فرهنگ و هنر

چهره‌های ماندگار هفته/خوشحالی خسرو شکیبایی/جایزه جهانی آکتور/ ویزای مصری برای ایرانی‌ها

آنچه در هفته دوم بهار ۱۴۰۲ گذشت: یادی از هنرمندانی که در سال قبل خاموش شدند، خوشحالی خسرو شکیبایی، آرزوی علی نصیریان، تکذیب پیرترین بازیگر ایرانی، تازه‌هایی از هفت خان اسفندیار، گویندگی علیمردانی، تامین امنیت خبرنگاران و خانه‌دار شدن پیشکسوتان، اعلام پرترددترین و حادثه‌خیزترین استان‌ها در نوروز، صدور روادید مصر برای ایرانی‌ها، چند هشدار جدی به ایرانی‌های عازم گرجستان و تازه‌هایی از فرهنگ و هنر جهان.

به گزارش سرگرمی برای همه، در این روزهای بهاری که نویدبخش تازگی و سرزندگی هستند، شاهد افتخارآفرینی هنرمندان ایرانی در عرصه جهانی بودیم.  سریال «آکتور»  جایزه بزرگ جشنواره «سریز مانیا»  (Series Mania) فرانسه را شامگاه جمعه ـ چهارم فروردین ماه ـ از آن خود کرد.

 اولین حضور یک سریال ایرانی تولید شده در شبکه نمایش خانگی در رویدادی بین المللی، جایزه بزرگ بخش بین‌الملل جشنواره «سریزمانیا» را از آن خود کرد. نوید محمدزاده و احمد مهران‌فر بازیگران اصلی این سریال هستند که با کارگردانی نیما جاویدی در حال پخش است.

مستند «شوهر ایران خانم» به کارگردانی مرجان خسروی بالدی به جشنواره هات داکس کانادا راه یافت. این مستند با الهام و استعاره از رمان «شوهر آهو خانم» علی‌محمد افغانی، راوی زندگی خانواده‌ای از عشایر بختیاری است.

مسحورکننده‌ترین صداهایی که خاموش شدند

در هفته دوم سال نو، یادی کردیم از هنرمندان بزرگ دوبلاژ کشورمان که سال گذشته از میان ما رفتند ولی صداهای جادویی‌شان در بخشی از مهم‌ترین فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی و انیمشین، همچنان زنده است.

شهلا ناظریان، منوچهر اسماعیلی، جلال مقامی، شهروز ملک آرایی و هوشنگ لطیف پور مسحورکننده‌ترین صداهایی بودند که در سال ۱۴۰۱ خاموش شدند و سالی که گذشت، یکی از سال های غمناکی بود که دوبله به خود دید.

هنرمندی که عاشق پرسپولیس بود

منوچهر اسماعیلی، مردی که به هزار صدای دوبله شهرت داشت، دیگر هنرمندی است که همچون مرتضی احمدی تعصبی سفت و سخت درباره تیم فوتبال پرسپولیس داشته تا جایی که تمام بزرگان این تیم، او را می‌شناختند و دوستش داشتند. در سالروز تولد این هنرمند(هشتم فروردین)، از علاقه او به تیم محبوبش گفتیم. منوچهر اسماعیلی عاشق ورزش فوتبال و تیم پرسپولیس بود؛ به طوری که در بریده‌های جراید قدیمی از قول او گفته شده بود که «هرجا پرسپولیس باشد من هم هستم!»

حال اسماعیل سلطانیان چطور است؟

در این روزها جویای حل بازیگر پیشکسوتی شدیم که به واسطه بازی در بخشی از مجموعه‌های تلویزیونی برای عموم مخاطبان، چهره‌ای آشناست. کسی که دهه شصت و هفتاد نیز در بعضی آثار شاخص سینمایی حضور داشته است، او اما فعلا ترجیح می‌دهد در منزل استراحت کند. اسماعیل سلطانیان علی‌رغم این‌که میل زیادی دارد تا دوباره مقابل دوربین برود، اعلام کرد که فعلا ناتوان است و باید ببیند خدا برایش چه می‌خواهد.

باور کنید من پیرترین بازیگر ایران نیستم!

اردشیر کاظمی، بازیگر پیشکسوت کشورمان که بیشتر او را به عنوان کاراکتری جدی اما طنز و شیرین به یاد داریم، تاکید می کند که «همه مرا پیرترین بازیگر ایران خطاب می کنند اما باور کنید اشتباه است و من پیرترین نیستم!» کاظمی که همیشه با چهره صامتش و در کمال جدیت مخاطب را می خنداند، این روزها فعلا در حال استراحت است اما می گوید اگر کار خوبی پیشنهاد شود بازی می کند و خستگی و کهولت سن برایش معنی ندارد.   

استاد نی ایران کار کدام هنرمند را پسندید؟

به مناسبت چهلمین درگذشت حسن ناهید، استاد نی‌نواز کشورمان بخشی از کتاب تاریخ شفاهی او در اختیار سرگرمی برای همه گذاشته شد، این هنرمند محجوب در جریان ثبت تاریخ شفاهی هنرمندان پیشکسوت ایران، با صراحت بیشتری درباره خودش و همکارانش سخن گفته است.

نقاشی که در پرورشگاه بزرگ و دو موزه به نام او شد

همچنین در این روز از  علی‌اکبر صنعتی، هنرمند مجسمه‌ساز و نقاشی نوشتیم که زادروزش دهم فرودین ماه بوده و ۱۳ فروردین ماه ۱۷ سال قبل درگذشته است.  علی اکبر صنعتی را می‌توان از جمله چهره‌های خوش‌شانس ایران زمین نامید؛ او تنها هنرمندی است که دو موزه به نامش ثبت شده است؛ موزه صنعتی (کرمان) و موزه صنعتی (تهران). در حالی که بسیاری از هنرمندان مطرح در سال‌های انتهایی عمر همچنان در حسرت راه‌اندازی موزه‌ای به نامشان ماندند و با وجود اینکه خودِ مکان و آثار را در اختیار متولیان امر قرار دادند اما این آرزو را تحقق نیافته دیدند، علی اکبر صنعتی ـ هنرمند مجسمه‌ساز و نقاش ـ که سال ها در پرورشگاه بزرگ شده بود، در همان زمان حیاتش دو موزه به نام خود داشت.

ناگفته‌هایی از کریم اکبری مبارکه

کریم اکبری مبارکه که مخاطبان بیشتر او را با بازی در نقش ابن ملجم مرادی در سریال  «امام علی (ع)» به یاد می‌آورند، آبان ماه ۹۹ در حالی که در مجموعه «آتش و باد» ایفای نقش داشت، به علت ابتلاء به کرونا در سن ۶۸ سالگی دار فانی را وداع گفت.  حالا پس از پخش قسمت دوازدهم سریال «آتش و باد»، ویدیویی از پشت صحنه این سریال به یاد زنده یاد کریم اکبری مبارکه پخش شد و مجتبی راعی، کارگردان این مجموعه زمانی که سکانس‌های مرگ کریم اکبری مبارکه را در سریال «آتش و باد» می‌گرفت و وصف این پلان‌ها را زیبا توصیف می‌کرد به گفته خودش هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد این موضوع جدی شود!

خوشحالی خسروی سینمای ایران

از خسرو شکیبایی هم یاد کردیم، چهره ماندگاری که هفتم فروردین زادروز او بوده و او خوشحال بود که تولدش همزمان با روز جهانی تئاتر بوده. بازیگری که هم در تئاتر و سینما و تلویزیون تماشایی بود و صدای جادویی‌اش هم نزد دوستداران فرهنگ و هنر همواره به یاد ماندنی است.  

آرزوی علی نصیریان در یک روز جهانی

هفتم فروردین ماه روز جهانی تئاتر همچنین بهانه‌ای شد که یکی از آرزوهای علی نصیریان را مرور کنیم. او سال ۱۴۰۰ در مراسم رونمایی از پوستر بیستمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی آرزو کرد که شخصیت نمایشی مبارک در سطح ملی روزآمد و در سطح جهانی شناخته شود چراکه به باور او، این شخصیت نمایشی قابلیت آن را دارد که در تئاترهای روز ما به کار گرفته و از حالت موزه‌ای خارج شود.

تازه‌هایی از هفت خان اسفندیار و دو نمایش دیگر

همچنین اجرای نمایش‌های مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با روز جهانی تئاتر آغاز شد. دو نمایش «دنیای خیال‌انگیز من» به نویسندگی و کارگردانی بهناز مهدی‌خواه و «شاهزاده شامپیا» به نویسندگی منوچهر ‌اکبرلو و کارگردانی احسان مجیدی، اجراهای خود را در سال ۱۴۰۲ از سر گرفتند.

در این میان خبر رسید که امین زندگانی و بانیپال شومون با موزیکال  «هفت خان اسفندیار»  به کارگردانی حسین پارسایی روی صحنه می‌آیند. امین زندگانی در نقش «اسفندیار» و بانیپال شومون در نقش «گرگسار» در موزیکال «هفت خان اسفندیار» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین پارسایی به ایفای نقش می‌پردازند.

فریبا کوثری و امیررضا دلاوری دیگر بازیگران نمایش موزیکال  «هفت خان اسفندیار» هستند که فریبا کوثری در نقش «کتایون» و امیررضا دلاوری در نقش «پشوتن» در این نمایش موزیکال حضور دارند.

گویندگی علیمردانی در شبکه نمایش خانگی 

محمدرضا علیمردانی، مجری و بازیگری که به واسطه گویندگی‌اش در مجموعه «دیرین دیرین» نزد مخاطبان شناخته شده است، به تازگی در مجموعه «تعمیرکاران ماشین‌های فرسوده» گویندگی کرده است. این مجموعه با دوبله اختصاصی و به صورت رایگان در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است.

مطالبات تلنبار شده خانه تئاتر

در ادامه ایرج راد، رییس هیات مدیره خانه تئاتر از مطالبات تلنبار شده این تشکل گفته و اعلام کرده که این خانه تئاتر بیش از یک میلیارد تومان مطالبه دارد.  او توضیح داده که سال ۱۴۰۱ دو کمک هزینه هر یک به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به خانه تئاتر پرداخت شد و در مجموع کل دریافتی خانه، ۴۰۰ میلیون تومان بود. البته قرار بود پایان سال هم ۲۰۰ میلیون تومان دیگر پرداخت شود که تامین اعتبار شد ولی پرداخت نشد.

آب پاکی بر دستان «برادران لیلا»  

روح الله سهرابی، مدیرکل اداره نظارت بر نمایش سازمان سینمایی در تازه‌ترین اظهار نظر خود درباره اکران فیلم برادران لیلا گفته است که این فیلم در همان شورا پس از دریافت چند توصیه درباره ضرورت رعایت حرمت پدر و مادر و هم‌چنین صیانت از جایگاه خانواده به تصویب رسیده و ابلاغ شده است.  او در حاشیه انتشار غیرقانونی نسخه سینمایی «برادران لیلا» با اشاره به اینکه فیلمنامه برادران لیلا در شورای پروانه ساخت دولت قبل بررسی شده است، گفت: فارغ از مضمون کلی و محتوای فیلم که به هر حال مثل هر فیلم دیگر موافقین و مخالفین خود را دارد اما آنچه این فیلم را وارد حاشیه کرد رفتار غیرحرفه‌ای و مغایر با قوانین و آیین نامه‌های مصوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی عوامل اصلی این فیلم بود که موجب شد شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی از دیدن این فیلم و ارزیابی آن خودداری کند.

اعلام رسمی یک رکورد سینمایی

سازمان سینمایی اعلام کرده که سینمای ایران در روز سه‌شنبه هشتم فروردین‌ماه، موفق شد با جذب ۱۲۹ هزار و ۴۰۰ مخاطب،  رکورد مخاطب روزانه را بشکند. آخرین باری که سینماها توانستند مخاطبان روزانه بیشتر از این میزان را تجربه کنند، مربوط به ۲۲ شهریورماه سال گذشته است که ۱۷۷ هزار نفر مخاطب سینماها بوده‌اند.

و این‌که امیر حسین علم الهدی ـ کارشناس سینمای ایران درباره وضعیت اکران نوروزی، معتقد است که سینما هوای تازه می‌خواهد و تنوع مضامین در اکران می‌تواند سینما را بیش از سال ۱۴۰۱ رونق دهد.

تامین امنیت خبرنگاران و خانه‌دار شدن پیشکسوتان

همچنین وزیر ارشاد خبر داد که برای اولین بار مساله امنیت شغلی خبرنگاران مرتفع می‌شود و هنرمندان پیشکسوت هم صاحب خانه خواهند شد.

خوانندگانی که روی صحنه رفتند

در این روزها اما خوانندگانی را هم داشتیم که به روی صحنه رفتند و چراغ کنسرت‌ را روشن نگاه داشتند. معین زندی، علیرضا طلیسچی، حمید هیراد، گرشا رضایی، بابک جهانبخش، اشوان، مهدی احمدوند، مسعود جلیلیان، میثم ابراهیمی خوانندگانی هستند که در نقاط گوناگونی از تهران تا سنندج و چابهار و قشم و گیلان و … به اجرای برنامه پرداخته‌اند.

برگزیده عصر جدید آهنگ‌های آذری را بازخوانی کرد

به تازگی پارسا خائف، از خوانندگان برگزیده برنامه استعدادیابی «عصر جدید» که طی روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ کنسرت خیریه «سَسله مَنی» (صدا کن مرا) را در مرکز همایش‌های بین‌المللی خاوران تبریز به نفع زلزله‌زدگان شهر خوی برگزار کرد، آثار معروف آذربایجانی را همچون «آیریلیق»  بازخوانی کرده است.

حاشیه‌ای غمبارتر از درگذشت احمد سمیعی گیلانی

اما در این روزها خبرهای تلخی هم به گوش رسید، نوروز امسال  احمد سمیعی گیلانی را از دست دادیم؛ اما آنچه از درگذشت این چهره فرهنگی و ادبی غمناک‌تر بود،  حاشیه‌ای بود که تدفین او را به تاخیر انداخت. «یک روزنامه‌نگار در نوشتاری عنوان کرد که انتخاب یک محل نامناسب برای خاکسپاری این چهره در رشت، شهر زادگاهش سبب تاخیر در خاکسپاری او شد.»

 بررسی‌ها نشان می‌دهد، اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان قصد داشت پیکر استاد ارزشمند گیلان و ایران را در موقعیتی نامناسب، در انتهای پارکینگ تالار مرکزی دفن کند که با مخالفت خانواده مرحوم روبه‌رو شد.  

با این حال جعفر شجاع کیهانی، عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و معاون گروه ادبیات معاصر فرهنگستان درباره این موضوع به سرگرمی برای همه، گفته است که جایی که ابتدا دفتر ارشاد اسلامی استان گیلان تعیین کرده بود، جای درست و شایسته‌ای نبود و محل را کمی تغییر دادند؛ جایی که ابتدا در نظر گرفته بودند، کنج دیوار بود و الان از کنج دیوار به وسط باغ آوردند تا مرکزیتی نسبت به محل تعیین‌شده داشته باشد و در اطراف مزار استاد، چمن و گل باشد.

درگذشت یک بازیگر و عکاس قدیمی سینما

هشتمین روز فروردین ماه و همزمان با سالروز درگذشت حمید آنلاین آرا، بازیگر تلویزیون و سینما، اعلام شد که نورمحمد ذوالفقاری، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز هفتم فروردین به دلیل ایست قلبی در بیمارستان ایرانشهر از دنیا رفت و روز نهم فروردین ماه در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

همچنین منوچهر (محمدعلی) جمالی‌پور عکاس قدیمی سینمای ایران دسه شنبه ( ۸ فرودین ماه) در تهران درگذشت.  

پیشنهادی برای صدسالگی جلال آل اجمد

از آنجا که امسال صدمین سال تولد جلال آل احمد را در پیش داریم، محمدحسین دانایی، خواهرزاده این نویسنده، پیشنهادی را برای گرامی‌داشت صدمین سالگرد تولد او ارایه کرده و در عین حال درباره تاریخ تولد جلال آل احمد توضیحاتی داده است.

کامیابی «یلدا»  و چشم‌انتظاری چند پرونده دیگر 

ثبت پرونده‌های فرهنگی ایران در یونسکو عموما با دست‌اندازهایی رو به رو بوده است. سال گذشته گرچه یکی از معطل‌ترین پرونده‌های جهانی، یعنی یلدا سرانجام در فهرست یونسکو به ثبت رسید اما سه پرونده «زیارت رضوی»، «هنر تذهیب» و «افطاری و سنت‌های اجتماعی و فرهنگی وابسته آن»، «منظر فرهنگی ماسوله» و «مجموعه کاروانسرهای راه ابریشم» در صف یونسکو منتظر ثبت در سال ۱۴۰۲ هستند.

افتتاح نمایشگاه صنایع دستی  «ایران من»  در کاخ گلستان دیگر رویداد فرهنگی در این هفته بود،  این نمایشگاه از مجموعه نمایشگاه‌هایی به همین عنوان است که از ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۱ آغاز شده و تا ۱۵ فرودین ماه ۱۴۰۲ در استان‌های خراسان رضوی، گلستان، مازندران، تهران، همدان و کرمان برگزار می‌شود.

آثار تاریخی که سال ۱۴۰۱ قربانی شدند

در این میان، از آثاری و بناهایی نوشتیم که در سال ۱۴۰۱ قربانی سیل شدند،  تابستان ۱۴۰۱ سامانه بارشی مونسون وارد ایران شد و خسارت‌های جدی به خانه‌ها و اموال مردم وارد کرد، میراث تاریخی و فرهنگی ایران نیز از این بارش‌های سیل‌آسا جان سالم به در نبردد تا جایی‌که یک درصد از بافت تاریخی یزد که ثبت جهانی شده است، در این سیل تابستانه تخریب شد.

کدام نمایشگاه‌های خارجی گردشگری امسال میزبان ایران می‌شوند؟

وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی نیز با انتشار تقویم نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری ۱۴۰۲ از حضور ایران در ۲۱ نمایشگاه خارجی خبر داد. بر اساس تقویم نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری ۱۴۰۲ که به اطلاع شرکت‌ها و دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری رسیده است، ایران امسال در نمایشگاه‌های کشورهای آذربایجان (باکو)، قزاقستان (آلماتی)، امارات متحده عربی (دبی)، کره جنوبی (سئول)، چین (گوانگجو)، روسیه (مسکو)، چین (شانگهای)، ارمنستان (ایروان)، عمان (مسقط)، فرانسه (پاریس)، ایتالیا (ریمینی)، ژاپن (اوساکا)، انگلستان (لندن)، قطر (دوحه)، چین (پکن)، اسپانیا (مادرید)، ترکیه (استانبول)، هند (دهلی نو)، آلمان (برلین) روسیه (مسکو) و اتریش (وین) شرکت خواهد کرد.

پرترددترین و حادثه‌خیزترین استان‌ها در نوروز

همچنین سید مصطفی فاطمی ـ دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور از افزایش سفرهای جاده‌ای تا ۱۲ درصد و اقامت ۳۷ میلیون نفر در موج اول سفرهای نوروزی خبر داد و گفت: خانه‌های اجاره‌ای، ویلاها و مدارس بیشترین انتخاب مردم برای اقامت بوده است. امسال شاهد رشد تردد در استان‌های مختلف بودیم. استان‌های سمنان، خراسان جنوبی، ‌اصفهان، تهران و البرز، همدان و فارس شاهد کاهش تردد جاده‌ای بودند؛ در حالی‌ که در استان‌های اردبیل، خوزستان، گلستان، ایلام، آذربایجان غربی، سیستان‌وبلوچستان و آذربایجان شرقی با افزایش تردد جاده‌ای روبه‌رو بودیم. تاکنون با موارد حاد ترافیکی مواجه نشدیم، به جز در محور قم به اراک که واژگونی اتوبوس رخ داد و متأسفانه دو نفر فوت و یازده نفر دیگر زخمی شدند. این تصادف موجب شد تا استان قم که در پایین جدول تلفات جاده‌ای قرار داشت، در این فهرست جابه‌جا شود.

مصر به ایرانیان روادید می‌دهد

وزیر گردشگری مصر از صدور روادید برای گردشگران ایرانی خبر داد و تاکید کرد که شهروندان ایرانی تنها از طریق شرکت‌های گردشگری می‌توانند وارد مصر شوند و در حال حاضر تنها می‌توانند به جنوب سینا سفر کنند.

چند هشدار جدی به ایرانی‌های عازم گرجستان

همچنین در نامه‌ای با امضاء محمود ادیب ـ سفیر ایران در تفلیس (گرجستان) ـ‌ که به اطلاع دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در ایران رسیده، ‌اعلام شده است: با ورود به فصل بهار و افزایش سفرها، مسافرت به گرجستان نیز به دلیل وجود پروازهای مستقیم در ایام هفته، نزدیکی مسیر، شرایط مناسب آب و هوایی و جاذبه‌های گردشگری و مهمتر از آن نبوده رژیم روادید بین دو کشور، در مقایسه با بسیاری دیگر از نقاط جهان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

بی توجهی برخی گردشگران ایرانی به مقررات ورود و اقامت در گرجستان، با وجود انتشار اطلاعات راهنما و هشدارهای سفر در مقاطع مختلف در تارنمای سفارت و دیگر کانال‌های ارتباطی، موجب شده است با افزایش تعداد ریجکتی‌ها و بعضا متاسفانه دستگیری و بازداشت و حبس به دلیل همراه داشتن مواد مخدر و برخی کالاهای ممنوعه، لذت سفر به کام بسیاری دیگر از هموطنان تلخ شود و موجبات خدشه به چهره کشور را نیز فراهم کند.

به دنبال برخوردهای نامناسب در مرزهای گرجستان با برخی مسافران ایرانی که گاه به اخراج، برگشت دادن و حتی دستگیری شماری از آن‌ها در مبادی ورودی این کشور منجر شده است، شرایط ورود گردشگران ایرانی به گرجستان یادآوری شد.

فرهنگ و هنر جهان در هفته اخیر 

 جشنواره فیلم ونیز  «لیلیانا کاوانی» کارگردان کهنه‌کار ایتالیایی و  «تونی لئونگ چیو-وای» بازیگر هنگ کنگی را برای دریافت یک عمر دستاورد شیرهای طلایی امسال تعیین کرده است.

مارگو جفرسون نویسنده و منتقد ادبی آمریکایی به عنوان برنده جایزه ادبی «راثبونز فولیو»  ۲۰۲۳ معرفی شد. او در حالی موفق به کسب جایزه ادبی راثبونز فولیو برای نگارش کتاب خاطراتش شد که هیات داوران این جایزه ادبی این کتاب را حیرت‌انگیز و حماسی توصیف کردند.

سکه طلا تاریخی که در سال ۲۰۲۱ در حراجی به قیمت ۴.۲ میلیون دلار فروخته شد و گران‌ترین سکه باستانی جهان نام گرفت پس از  تحقیقات ماموران «وزارت امنیت میهن ایالات متحده آمریکا» به یونان بازگردانده شد.

تابلو نقاشی از «پیتر بروگل پسر» ، نقاش فلانری قرن هفدهم که اخیرا در خانه یک خانواده کشف شده بود، ‌ درحالی روز سه‌شنبه در حراجی واقع در پاریس به مزایده گذاشته شد که ارزش تقریبی آن بین ۶۰۰,۰۰۰  الی ۸۰۰,۰۰۰ یورو برآورد شده است.

همچنین پرتره کودکی که توسط «پیر آگوست رنوار» ‌ خلق شده است و زمانی در مجموعه یک فروشنده آثار هنری به نام «آمبرواز ولارد» ‌ نگهداری می‌شد، در بیستم آوریل درحالی در یک حراجی واقع در پاریس به مزایده گذاشته می‌شود که ارزش آن بین ۴۵۰,۰۰۰ الی ۶۵۰,۰۰۰ یورو برآورد شده است.

یک نمایشگاه بزرگ با ارائه ۹۷ تابلو نقاشی و مجسمه از هنرمندان پرآوازه‌ای همچون «سزان»، ‌ «ون‌گوگ»، ‌ «رودن»، «پیکاسو»، ‌ «ماتیس»، «کلیمت»، «کاندینسکی» ‌ و «موندریان» از این هفته در گالری ملی لندن آغاز به کار کرد.   اما نکته قابل توجه درباره این نمایشگاه حضور آثار هنری است که تاکنون به ندرت یا هرگز دیده نشده‌اند.

پیشنهادهایی برای خواندن:

برج ایفل الهام‌بخش ون‌گوگ بود؟

قهرمانانی که سوژه فیلم می‌شوند

درِ باغ سبز عموسام …!

انتهای پیام