انواع سرمایه گذاری در بورس

در علم اقتصاد، سرمایه گذاری به تخصیص منابع مالی به یک یا چند دارایی به امید دستیابی به منابع ارزشمندتر در آینده اطلاق می شود. سرمایه گذاری به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم امکان پذیر است. از انواع سرمایه گذاری می توان به خرید و فروش سهام شرکت، اوراق قرضه با درآمد ثابت، مسکن، زمین، طلا، خودرو، ارز خارجی و … اشاره کرد.

بورس | سرمایه گذار | سرمایه گذاری

البته لازم به ذکر است که از آنجایی که سرمایه گذاری با هدف کسب سود بیشتر در آینده انجام می شود، همواره ریسک مشخصی را به همراه دارد. به عبارت دیگر، این احتمال وجود دارد که سرمایه گذاری نادرست نه تنها درآمدی برای سرمایه گذار نداشته باشد، بلکه از ارزش سرمایه او نیز بکاهد. بنابراین اگر می خواهید در بازارهای مختلف سرمایه گذاری کنید، بهتر است ابتدا با قوانین و ویژگی های هر یک از آنها آشنا شوید. در مجله امروزه هر یک از روش های رایج سرمایه گذاری در ایران توضیح داده شده است.

چرا باید سرمایه گذاری کنیم؟

همه ما دائماً در تلاش هستیم تا به اهداف خود برسیم و شادی بیشتری را برای خود و عزیزانمان فراهم کنیم. مثلاً ممکن است بخواهیم خانه یا ماشین بخریم. یا می‌خواهیم به روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنیم تا آینده تحصیلی و شغلی فرزندانمان را تضمین کنیم، یا می‌خواهیم لوازم خانگی بهتری بخریم یا…

اولین و مهمترین قدم برای رسیدن به این اهداف بزرگ و کوچک، داشتن یک منبع درآمد مناسب است که بتواند سرمایه لازم را برای ما ایجاد کند. اما آیا صرف وجود سرمایه اولیه کافی است؟ آیا می توان بدون داشتن برنامه ریزی مناسب و متمرکز به اهداف مالی خود در آینده دست یافت؟

برای پاسخ به این سوال، خوب است نگاهی گذرا و تحلیل بازده طبقات مختلف دارایی در طی پنج سال منتهی به ژوئن 1402 بیندازیم تا به درک کلی تفاوت های سرمایه گذاری بپردازیم. پول در زمینه های مختلف ویژگی

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می شود، داشتن چارچوب زمانی مناسب و انتخاب گزینه های سرمایه گذاری مناسب تاثیر زیادی در دستیابی به اهداف مالی شما دارد. در نتیجه رویکرد فرد به درآمد می تواند نقش بسیار مهمی در وضعیت مالی آینده فرد داشته باشد. بنابراین:

چگونه درآمد خود را برنامه ریزی کنیم؟

به طور کلی، دو راه برای برنامه ریزی بخش اضافی درآمد وجود دارد که عبارتند از «پس انداز» و «سرمایه گذاری».

پس انداز چیست؟

به پولی که پس از کسر مخارج مصرفی از درآمد هر فرد یا خانواده باقی می ماند، پس انداز می گویند. توجه داشته باشید که پس انداز معمولا به صورت نقدی نگهداری می شود. بنابراین سود زیادی به انسان نخواهد داد!

قطعا چنین رویکردی در ایران که تورم بالاست، غیرعاقلانه به نظر می رسد. برای درک بهتر این جمله تصور کنید در سال 1375 10 میلیون تومان سرمایه دارید. در آن زمان با این مبلغ می شد یک آپارتمان 60 متری در مرکز تهران خرید. در حالی که ممکن است 10 میلیون تومان در سال 1402 بخشی از اجاره یک ماهه همین آپارتمان باشد.

مزایای سرمایه گذاری چیست؟

1- با سرمایه گذاری می توانید به اهداف مالی خود برسید

بدون شک هر کدام از ما اهدافی را برای خود تعیین کرده ایم که بسیاری از آنها سرمایه ای را می طلبد که در اختیار داریم. در این زمینه می توان به خرید خانه، زمین، ویلا، وسیله نقلیه، کالای خانگی، تجهیزات کامپیوتری و … اشاره کرد که سرمایه گذاری هدفمند به شما کمک می کند تا با مدیریت صحیح درآمد مازاد خود برای به دست آوردن سرمایه مورد نیاز به اهداف خود برسید.

2- سرمایه گذاری شما را از تورم محافظت می کند

انواع سرمایه گذاری صحیح نه تنها ارزش ملک شما را در برابر تورم حفظ می کند، بلکه باعث افزایش آن نیز می شود. مثلاً فرض کنید در سال 1375 ده میلیون تومان سرمایه گذاری کرده اید که می توانستید با آن یک خانه 60 متری در مرکز تهران و در ملکی با 30 درصد سود سالانه بخرید. در این صورت سرمایه در سال 1400 حدود 7 میلیارد است و می توان با آن یک خانه 240 متری در وسط تهران خرید!

3- با سرمایه گذاری های مناسب در دوران بازنشستگی هیچ گونه نگرانی مالی نخواهید داشت

بازنشستگی یکی از مهم ترین بخش های زندگی هر فرد است و باید از سنین پایین برنامه ریزی شود. زیرا در این قسمت از زندگی توانایی ما برای کار کاهش یافته و این احتمال وجود دارد که نتوانیم درآمد خوبی داشته باشیم. بنابراین توصیه می شود بخشی از درآمد خود را از سنین پایین در یک بازار مناسب سرمایه گذاری کنید تا در دوران بازنشستگی و سالمندی دغدغه مالی نداشته باشید و بتوانید از زندگی مشترک در کنار عزیزان خود لذت ببرید.