استان ها

آیا خطر کشیدن قلیان کمتر از سیگار است؟؟!!

دکتر مهرداد شریف. سیگارهای معطر از میوه های پوسیده ، با روغنهای اساسی معطر ساخته می شوند ، سرطان زا هستند و دارای یک شلنگ مشترک سل ، هپاتیت و بیماری های قلبی عروقی هستند. منتقل شده:

خطرات جدی “قلیان” برای “سلامتی”

سیگار کشیدن قلیان به روشی گفته می شود که دود قبل از رسیدن به دهان مصرف کننده از طریق آب عبور می کند ، که باعث می شود برخی از مردم مضرتر باشند ، از آب مضرتر باشند با این حال ، دود سیگار حاوی بیش از 7000 ماده شیمیایی است که حداقل 250 مورد از آنها مضر هستند ؛ 69 مورد سرطان زا شناخته شده است.

* قلیان از کجا شروع شد *

استفاده از قلیان از اوایل قرن بیستم آغاز شد و از خاورمیانه به ایالات متحده و اروپا گسترش یافت. در برخی از نقاط جهان ، کشیدن قلیان به سرعت جایگزین سیگار کشیدن شده است ، به ویژه در میان جوانان. تصور غلط اصلی در مورد این افزایش مصرف این فرضیه است که سیگار کشیدن قلیان به دلیل خواص مضر آن ، جایگزین سالم تری برای محصولات تنباکو است. از طرف دیگر ، افزودن طعم دهنده ها به محصولات دخانیات ناراحتی آن را کاهش می دهد و بنابراین برای جوانان بسیار قابل قبول است.

مصرف قلیان در جوانان ، مردان معمول است: در محیط های شهری. تغذیه با بطری و ویژگی های اجتماعی و استفاده از آن برای استعمال سیگار قلیان ، معاشرت ، استراحت ، سرگرمی و همچنین بارها و کلوپ هایی که در بین جوانان قلیان عرضه می کنند ، به دلیل شیک بودن آنها ، قطع شود.

مطالعات علمی نشان داده است که مصرف قلیان در میان جوانان در دریای مدیترانه شرقی و اروپا بسیار گسترده است. یک بررسی ملی در کویت نشان داد که 57 درصد مردان و 69 درصد زنان حداقل یک بار قلیان استفاده کرده اند. گزارش های زیادی در مورد مصرف قلیان در مصر وجود دارد ، اما سن شروع آن بسیار کم است. در سوریه و لبنان ، نیمی از دانشجویان دانشگاه قلیان می کشیدند ، یک چهارم آنها مرد بودند.

در سال 2015 ، در بین دانش آموزان دبیرستانی در ایالات متحده 33٪ کاهش مصرف سیگار وجود داشت ، در حالی که مصرف محصولات غیر سیگاری 2٪ افزایش داشت.

مطالعه دیگر در زمینه تأمین قلیان در لندن نشان داد که 98٪ از مشتریان آن سیگار می کشند و وقتی نیمی از افراد سیگاری قلیان اصلاً سیگار نمی کشند.

شواهد زیادی برای اثبات خطرات جدی بهداشتی مرتبط با قلیان وجود دارد. خطرات اولیه سلامتی شامل سرطان ریه ، بیماری تنفسی ، وزن کم هنگام تولد ، بیماری دهان ، بیماری های عفونی مانند سل ، سل و شیوع سل است.

مصرف قلیان به دلیل وجود مقدار قابل توجهی نیکوتین در سیگار اعتیاد آور است ، که برای شخصی که بخصوص به سیگار اعتیاد دارد یک چالش است.

شواهد همچنین نشان می دهد که اثرات قلیان می تواند از اثرات سیگار کشیدن بر افراد سیگاری و اطرافیان تقلید کند. یک جلسه سیگار کشیدن قلیان برابر است با کشیدن 100 نخ سیگار.

طبق گفته وزارت بهداشت ، طول عمر قلیان بسیار بیشتر از سیگار کشیدن است ، “مقدار زیادی دود از هر جعبه خارج می شود ، که به نوبه خود منجر به استنشاق طولانی مدت این ماده می شود.” علاوه بر این ، دود ثانویه از افراد غیرسیگاری که در معرض تعدادی از ذرات دی اکسید کربن سرطان زا در اتاق های دی اکسید کربن هستند ، استقبال می کند.

46: