عمومیکسب و کار ایرانیان

چگونه انتخاب رشته کنیم برای دانشگاه؟

انتخاب رشته کنکور سراسری امروز چالشی مهم برای تمامی داوطلبان کنکور سراسری محسوب می شود. با ادغام کنکور سراسری و دانشگاه آزاد تنها مراحل ثبت نام، برگزاری آزمون و اعلام نتایج اولیه این دو و همچنین مرحله انتخاب رشته و اعلام نتایج نهایی آنها با هم ترکیب می شود. دو دانشگاه به تفکیک و به ترتیب سایت های سنجش و دانشگاه آزاد

دانستن مراحل انتخاب دامنه ملی و باز می تواند تا حد زیادی به موفقیت و در نهایت پذیرش دامنه محل مورد نظر داوطلب کمک کند. بنابراین داوطلب برای اخذ پذیرش نهایی باید بر اساس معیارها و معیارهای مهم، رشته و اصول صحیح را انتخاب کند.

این معیارها و نکات شامل چه مواردی است؟ آیا این معیارها برای همه نامزدها یکسان است؟ تفاوت بین انتخاب ملی و آزاد در چیست؟ در ادامه این مقاله به تمامی این سوالات در رابطه با انتخاب رشته ها پاسخ می دهیم و صفرهای انتخابی 100 رشته پایه 1402 را به همراه نکات مورد علاقه توضیح می دهیم.

نحوه بررسی کارنامه کنکور سراسری 1402

هر کارنامه کنکور سراسری حاوی اطلاعات مهمی مانند مشخصات فردی، معدل، تاثیر سوابق تحصیلی، نمرات خام و نمرات آزمون اختصاصی هر داوطلب (نمره کل) است. پس از اعلام نتایج اولیه آزمون ورودی سراسری، داوطلبان باید به سایت Sanjesh.org مراجعه کرده و کارنامه را دریافت کنند.

اولین نکته برای بررسی کارنامه اولیه آزمون سراسری این است که داوطلب باید اطلاعات شخصی موجود در شناسنامه را بررسی کند و سپس با بررسی برگه سوالات آزمون سراسری نمرات ثبت شده در کارنامه را با نمرات مورد انتظار مقایسه کند. آزمون ورودی. در صورت وجود خطا در محاسبه این اطلاعات، داوطلب می تواند نتایج کنکور سراسری را به چالش بکشد.

بخش قابل توجهی از کارنامه به نمرات خام و نمرات آزمون داوطلب اختصاص داده شده است. این قسمتی از کارنامه ای است که اولین نتایج کنکور سراسری را اعلام می کند و به داوتاب می گوید تراز و نمره کل را اعلام می کند.

با توجه به تغییرات کنکور سراسری 1402 که یکی از مهم ترین تغییرات آن حذف زیرگروه ها می باشد، تمامی داوطلبان باید در هر کارنامه اولیه کنکور سراسری بر روی نمرات خام و نمرات آزمون ویژه 1402 تمرکز کنند. و رشته خود را بر اساس این دو انتخاب کنید.

یکی از موارد مهم کارنامه به غیر از رتبه، قبولی یا عدم قبولی داوطلب در دوره های حضوری و ناپیوسته می باشد. با توجه به ادغام دانشگاه آزاد و ثبت نام سراسری، وضعیت جواز انتخاب رشته دانشگاه آزاد در این گزارش به اطلاع داوطلبان می رسد. داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته دانشگاه آزاد هستند، کد دسترسی انتخاب رشته را در انتهای کارنامه خود مشاهده می کنند. علاقه مندان به انتخاب رشته کنکور سراسری برای اطلاع از جزئیات انتخاب رشته دانشگاه آزاد می توانند مقاله زیر را مطالعه کنند.

1402 نحوه تنظیم انتخاب برای آزمون ورودی ملی

دانش آموزان در هر بخش امتحانی از بین داوطلبان مجاز به انتخاب رشته انتخاب می شوند. لذا کلیه افرادی که مجاز به انتخاب رشته هستند می توانند با مراجعه به سایت Sanjesh.org بدون هیچ هزینه ای رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

نحوه انتخاب حوزه آزمون ورودی به این صورت است که هر داوطلب مجاز است حداکثر 150 کد رشته محل را از بین کد رشته های مربوط به گروه آزمون ثبت نامی خود انتخاب کند. در واقع داوطلبان گروه آزمایشی باید اطمینان حاصل کنند که انتخاب رشته برای چهار رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی از طریق سایت سنجش انجام می شود. بنابراین متقاضیان دانشگاه آزاد باید در هنگام انتخاب رشته دانشگاه آزاد در این سایت انتخاب رشته، کد رشته محل های ذکر شده در فرم انتخاب رشته کنکور اما سایر کد مناطق را وارد کنند.

در ضمن اگر قصد ورود به رشته ای غیر از آزمون سراسری دانشگاه را دارید، باید از بین این 150 انتخاب به همراه آزمون مرکزی وارد رشته مورد نظر خود شوید. برای لیست رشته های بدون کنکور توصیه می کنیم به مقاله زیر مراجعه کنید.

انتخاب 150 رشته رشته در آزمون سراسری به هر داوطلب این آزادی را می دهد تا با آغوش باز رشته های مورد نظر خود را انتخاب کند. بنابراین ترتیب در نظر گرفتن انتخاب رشته باید فقط به ترتیب مورد علاقه و بر اساس نیاز شما باشد. کمیته ارزشیابی در صورتی که نتیجه نهایی را نخواند در صورت قبولی در آزمون به برگه نفر بعدی که در آن اخطار قبولی می دهد نمی رود و نتایج زیر لحاظ نمی شود. .

به عنوان مثال، اگر 100 کد سایت محلی را در فرم انتخاب رشته وارد کرده باشید، آژانس رتبه بندی، انتخاب های شما را به ترتیب از بالا بررسی می کند.

از 150 انتخاب داوطلب، 20 تا 30 درصد آنها به رشته هایی اختصاص می یابد که داوطلب شانس بسیار کمی برای قبولی دارد و به این گونه انتخاب ها خوش بینانه می گویند. به عنوان مثال انتخاب رشته پزشکی روزانه در دانشگاه تهران برای فردی که رتبه 1200 منطقه یک را دارد خوش بینانه تلقی می شود.

حدود 50 تا 60 درصد نامزدها باید گزینه های منطقی را رزرو کنند. یک انتخاب منطقی برای کاندیدایی با رتبه 1200، انتخاب کرسی هایی است که در سال گذشته با رتبه حدود 1000 تا 1401 پذیرفته شده بودند. همچنین داوطلبان می توانند در فرآیند انتخاب رشته بر روی سخت ترین و آسان ترین زمینه های تحصیلی تمرکز کنند.

تمام انتخاب های دیگر کاندید به تصمیماتی داده می شود که پذیرش نظر نامزد را تسهیل کند. در کل به ندرت پیش می آید که فردی با رتبه 1200 در جایی که سال گذشته با رتبه 1600 قبول نشده بود قبول نشود بنابراین انتخاب رشته هایی که با رتبه های بالاتر از ما پذیرفته می شوند ضمانت قبولی داوطلب است.

تاثیر سهمیه ها در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 توسط مشاور

معیارهای انتخاب کشور برای پذیرش شامل تعداد مناطق، تعداد رزمندگان، تعداد رزمندگان و قربانیان، تعداد اعضای خانواده شهدا و … می باشد. enter در بین این سهمیه ها، تعداد محل به عنوان هر داوطلب در نظر گرفته می شود، یعنی همه کسانی که تعدادی مکان دارند، به علاوه برای داوطلبان بدون تعداد محل، قسمت متفاوتی گرفته می شود. ، بنابراین هر نامزد می تواند یک جزء منطقه و یک جزء دیگر بدون تعداد مناطق داشته باشد.

در صورتی که داوطلبی فقط در کنکور مشمول سهمیه مناطق باشد، فقط در همان سهمیه انتخاب می شود و گزینش وی بررسی می شود اما برای داوطلبان دارای دو سهمیه در کارنامه اولیه داوطلب، یک رتبه در آزمون غیر منطقه ای. . سهمیه و یک جانشینی در سهمیه مناطق به طول می انجامد اما در قبولی نهایی سهمیه برای داوطلبی اعمال می شود که شانس بیشتری برای قبولی در آن سهمیه دارد، بنابراین برای هر داوطلب فقط یک سهمیه در کنکور لحاظ می شود.

تاثیر سهمیه در انتخاب رشته کنکور سراسری بسیار مهم و قابل توجه است نکته مهم اینکه جایگاه سهمیه در انتخاب رشته های کنکور سراسری ریاضی، کاربردی، انسانی، هنر و زبان از رتبه کشوری مهمتر است. در کنکور متقاضیان باید دارای سهمیه آن منطقه یعنی یکی از سهمیه های منطقه یک، منطقه دو یا منطقه سه باشند.

تاثیر بومی سازی بر انتخاب کنکور سراسری 1402

نحوه انتخاب در انتخاب منطقه کنکور سراسری انتخاب منطقه ای کنکور سراسری است. منطقه ای شدن به این معناست که در برخی حوزه ها کاندیداها در آن حوزه اولویت دارند. سهمیه بومی تاثیر بسزایی در انتخاب داوطلبان در تمامی رشته های ریاضی، کاربردی، انسانی، هنر و زبان به ویژه در انتخاب رشته دانشگاه فرهانیان 1402 دارد.

برخی از بخش ها دارای سهمیه های انتخاباتی استانی، برخی منطقه ای، برخی قطبی و برخی ملی هستند. در همه موارد به جز سهمیه های کشوری، فردی که از سهمیه بومی سازی برای یک رشته بومی استفاده می کند، نسبت به فردی که برای همان رشته از منطقه دیگر متقاضی است، شانس بیشتری برای قبولی دارد.

مثلاً فردی کرمانی با رتبه 12000 منطقه 3 و 45000 کشوری در رشته پرستاری دانشگاه کرمان قبولی در نظر بگیرید اما داوطلب بوشهری با رتبه 10000 منطقه 3 نمی تواند. در منطقه دریافت کرد. همان دانشگاه و در همان رشته. دلیل ش چیه؟ دلیلش را می توان در تاثیر سهمیه گزینش در کنکور سراسری جستجو کرد. بنابراین به داوطلبان توصیه می کنیم در انتخاب رشته خود به نوع دروس کنکور که در فصل دوم کتاب انتخاب رشته آزمون سراسری 1402 آمده است توجه کنند.

منبع: مرکز مشاوره تحصیلی pourdastmalchi.net