هوش مصنوعی اسپاتیفای چگونه سلیقه موسیقی شما را می‌شناسد؟

خرید اکانت اسپاتیفای چه مزایایی دارد و آیا هوش مصنوعی نیز در آن دخیل خواهدبود؟ موسیقی چیزی است که همه مردم را در سراسر جهان متحد می‌کند و امروز Spotify از این مزیت استفاده کرد و اکنون با 406 میلیون کاربر جهانی یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های کاربردی تلفن همراه است. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چگونه اسپاتیفای همیشه یک لیست پخش عالی را برای شما دارد؟ چنین موضوعی به این دلیل است که اسپاتیفای دقیقاً می‌داند چگونه از هوش مصنوعی استفاده کند و هوش مصنوعی به اسپاتیفای کمک خواهدکرد تا بتواند سلیقه موسیقی شما را بشناسد. اکنون بیایید ببینیم اسپاتیفای چگونه از فناوری‌های Big Data، AI/ML برای پخش موسیقی استفاده می‌کند.

هوش مصنوعی

تاثیر هوش مصنوعی بر اسپاتیفای

حتما این سوال برایتان پیش آمده که چگونه با خرید اکانت اسپاتیفای، این نرم افزار سلیقه موسیقی شما را تشخیص می‌دهد! هوش مصنوعی فقط روی یک چیز کار می‌کند و آن هم داده است که همین موضوع برای اسپاتیفای برای حکومت بر جهان کافی خواهدبود. Ai  در اسپاتیفای انواع مختلفی از داده‌های کاربر را جمع‌آوری و ذخیره می‌کند (مانند آهنگ‌هایی که پخش می‌کنند، کلمات کلیدی که جستجو می‌کنند، مکان آن‌ها، دستگاهی که استفاده می‌کنند و موارد مختلف دیگر). اسپاتیفای برای جمع‌آوری همه این اطلاعات و داده‌ها، از تکنیک‌های جمع‌آوری و مرتب‌سازی برای ایجاد مدلی استثنایی و قوی استفاده می‌کند.

این داده‌ها و اطلاعات، الگوریتم اسپاتیفای را طوری تنظیم می‌کند که حدس و گمان‌های مربوطه را انجام دهد و با تشخیص سلیقه مخاطب، به اسپاتیفای کمک خواهدکرد تا تجربه کاربر را بهبود بخشد.

استفاده از روش‌شناسی علم داده اسپاتیفای به بهبود عملکرد اسپاتیفای کمک می‌کند و باعث خواهدشد که کاربران زیادی اقدام به خرید اکانت اسپاتیفای نمایند. این موضوع برای کاربران و حتی اسپاتیفای مفید است، زیرا کاربران آهنگ‌ها و هنرمندان مختلفی را که دوست دارند، پیدا می‌کنند و اسپاتیفای بیشتر از آنچه که تصور می‌شود، کاربران را جذب خواهدکرد.

اسپاتیفای – نرم افزار همه چیزدان

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا اسپاتیفای همیشه همه چیز را در مورد تنظیمات برگزیده کاربر می‌داند و خرید اکانت اسپاتیفای با استقبال زیادی روبه رو شده است؟ چه در مورد توصیه لیست پخش ویژه برای کاربران صحبت کنیم، چه Discover Weekly یا حتی یک لیست پخش، این نرم افزار همیشه لیستی از آهنگ‌هایی را ارائه می‌دهد که قبلا عاشق آنها شده‌ایم. اسپاتیفای با استفاده از تمام فناوری‌های پرطرفدار امروزی مانند هوش مصنوعی، ادغام API، بلاک‌چین، یادگیری ماشینی و… این کار را انجام می‌دهد.

اسپاتیفای در سال 2017 برای خرید با یک شرکت استارتاپ فرانسوی اقدام کرد. این شرکت API ارائه نمود که الگوریتم‌های جستجو و کشف موسیقی را با استفاده از یادگیری عمیق و یادگیری ماشین ارائه می‌دهد. این API به تولید و توصیه لیست‌های پخش موسیقی بهتر کمک می‌کند و به طور مداوم لیست را بر اساس ترجیحات کاربران مرتب خواهدکرد. بنابراین، خرید اکانت اسپاتیفای یک کار بسیار مفید و ارزشمند برای کاربران به شمار می‌آید.

 در اوایل همان سال در آوریل 2017، اسپاتیفای شرکت دیگری به نام Mediachain Labs را خریداری کرد که قبلاً یک شرکت توسعه بلاک چین مستقر در بروکلین بود. از آنجایی که میلیون‌ها هنرمند در این پلتفرم ثبت‌نام کرده و از طرفی میلیون‌ها مخاطب اقدام به خرید اکانت اسپاتیفای کرده‌اند، از الگوریتم مبتنی بر بلاک چین استفاده می‌کند تا فرآیند پرداخت را برای هنرمند و برای هر آهنگی که در اسپاتیفای پخش می‌شود، آسان کند.

هوش مصنوعی چگونه روی اسپاتیفای کار می‌کند؟

Discover Weekly Personalized Music روی 3 مدل کار می‌کند:

1. فیلتر مشارکتی

فیلتر مشارکتی شامل گرایش‌های رفتاری کاربران مانند آهنگ‌های پخش‌شده، آهنگ‌هایی که اخیراً پخش شده‌اند، صفحه هنرمندانی که بیشترین بازدید را داشته‌اند، آهنگ‌های هنرمندی که کاربران بیشتر پخش کرده‌اند، آهنگ‌هایی که در فهرست پخش خود ذخیره کرده‌اند و موارد دیگر را در بر می‌گیرد. با کمک AI/ML اسپاتیفای یک رویکرد فیلتر مشترک را اعمال کرد و لیست پخش هفتگی Discover را ارائه داد. جدای از آن، اسپاتیفای همچنین توصیه‌های خود در زمینه پخش موسیقی را بر اساس این فیلتر ارائه می‌دهد.

2. NPL (پردازش زبان طبیعی)

NPL  به معنای درک گفتار انسان از طریق متن است. NPL  در واقع شکل‌های مختلف داده‌های مرتبط با صنعت موسیقی مانند هنرمندان پرطرفدار، آهنگ‌هایی که کاربران جستجو کرده‌اند، زبان مورد استفاده و موارد مختلف دیگر را ردیابی می‌کند. اسپاتیفای اصطلاحات، اسم‌ها، عبارات و سایر متن‌های مرتبط با آن آهنگ‌ها یا هنرمندان را مشخص می‌کند و لیستی از آهنگ‌ها را بر اساس آن توصیه خواهدکرد. اسپاتیفای کتابخانه خاصی ندارد، اما استفاده از فناوری پرطرفدار مانند AI، ML، Big Data در آن اصطلاحات موسیقی را برای زبان‌های مختلف شناسایی می‌کند و البته، اصطلاحات غیرموسیقی را نیز فیلتر خواهدکرد.

3. مدل‌های صوتی

Audio Models به اسپاتیفای کمک می‌کند تا آهنگ‌ها یا هنرمندانی را که در اینترنت پر سر و صدا نیستند را توصیه کند تا کاربران بتوانند هنرمندان ناشناخته را بیشتر بشناسند. اگر یک هنرمند جدید آهنگ جدیدی را منتشر کرده یا حتی اولین آهنگی را در اسپاتیفای منتشر نماید که کاملاً با لیست توصیه‌های کاربران مطابقت داشته باشد، در اینجا مدل صوتی می‌آید و آهنگ‌هایی را که در دنیای آنلاین ترند نیستند فیلتر می‌کند. همچنین آهنگ را تجزیه و تحلیل کرده و همراه با آهنگ‌های محبوبی که گوش می‌دهند به کاربران توصیه می‌کند که چه موسیقی‌هایی ممکن است برای آنها لذت‌بخش باشد. این موضوع به کاربران کمک می‌کند آهنگ‌های شگفت‌انگیز جدیدی را پیدا کنند که مطابق با سلیقه موسیقی آن‌ها بوده و همچنین به هنرمندان جدید کمک خواهدکرد تا با شنوندگان بالقوه ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، برای خود اسپاتیفای نیز مفید خواهدبود؛ زیرا به آن کمک می‌کند تا هنرمندان و کاربران بیشتری را به دست آورد.

نتیجه

یکی دیگر از عناصر مهم تجربه Spotify این است که کاربر هنگام باز کردن برنامه چه می‌بیند. بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود همه گزینه‌هایی که در صفحه اصلی می‌بینند منطقی هستند، توجه آنها را جلب می‌کنند و تمام اقدامات بالقوه‌ای را که احتمال انجام آنها بیشتر است پوشش می‌دهد. همچنین اسپاتیفای به لطف چندین خرید موفق شده است در صدر آخرین نوآوری‌های یادگیری ماشین باقی بماند و به همین دلیل، روز به روز به محبوبیت آن افزوده می‌شود.