بین المللکسب و کار ایرانیان

راهنمای اطلاعات بارنامه کارت هوشمند

از چه طریقی انجام می‌شود؟ کارت هوشمند رانندگان به چه کاری می‎اید؟ آیا همه‌ی رانندگان باید کارت هوشمند داشته باشند؟ لازم است اسناد هر سفر و هر حمل باری که انجام می‌شود، در یک بستر مناسب ذخیره شود. همچنین اطلاعات لازم در خصوص رانندگان و خودرو، باید در یک بستر مناسب قرار داشته باشد تا در صورت لزوم، به آن‌ها رجوع شود.

در گذشته، تمامی رانندگان، اعم از رانندگان خودروهای مسافربری و یا خودروهای حمل بار، صاحب یک دفترچه‌ی کار بودند که اطلاعات لازم و استعلام‌هایی که در یک جابه‌جایی نیاز بود، در آن ثبت می‌شد و در صورت لزوم، از اطلاعات آن استفاده می‌شد. اما از سال‌های 1389 به بعد، این سامانه، به شکل اینترنتی و آنلاین درآمد. به همین دلیل، لازم شد تا تمامی رانندگان خودروهای مسافربری و باربری، برای دریافت کارت هوشمند راننده اقدام کنند.

کارت هوشمند رانندگان، مزایای زیادی دارد. مهم‌ترین مزیت آن این است که به کمک آن، می‌توان اطلاعات راننده را به شکل الکترونیکی ذخیره کرده و در صورت لزوم، به اشتراک گذاشت. همچنین از دیگر مزایای کارت هوشمند راننده، می‌توان به این اشاره کرد که با آن، صدور بارنامه خیلی ساده‌تر و سریع‌تر اتفاق میفتد، تخلف رانندگان به شکل الکترونیکی ثبت می‌شود، شناسایی رانندگان و همچنین تشخیص رانندگان فعال از رانندگان غیرفعال به‌سادگی صورت می‌گیرد و همچنین سیستم نوبت‌دهی پایانه‌ها، با نظم بیشتری همراه می‌شود.

لازم است رانندگان، با ارائه برخی مدارک از جمله گواهی‌نامه، برگ سلامت، مدرک تحصیلی و … برای دریافت کارت هوشمند رانندگان اقدام کنند و پس از اتمام موعد، برای تمدید آن مراحل لازم را انجام دهند. اما یکی از چالش‌هایی که همواره برای رانندگان وجود داشته، این است که چگونه استعلام کارت هوشمند رانندگان را بگیریم؟ اگر از آن دسته رانندگانی هستید که با این چالش روبه‌رو شده‌اند، همراه ما باشید تا با راه‌هایی که برای این کار وجود دارد آشنا شوید.

نحوه استعلام کارت هوشمند رانندگان چگونه است؟

برای استعلام کارت هوشمند راننده چندین راه وجود دارد که عرف‌ترین آن‌ها،  دانلود اعلام بار و حمل و نقل جاده‌ای است. برای این کار، کافی است وارد سایت شده و گزینه‌ی استعلام کارت هوشمند راننده را انتخاب نمایید.

پس از آن، با وارد کردن اطلاعات لازم که با علامت ستاره نشان داده شده است، می‌توانید استعلام کارت هوشمند راننده را به همین سادگی دریافت کنید.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در این مسیر باید کد ملی و شماره تلفن خود را وارد کنید و پس از وارد نمودن کد امنیتی، جست و جو را بزنید تا استعلام برای شما انجام شود. پر کردن یکی از کادر‌های بدون ستاره، کفایت می‌کند و سایر کادر‌ها لزومی به پر شدن ندارند

پس از انتخاب جست و جو، استعلام کارت هوشمند انجام شده و اطلاعاتی نظیر شماره‌ی کارت، شماره پرونده و اعتبار کارت هوشمند رانندگان به نمایش شما در میاید.

راه‌های دیگری نظیر استفاده از اپلیکیشن مخصوص استعلام کارت هوشمند رانندگان باری با کد ملی و یا سامانه پیامکی استعلام برای کارت هوشمند وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

در مقاله به توضیح روش‌های رهگیری کارت سوخت پرداخته‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید.

روش استعلام کارت هوشمند رانندگان باربری

همان‌طور که گفتیم، تمام رانندگانی که در حوزه‌های حمل و نقل فعالیت می‌کنند، باید برای دریافت کارت هوشمند رانندگان باری اقدام کنند. این کارت، برای رانندگان خودروهای باربری، اهمیت بیشتری دارد. چرا که در صورت غیرفعال بودن کارت، برای بار موردنظر، بارنامه صادر نمی‌شود. به همین دلیل دریافت و استعلام رانندگانی که در ناوگان باری فعال هستند، حائز اهمیت است. برای شناخت بیشتر بارنامه مقاله «» را مطالعه کنید.

جهت استعلام کارت هوشمند رانندگان باری با کد ملی نیز چند روش وجود دارد. برای دریافت استعلام از سایت، لازم است تا به همان سایت سازمان راهداری جاده ای مراجعه کرده و این بار، گزینه‌ی استعلام کارت هوشمند ناوگان باری را انتخاب نمایید.

کادر‌های ستاره‌دار، یعنی شماره‌ی VIN و شماره موبایل صاحب کارت، باید تکمیل شود. در مورد سایر کادر‌ها نیز باید مطلع باشید که پر کردن یکی از آن‌ها برای دریافت استعلام، کفایت می‌کند. پس از آن باید کد امنیتی را به درستی وارد کرده و سپس جست و جو را انتخاب کنید تا وضعیت کارت هوشمند، به نمایش شما در بیاید.

نحوه استعلام کارت هوشمند رانندگان مسافربری

کارت هوشمند، برای رانندگان مسافربری آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که نوبت‌دهی در پایانه‌ها به کمک آن صورت می‌گیرد. همچنین رانندگان فعال از رانندگان غیرفعال تشخیص داده می‌شوند. برای استعلام کارت هوشمند رانندگان مسافربری نیز همانند استعلام کارت هوشمند باربری عمل می‌کنیم. به این شکل که وارد سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای شده و این بار، گزینه‌ی استعلام کارت هوشمند ناوگان مسافربری را انتخاب می‌کنیم.

در این مورد نیز لازم است تا تمامی کادر‌های ستاره‌دار، یعنی شماره تلفن و شماره VIN را تکمیل کرده و یکی از کادر‌های بدون ستاره را هم پر کنید. پس از وارد کردن کد امنیتی و انتخاب گزینه‌ی جست‌و‌جو، می‌توانید استعلام کارت هوشمند خود را مشاهده کنید.

اگر می‌خواهید با نحوه استعلام خلافی خودرو آشنا شوید مقاله را مطالعه کنید.

دریافت استعلام کارت هوشمند با اپلیکیشن

یکی از راه‌هایی که برای استعلام کارت هوشمند راننده چه برای رانندگان باربری و چه مسافربری وجود دارد، استفاده از اپلیکیشن “استعلام کارت هوشمند رانندگان” است. برای بهره‌مند شده از این نرم‌افزار، ابتدا باید این اپلیکیشن را از سایت‌هایی مثل بازار دانلود کرده و پس از نصب، آن را اجرا کنید. پس از اجرای برنامه، وارد صفحه‌ای می‌شوید که کد ملی را از شما می‌خواهد. با وارد نمودن کد ملی راننده و انتخاب تیک آبی، استعلام کارت هوشمند راننده برای شما به نمایش در میاید. این اپلیکیشن، کاربردهای دیگری نیز دارد اما مهم‌ترین آن، همین استعلام کارت هوشمند رانندگان باری با کد ملی است.

برای خرید لاستیک کامیون مقاله را مطالعه کنید.

استعلام کارت هوشمند با پیامک

اگر بادقت این مقاله را مطالعه کرده باشید، متوجه خواهید شد که در تمامی مراحل، لازم است تا کد ملی خود را وارد کنید. در واقع چه از طریق سایت و چه اپلیکیشن بخواهید برای استعلام کارت هوشمند رانندگان استفاده کنید، استعلام کارت هوشمند رانندگان باری با کد ملی امکان‌پذیر است.

اما گاهی شاید پیش بیاید که شما رانندگان عزیز، به هر دلیل به کد ملی خود دسترسی نداشته و یا اصلاً آن را حفظ نباشید. برای چنین موردی و همچنین برای زمانی که دسترسی به سایت و یا موبایل هوشمند ندارید، می‌توانید از سامانه‌ی پیامکی استعلام کارت هوشمند رانندگان اقدام کنید.

چه برای استعلام کارت هوشمند باری و چه مسافربری، باید شماره‌ی کارت خود را به شماره پیامکی ۳۰۰۰۱۴۱ ارسال کنید و منتظر باشید تا نتیجه‌ی استعلام از طریق پیامک به شما عزیزان، ارسال شود.

نحوه تمدید کارت هوشمند راننده

برای تمدید کارت هوشمند به مدارکی نظیر حدنصاب کارکرد، بیمه‌نامه، کارت سلامت، گواهی‌نامه معتبر و رسید آزمایش عدم اعتیاد نیاز است. باید دقت داشته باشید که این کارت، برای افراد بالای 69 سال تمدید نمی‌شود. حدنصاب نیز برای رانندگان انواع ناوبر می‌تواند متفاوت باشد. مثلاً، این حدنصاب برای رانندگان باری 18 فقره بارنامه، برای راننده ترانزیت 5 فقره بارنامه، رانندگان اتوبوس 35 فقره و … . امکان تمدید کارت هوشمند به روش آنلاین برای افراد وجود دارد. البته افرادی که تحت بیمه تأمین اجتماعی باشند، برای تمدید باید حضوراً به مراکز تمدید کارت هوشمند مراجعه کنند. همچنین هزینه این تمدید، در مجموع با آزمایش عدم اعتیاد بین 200 تا 300 هزار تومان برآورد می‌شود.

بهتر است که تا 1 ماه قبل از اتمام اعتبار کارت هوشمند، برای تمدید آن اقدامات لازم را به عمل بیاورید. همچنین در نظر داشته باشید که اگر بیش از یک سال برای تمدید کارت هوشمند اقدام نکنید، کارت شما باطل خواهد شد و شما دیگر امکان دریافت کارت هوشمند را نخواهید داشت. بهتر است پیش از اقدام برای تمدید استعلام کارت هوشمند خود را انجام دهید تا متوجه شوید چه مدت زمانی از اعتبار این کارت باقی مانده است.

برای تمدید آنلاین کارت هوشمند، می‌توانید به سایت‌ تمدید کارت هوشمند رانندگان، یعنی smartcard.tmto.ir رفته و با وارد کردن اطلاعات خود و بارگذاری مدارک، در خواست خود مبنی بر تمدید کارت هوشمند را ثبت کنید