اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانیان

خاصیت خوردن سیر خام صبح ناشتا

چرا مصرف سیر ناشتا همواره توصیه میشود؟

سیر به دلیل فواید آن برای سلامتی شناخته شده است: کمک به سیستم گردش خون و گوارش، تقویت سیستم ایمنی، کاهش فشار خون و مبارزه با بیماری‌های قلبی. سیر حتی به دفع سموم بدن نیز کمک می کند. در حالی که سیر خام بخشی از آماده سازی پخت و پز ما را تشکیل می‌دهد، همچنین به عنوان اولین غذا در صبح مصرف می‌شود و می‌تواند مجموعه‌ای از فواید دمنوش لاغری دکتر بیز را برای سلامتی شما همراه داشته باشد. بله، ممکن است این بهترین ایده برای خوش‌بویی دهان شما نباشد، اما مزایای سلامتی فراوان این عمل مطمئناً شما را وادار می‌کند که هر روز صبح سیر سیاه فرآوری شده دکتر بیز مبادرت ورزید. در ادامه چند دلیل برای خوردن سیر ناشتا را برای شما برمی‌شماریم:

تنظیم چربی بدن و فشار خون

خوردن سیر ناشتا می‌تواند برای تنظیم چربی شما بسیار مفید باشد.  دمنوش درمان کبد چرب دکتر بیز یک رقیق‌کننده طبیعی خون است که به تثبیت فشار خون بالا و سطح کلسترول کمک می‌کند. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که چگونه ترکیبات سولفوریک موجود در سیر به تخریب سلول های تومورها کمک می‌کند. سیر یک آنتی بیوتیک قوی است که می‌تواند بیماری‌های مختلف ریوی را التیام بخشد و روده را برای جذب بهتر مواد مغذی از غذا تقویت کند. ترکیبات حاوی سولفور، آلیسین، دی آلیل دی سولفید و دی آلیل تری سولفید می‌توانند به تنظیم سطح فشار خون شما نیز کمک کند.

آنتی بیوتیک قوی طبیعی

سیر خام یکی از موثرترین آنتی بیوتیک‌های طبیعی است. اگر سیر به صورت خام و با معده خالی مصرف شود، قدرت آن به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. خوردن سیر ناشتا باکتری‌ها را در معرض خواص درمانی سخت سیر قرار می‌دهد، که به جلوگیری از عملکرد باکتری‌های مضر در روده کمک می‌کند. سیر حاوی ترکیبات سولفور آنتی بیوتیکی و ضد قارچی فراوانی از جمله آلیسین است. ترکیبات آنتی بیوتیک و روغن فرار آن به درمان سرماخوردگی و سرفه نیز کمک می‌کند.

کمک به هضم و کاهش وزن

خوردن سیر خام اول صبح باعث تحریک هضم و اشتها می‌شود. هضم راحت‌تر، از جمله موارد است که به کاهش وزن موثر کمک می‌کند، به این دلیل است که همواره خوردن سیر ناشتا برای لاغری پیشنهاد می‌شود. خوردن سیر خام برای مشکلات شکمی مانند اسهال نیز موثر است.

سمزدایی

ترکیب سولفیدریل موجود در سیر به دفع مواد سمی از بدن کمک می‌کند. بنابراین، اگر شب گذشته شام سنگینی خورده‌اید، همیشه ایده خوبی است که روز بعد خود را خوردن سیر ناشتا شروع کنید.

 فواید خوردن سیر خام

سیر منبع عالی آلیسین است، یک ترکیب حاوی سولفور که با فواید بسیاری برای سلامتی همراه است. آلیسین که مسئول طعم و بوی متمایز سیر است، زمانی تولید می‌شود که سیر تازه خرد یا لِه شود.

برخی تحقیقات به طور جالب توجهی نشان می‌دهند که آلیسین می‌تواند به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن شما کمک کند و می‌تواند شما را در برابر بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی و سرطان محافظت کند. با این حال، مطالعات نشان می‌دهد که تفت‌دادن، جوشاندن، حرارت‌دادن یا ترشی سیر می‌تواند محتوای آلیسین آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. بنابراین، در حالی که مصرف سیر پخته می تواند مفید باشد، برای خوردن سیر ناشتا، خام آن بهترین گزینه است. از دیگر فواید خوردن سیر خام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایمنی بدن را بهبود می‌ بخشد: چندین مطالعه نشان می‌دهد که سیر می‌تواند به کاهش برافروختگی و پف‌کردگی بدن و تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک کند، که ممکن است به دلیل محتوای آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات حاوی سولفور مانند آلیسین باشد.
  • باعث سلامت قلب می‌شود: برخی تحقیقات نشان می‌دهند که سیر می‌تواند به کاهش فشار خون و کاهش سطح کلسترول برای حفظ سلامت قلب کمک کند.
  • سطح قند خون را تثبیت می‌کند: سیر می‌تواند به کاهش سطح قند خون و بهبود مدیریت قند خون کمک کند، که برای مدیریت دیابت نوع 2 بسیار مفید است.
  • حافظ سلامت عقل است: اگرچه تحقیقات روی انسان محدود است، اما مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که مصرف مقادیر زیاد سیر تازه یا عصاره سیر کهنه می‌تواند حافظه را بهبود بخشد و سلامت مغز را حفظ کند.

چند دقیقه بعد از خوردن سیر ناشتا صبحانه بخوریم | خواص خوردن سیر ناشتا برای پوست | خواص سیر ناشتا برای کبد

 مضرات بالقوه خوردن سیر خام

اگرچه سیر خام فواید بسیاری برای سلامتی دارد، اما چند اشکال بالقوه وجود دارد که باید در نظرشان گرفت. اول اینکه سیر خام طعم و بوی بسیار قوی‌تری نسبت به سیر پخته دارد که ممکن است برای برخی افراد اشتها آور نباشد. علاوه بر این، معمولاً به افرادی که مبتلا به رفلاکس معده هستند توصیه می‌شود مصرف سیر، خصوصاً خوردن سیر ناشتا، را محدود کنند تا از سوزش سر دل جلوگیری کنند.
در واقع، برخی ترکیبات موجود در سیر خام ممکن است دستگاه گوارش را تحریک کند، که می‌تواند باعث احساس سوزش در قفسه سینه یا معده شود.

سیر همچنین ممکن است با جلوگیری از تشکیل لخته خون، خطر خونریزی را افزایش دهد. در حالی که خوردن سیر خام در حد اعتدال بعید است که برای اکثر بزرگسالان سالم مشکلی ایجاد کند، افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند باید قبل از مصرف مقادیر زیاد سیر یا استفاده از مکمل‌های سیر با پزشک خود مشورت کنند.

مجاز هستیم که چقدر سیر بخوریم؟

هیچ دوز رسمی توصیه شده برای مصرف سیر وجود ندارد. با این حال، اکثر مطالعات نشان داده‌اند که حدود 1 تا 2 حبه در روز می‌تواند مفید باشد. در فرم مکمل، دوزهای تا 3600 میلی گرم از عصاره سیر کهنه نیز مؤثر است. حتماً قبل از استفاده از مکمل های سیر با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر بیماری زمینه‌ای دارید یا دارو مصرف می‌کنید. اگر بعد از خوردن سیر خام متوجه عوارض جانبی منفی شدید، مصرف خود را کاهش دهید یا آن را قطع کنید. خوردن سیر پخته به جای خام آن نیز ممکن است به کاهش عوارض گوارشی مانند سوزش سر دل یا رفلاکس اسید کمک کند.

کلام آخر

چنان که باید تا به حال متوجه شده باشید، خوردن سیر به طور فی‌نفسه فواید بسیاری برای سلامتی دارد. با این‌حال، هندی‌ها زودتر از همه متوجه شدند که خوردن سیر ناشتا می‌تواند فواید آن را دوچندان کند. اگر با بوی آن مشکلی ندارید، خوردن سیر خام با معده خالی می‌تواند تبدیل به یکی از عادت‌های خوب شما شود