اجتماعی

چرا برخی همیشه احساس خستگی می‌کنند؟

حتما برای شما هم پیش آمده است که با وجود اینکه مدتی فعالیت های خود را کاهش می دهید و سعی می کنید بیشتر بخوابید و استراحت کنید، باز هم احساس خستگی می کنید. اما این خستگی بی دلیل تنها نشانه بی کیفیتی خواب نیست و با استراحت کافی از بین نمی رود.

به گزارش سرگرمی برای همهما معمولاً خستگی را با احساس ضعف و کمبود انرژی در بدن تجربه می کنیم. وضعیتی که ممکن است بعد جسمی و روانی یا ترکیبی از هر دو داشته باشد. خستگی ناشی از فعالیت بیش از حد، کم خوابی و استرس های طولانی مدت و … است که با استراحت برطرف می شود، اما گاهی اوقات می تواند نشانه یک بیماری جسمی یا روحی باشد که در آن خستگی با استراحت برطرف نمی شود.

بر اساس اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، هفت دلیل پزشکی برای کم انرژی بودن و احساس کسالت وجود دارد:

افسردگی. افسردگی یک اختلال روانی است که با خستگی غیر قابل توضیح، از دست دادن اشتها و احساسات منفی که باعث کمبود انرژی در طول روز می شود مشخص می شود. مبتلایان به این اختلال باید به پزشک مراجعه کرده و با مشاوره، ورزش و در برخی موارد تجویز داروهای ضدافسردگی، یک برنامه درمانی برای تقویت خلق و خو و سطح انرژی آغاز کنند.

ابتلا به عفونت ادراری. به طور معمول، زنان در طول روز هنگامی که دچار عفونت مجاری ادراری یا عفونت قارچی می‌شوند، انرژی کاهش می‌یابد. در واقع عفونت باعث ایجاد خستگی در بدن می شود. برای اطمینان از عدم وجود عفونت، باید با پزشک مشورت کنید.

آپنه خواب. حتی اگر در طول شب خوب بخوابید اما آپنه خواب داشته باشید و چندین بار در طول شب نفس نکشید، خواب عمیق شما همچنان مختل است و در طول روز احساس کمبود انرژی می کنید. یکی از راه های مطمئن برای کاهش آپنه خواب، کاهش وزن است. ترک سیگار و مشاوره با متخصص کلینیک خواب در مورد استفاده از دستگاه CPAP می تواند مفید باشد.

_ مشکلات تیروئیدکم کاری تیروئید منجر به اختلال در متابولیسم بدن می شود و خروج انرژی در آنها به کندی اتفاق می افتد. افزایش وزن ناشی از کم کاری تیروئید نیز یکی از دلایل احساس کمبود انرژی در طول روز است. قرار ملاقات با پزشک برای غربالگری اختلالات تیروئید از طریق آزمایش خون ممکن است مفید باشد.

_ کم خونی کم خونی، به ویژه در زنان به دلیل کمبود آهن، می تواند یکی از دلایل اصلی کاهش انرژی باشد. شما برای حمل اکسیژن به بافت ها و سایر اندام های حیاتی به گلبول های قرمز نیاز دارید. برای مبارزه با کم خونی از غذاهای غنی از آهن مانند لوبیا، غلات کامل، جگر و گوشت قرمز بدون چربی استفاده کنید.

دیابت: گروهی از افراد مبتلا به دیابت که همیشه قند خون کنترل‌نشده‌ای دارند، چه در صورت مصرف دارو یا بدون دارو، معمولاً هنگام مراجعه به پزشک احساس خستگی و بی‌حالی می‌کنند. بنابراین در صورت بروز بی خوابی و خستگی مداوم، اختلال بینایی، تکرر ادرار و نوشیدن زیاد الکل توصیه می شود آزمایش قند خون ناشتا انجام دهید.

بیماری قلبی تشخیص داده نشده خستگی نیز می تواند نشانه ای از بیماری قلبی باشد، به خصوص در زنان. محققان می گویند که اگر در انجام ورزش مشکل دارید، از سطح سبک شروع کنید. اما اگر پس از مدتی، حتی با کاهش شدت تمرین، باز هم احساس ناراحتی کردید، ممکن است یک بیماری قلبی تشخیص داده نشده دلیل خستگی شما باشد.

انتهای پیام