننده‌ها با اصول اولیه این مسیر آشنا نباشند، در دنیای داده‌های نادرست گم می‌شوند و نمی‌توانند مسیر خودشان را پیدا کنندو در ادامه‌ی این مطلب ۳ مورد از مهم‌ترین گرایشاتی که آینده‌ی تبلیغات را شکل می‌دهند و همچنین نکته‌هایی برای استفاده صحیح از آن‌ها آورده شده است.

گرایش ۱: تبلیغات به سمت شخصی‌سازی و پویا شدن پیش می‌روند

این روزها مصرف‌کنندگان از اپلیکیشن‌های متنوعی استفاده می‌کنند؛ بنابراین فقط تبلیغاتی می‌توانند توجه آن‌ها را به خودشان جذب کنند که تأثیرگذار و مرتبط باشند. به همین منظور تبلیغ‌کننده‌ها در فیدهای شبکه‌های اجتماعی، بنرهای تبلیغاتی، بازی‌ها، هدست‌های واقعیت مجازی و اپلیکیشن‌های محبوب مرورگرها؛ محتوایی تولید می‌کنند که شنوندگان مورد نظر خود را هدف قرار دهند و توجه آن‌ها را به‌سوی خود جلب کنند.

همچنین تکنولوژی تحلیل رفتار مصرف‌کننده به تبلیغ‌کننده‌ها اجازه می‌دهد که با استفاده از تاریخچه‌ی مرورگر، موقعیت مکانی و در نظر گرفتن موقعیت زمانی مصرف‌کنندگان؛ تبلیغاتشان را برای هر کاربر شخصی‌سازی کنند.

چگونه می‌توان از این گرایش استفاده کرد؟

اول از همه محتوایی تولید کنید که با توجه به تاریخچه مرورگر هر کاربر طراحی شده باشد؛ این کار به شما اطمینان می‌دهد که تبلیغاتتان درگیر کننده خواهند بود. سپس از یک لیست تعاملی استفاده کنید و داخل آن را با داده‌های باارزش پر کنید و درنهایت با توجه به رفتار و علاقه‌مندی‌های هر کاربر، آگهی خود را به او نشان دهید. این کار مرتبط بودن تبلیغات شما را تضمین خواهد کرد. آیا تفاوت مارکتینگ و تبلیغات را میدانید؟

گرایش ۲: کانال‌های تبلیغاتی در حال یکپارچه شدن هستند

هرچقدر میزان استفاده مصرف‌کنندگان از وسیله‌های مختلف بیشتر می‌شود، رفتارشان نیز پیچیده‌تر می‌شود. به همین دلیل تبلیغ‌کننده‌ها در حال‌ توسعه‌ی استراتژی‌هایی هستند که بتوانند به‌طور متوالی برای مصرف‌کنندگان درهنگام چک کردن ایمیل، تماشای ویدئو و بازی کردن، آگهی ارسال کنند. بهینه‌سازی زنده‌ی تحلیل مخاطبان به تبلیغ‌کننده‌ها امکان می‌دهد که بتوانند رفتار لحظه‌ای مصرف‌کنندگان خود را زیر نظر بگیرند و از این طریق آگهی خود را برای مشتری‌ها ارسال کنند.

چگونه می‌توان از این گرایش استفاده کرد؟

روند تبلیغات خود را تا می‌توانید به‌صورت خودکار انجام دهید؛ یعنی تا جای ممکن تبلیغات خود را از طریق کانال‌هایی انجام دهید که برای همکاری باهم برنامه‌نویسی شده‌اند. این کار باعث می‌شود کانال‌های شما با یکدیگر رقابت نکنند و کارآمدی تبلیغات شما بیشتر شود. بنابراین از شرکای تبلیغاتی که حاضر هستند باهم همکاری کنند، استفاده کنید.

۳- مدل‌های اختصاصی، اطلاعات مفیدی را تولید می‌کنند

این روزها مفهوم بودجه بازاریابی برند، به دلیل وجود روش‌های بازاریابی مستقیم منسوخ شده است. داده‌های جدید و مدل‌های تخصیص داده‌شده در بازاریابی، به تبلیغ‌کننده‌ها اجازه می‌دهند که از تمام مکالمات میان مصرف‌کنندگان باخبر شوند و از میزان مرتبط بودن عملکرد هر کانال در تبلیغات آگاه شوند.

چگونه می‌توان از این گرایش استفاده کرد؟

بودجه تبلیغات خود را تحت نظر داشته باشید و آن را به سمت عملکرد پیش ببرید. درک همه‌جانبه از تبلیغات خود داشته باشید و از آن‌ها برای برطرف کردن کاستی‌های خود استفاده کنید. برای این منظور از تمام شرکای تبلیغاتی خود بخواهید گزارش عملکردشان را در اختیار شما قرار دهند و سپس از این اطلاعات استفاده کنید و یک مدل اختصاصی همه‌جانبه توسعه دهید و از آن در تمام کانال‌های تبلیغاتی خود استفاده کنید.

هوش مصنوعی

آینده تبلیغات در دنیا با پیشرفت تکنولوژی به چه کجا می رود؟

آینده تبلیغات به کجا خواهد رفت؟ شاید این سوالی است که برای همه ما پیش آمده باشد. در چند سال آینده بیشتر محتواهای متنی موجود در اینترنت توسط تکنولوژی هوش مصنوعی نوشته شود، جوری که اصلا ما آدم ها توانایی تشخیصشان از محتواهای انسانی را نداشته باشیم.

شما دوست داشتید محتواهای متنیتان را ربات‌ها بنویسند؟

اکنون ما در سال 2023 میلادی هستیم و شاید بهترین زمان ممکن باشد تا بخواهیم راجع به ده سال آینده تبلیغات صحبت کنیم و ببینیم با توجه به اتفاقاتی که در دنیا در حال انجام هست و با توجه به سرعت بالای پیشرفت تکنولوژی و همچنین تغییر الگوی رفتار مردم، این مسیر از چه گذرگاه‌هایی عبور میکند.

نکته ای که من و شما کاملا در جریان آن هستیم، گرایش صنعت تبلیغات از دنیای آفلاین به دنیای دیجیتال هست. که اتفاقی کاملا طبیعی است. البته همچنان تبلیغات آفلاین حذف نمی ‌شود بلکه هم چنان در نقش مکمل تبلیغات دیجیتال ایفای نقش خواهد کرد.

اگر نگاهی به گذشته بیندازیم صنعت تبلیغات همواره در جایی که مردم حضور پر رنگ تری دارند، فعالیت بیشتری دارد و امروزه دنیای دیجیتال به خصوص شبکه های اجتماعی تغیرات فراوانی را در سبک زندگی افراد بوجود آورده و تراکم جمعیت در این شبکه ها بسیار زیاد شده است. پس با توجه به این توضیحات، مسیر صنعت تبلیغات در دهه جدید برایمان روشن‌تر می‌شود.

ماهیت اصلی

شاید کلمه کلیدی امروزه تبلیغات “storitization”  یا همان داستان سرایی باشد. تبلیغاتچی ها در تلاش هر چه بیشتر غرق کردن افراد در داستان و قصه برند ها هستند و دیگر مثل گذشته تبلیغ ها سعی بر نشان دادن محصولات ندارند بلکه در تلاش هستند تا حس یک داستان را بتوانند به مخاطب القا کنند.

و هسته اصلی این داستان سرایی شخصی سازی(personalization) آن داستان با ماهیت برند هست و دیگر کمتر شاهد اجرای استراتژی های ثابت برای برند ها متفاوت از یکدیگر خواهیم بود.

با توجه به مواردی که در بالاتر ذکر شد، این تغییر که الان در درونش هستیم و در حال اتفاق افتادن هست ابعاد گوناگونی در خود دارد که در ادامه به آن میپردازیم.

ابعاد حقوقی

زمانی که موضوع اتفاقات آینده وارد صحبت ها می‌شود همیشه به دنبالش گجت های جدید، هوش مصنوعی، فضای مجازی و … را به دنبال  دارد. خب بیایید در رابطه با موضوعی که کمتر راجع بهش حرف زده می‌شود صحبت کنیم و آن GDPR  هست که مخفف General data protection regulation یا همان قوانین حمایت و حفاظت از داده ها میباشد. این قوانین با توجه به تغییرات اساسی تکنولوژی در این روز ها خیلی سریع دستخوش تغییر می شود و برای تبلیغاتچی ها هم قسمت های متفاوت و مهمی دارد.

قبل از قوانین جدید  GDPR  تبلیغاتچی ها و بازاریاب ها، تا آنجا که امکان داشت میتوانستند از تمام داده ها استفاد کنند و با توجه به آن ها بهترین استراتژی ممکن را تصویب و به اجرا برسانند اما بعد از قوانین جدید GDPR  و اجرای فریم ورک‌های آن دیگر مثل گذشته تبلیغاتچی ها به راحتی از اطلاعات و کوکی های کاربران نمیتوانند استفاده کنند.

قانون GDPR به همراه رسوایی های مختلف مربوط به نقض حریم خصوصی یا نشت داده ها تصویب شده و روز به روز به قوانین آن اضافه تر می ‌شود.

امنیت در آینده تبلیغات جهان

مشکل حفظ حریم شخصی و حفاظت از داده ها امروزه به موضوع مهمی تبدیل شده و مانند گذشته نیست که تنها خوره‌های کامپیوتر ارزش داده ها و اطلاعات را میدانستند. امروزه یک اپلیکیشن ساده آشنایی زوجین هم میتواند برای امنیت کل یک کشور مشکل بزرگی ایجاد کند.

ابعاد تکنیکی و فرصت ها

خب وقتی بحث دهه جدید به پیش کشیده میشود خیلی ها جذاب ترین گجت و تکنولوژی این دهه را AR (واقعیت افزوده) و VR (واقعیت مجازی) می‌نامند اما فقط این ها نیستند. تبلیغاتچی ها و بازاریابان فردا باید بدانند که برای ایجاد ارتباط بیشتر با کاربر باید در کانال های بیشتری حضور داشته باشند. انسان آینده برای سفارش مواد مورد نیاز یخچال خانه‌اش ممکن است از چندین کانال استفاده کند.

اتفاقی که در دهه آینده اتفاق می افتد و رخ دادنش شروع شده این است که با توجه به گستره کانال های ارتباطی با کاربران و محدودیت های جمع آوری اطلاعات و محدودیت های مالی، چالش های بزرگی در انتظار تبلیغاتچی ها و بازاریابان میباشد.

هزینه های فردا بیشتر از اینکه کلیک محور باشد، کاربر محور است.

5g

تصور کنید که مراسم رونمایی از محصولتان را در کل جهان به کمک عینک های واقعیت مجازی برگزار کنید.

تصور کنید یک دستیار هوشمند در فروشگاه مجازی بتواند در زمان مناسب به کاربر پیشنهاداتی ارائه دهد.

تصور کنید تبلیغات شما بر روی نمایشگر های یخچال ها و ماکروویو خانه های مردم نمایش داده شود.

یا تصور کنید بجای پرداخت قیمت یخچال 50 درصد آن را تخفیف بگیرید و بجای آن روزی 1 ساعت اجازه نمایش تبلیغات را بدهید.

در ده سال گذشته شاید اینترنت اشیا و گجت های آن صرفا به چشم یک محصول دیده می‌ شدند اما در ده سال آینده این گجت ها عادات و رفتار زندگی روزمره ما را مشخص میکنند و با توجه به تکنولوژی 5G سرعت رخ دادن این موارد بیشتر و بیشتر میشود.

فرض کنید تبلیغاتتان را میتوانید با کمک تکنولوژی 5g  با کیفیت 8کا یا به صورت 360 درجه و با استفاده از عکس های بیش از 100 مگاپیکسل نمایش دهید، جذاب نیست؟

فکر کردن به این مسائل بیشتر ما را با این حقیقت آشنا میکند که کمپین های شبکه های اجتماعی یا ایمیلی کم کم کنار رفته و نیاز به بازنگری برای حضور هرچه بهتر در دنیای تبلیغات آینده داریم.

مهره‌های کلیدی دهه جدید

تا همین الان هم گوگل و فیسبوک با پتنت ها و محصولات جدیدی که ثبت و وارد بازار میکنند نشان دادن که در صنعت تبلیغات هم از قدرتمند ترین های نسل آینده هستند. بیایید یک نگاهی به پتانسیل های مهره‌های کلیدی نسل جدید بیندازیم.

سوپراپ ها: سوپراپ همان اپلیکیشن های موبایل هستند که تقریبا به یک پلتفرم تبدیل می شوند تا شما بتوانید فعالیت های روزانه خودتان را با آن اپلیکیشن به جلو ببرید و از آن محیط خارج نشوید مثل کارهای بانکی، حمل و نقل، خرید محصولات و … که معروف ترین آن در دنیا  WE CHAT و در کشور خودمان به تازگی اسنپ و آپ وارد این حوزه شده اند.

تلوزیون های بسیار هوشمند: چرا از لفظ بسیار استفاده کردیم؟ چون تلویزیون های امروزه تنها خدماتی محدود در زمینه تبلیغات به شما میدهند. همین حالا که این مقاله را با هم میخوانیم سامسونگ در حال کار بر روی تلویزیونی میباشد که با توجه به فعالیت های کاربر و محتواهایی که میبیند میتواند تبلیغات مناسب الگوی رفتاری آن فرد را مشخص کند و برای او نمایش دهد.

ربات ها محتوا مینویسند

اگر قرار باشد در آینده هم انسان ها محتواهای متنی را بنویسند، آژانس های تبلیغاتی باید نیمی از مردم دنیا را استخدام کنند تا برای نیم دیگر محتوا بنویسند. خیلی از وظایفی که برای اجرای یک کمپین نیاز است تا افراد یک آژانس انجام دهند توسط ربات ها هم امکان پذیر خواهد شد برای مثال نوشتن متن های ساده دیگه نیاز به یک کپی رایتر نخواهد داشت.

ابعاد مالی

قطعا زمانی که بحث های مالی در آینده به وسط کشیده می‌شود کلمه بلاکچین هم به دنبال آن خواهد آمد. تکنولوژی بلاکچین می‌تواند ماهیت صنعت تبلیغات را رقم زند.

شفاف شدن تراکنش های مالی و از بین رفتن واسطه ها

قراردادهای هوشمند که با تلفیق شاخص های کلیدی عملکرد نسل جدید مانند حرکت مردمک چشم، چالش جدید برای تبلیغاتچی ها خواهد بود.

شفاف شدن داده های کاربر و خروجی تبلیغات که دیگر صاحبان آژانس های تبلیغاتی چاره ای جز گزارش های شفاف ندارند

جمع بندی:

خیلی سخت هست که دقیق بتوانیم مسیر آینده را حدس بزنیم. اینکه دقیقا ترند های دنیای تبلیغات چه چیزهایی خواهند بود اما تنها میتوان با شواهد موجود حدس و گمان هایی زد و باید توجه داشته باشیم که خیلی خوشبین هم نباشیم.

صنعت تبلیغات در ۱۰ سال آینده تغییرات زیادی نسبت به سال‌های گذشته خواهد کرد و آگاهی از گرایشات گفته‌شده، به شما کمک می‌کند تبلیغات مرتبط خود را به دست مصرف‌کنندگان موردنظر برسانید.

سعی کنید از تکنولوژی‌های جدید دنیای بازاریابی آگاه باشید و با رعایت حد اعتدال از آن‌ها استفاده کنید. تمرکز خود را بیش‌ازحد بر یک روش نگذارید؛ زیرا تمام این روش‌ها تنها بخشی از استراتژی اصلی تبلیغات شما را شکل می‌دهند. در مورد هر شیوه‌ جدید که برای بازاریابی ارائه شد، از خودتان بپرسید که آیا در یکی از ۳ گرایش گفته‌شده جا می‌گیرد؟ اگر این‌چنین بود و با استراتژی کلی تبلیغات شما هماهنگ بود، آن را امتحان کنید. موفق‌ترین تبلیغ‌کننده‌ها در دنیایی که به سمت داده‌ها پیش می‌رود کسانی هستند که ریسک می‌کنند و سیستم‌ها، پردازش‌ها و کانال‌های جدید را می‌آزمایند.