فرهنگ و هنر

پیشنهادهایی درباره پیشکسوتان – سرگرمی برای همه

سید علی کاشفی خوانساری لیستی از پیشکسوتان ادبیات کودک را تهیه کرده و برای محافظت از این شخصیت ها توصیه هایی کرده است.

نویسنده و منتقد ادبیات کودک در پستی که به سرگرمی برای همه ارائه شده ، با اشاره به دیدار خود با مدیر جدید موسسه هنرمندان پیشکسوت نیکنام حسینی پور گفت:

” من گفتم که تعداد پیشکسوتان معروف در این زمینه بسیار بیشتر است ، فکر کردم لیستی از آن بزرگان تهیه کنم. در اینجا و اکنون برخی از آنها را بر اساس حافظه و نه بر اساس تحقیقات جامع نامگذاری کرده ام و می دانم که لیست کامل طولانی تر است. کسانی که من نام می برم جانبازانی هستند که اولین کتابهای کودکانشان را قبل از انقلاب منتشر کرده اند ، در غیر این صورت ده ها نویسنده معروف بالای 60 سال در میان نویسندگان بعد از انقلاب وجود دارند. به عنوان مثال ، مظفر سربازی ، ناهید معتمدی ، منیژه اسلامی یک تعداد دیگر از نویسندگان ادبیات کودکان بالای 75 سال هستند. اسدولا شعبان ، شکوه کسمونیا ، حسین فتاح ، سید مهدی شوجایی ، محمد میرکیانی ، بیوک ملک ، فریدون آموزه خلیل ، کاظمی اخوان ، مصطفی خرامان ، حسن احمد ، داوود از افارضادگان ، محمدرضا شمس ، اوهوره پاریخ ، ابراهیم حسن بیدگین ، عبدالعباس نجیبین ، عبدالعبیل نجیبین مجید اومیگ ، سپیده خلیلی ، محبوب نجف خانی ، شهلا انتظاریان ، فرهمهر منجزی ، مهدی مراد حسیل خیلی دیگر از نویسندگان سالهای دیگر در این زمینه فعالیت داشته اند. ادبیات کودکان پس از انقلاب آغاز شد.

به نظر من در میان ادبیات بیش از 50 سال کودک ، نمی توان بزرگتر از ثمین باغچه بان را نام برد. البته آیت الله ناصر مکارم شیرازی یک سال از ثمین باغچه بان بزرگتر است. متون دینی تخصصی متمرکز هستند. پس از این دو شخص متولد دهه اول این قرن ، ما فریده فرجامی ، هو علی علی مکتبی و نوش آفرین انصار را می شناسیم که در دهه دوم قرن متولد شده اند.

من نمی دانم که هیچ یک از پیشکسوتان بیشتر از محمود حکیم کتاب منتشر کرده است. محمود حکیمی به دلیل قدمت ، تعداد آثار باستانی و تأثیرگذاری که دارد شاید مهمترین پیشکسوت ادبیات کودکان ایران باشد.

افرادی مانند احمدرضا مقاری همه در محضر احمد قزار مقاری بودند.

افراد بزرگی مانند امین فقیری ، منصور یاگوت ، داریوش عبادالله و سید حسین میرکاظم نباید در شهرها رها شوند.

افرادی مانند مصطفی رحماندوست ، جواد آواد محدثی ، مجید راستین ، مرتضی خاكسار بختیار ، محمدرضا یوسف ، آواد محقق ، وحید نیكحاد آزاد و علیرضا میرزا محمد ، كه یك یا دو سال قبل از انقلاب نیز بودند ، اولین فرزندان خود را نوشتند یا یك یا دو سال.

این تصاویر همچنین از خانواده بزرگی از ادبیات کودکان تهیه شده است. هو اولام علی مکتبی ، نورالدین آرینکلاک ، محمد علی کشاورز ، فرشید مثقالی ، علی اکبر صادقی ، مهنوش مشیری ، فریدون هان آهنشاهی ، بهمن دادخواه انقلاب محمد

تعدادی از نویسندگان پیش از انقلاب کار خود را در ادبیات کودکان آغاز کردند ، اما اولین کتاب های آنها پس از انقلاب منتشر شد. افرادی مانند فاطمه ابطحین ، احد دهبزرگ ، صفورا نیری ، افر ابراهیمی شاهد ، علیرضا حافظ ، نسرین وکیلی ، سرور پوریان و …

تعدادی از پیشکسوتان نیز در خارج از ایران زندگی می کنند.

جالب اینجاست که بیشتر این افراد در سالهای قبل از انقلاب به دلیل کتابهایشان زندانی شده اند.

محافظت از بزرگان بخشی آشکار از آموزه های دینی ماست. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود که یک پیرمرد در خانواده اش مانند خانواده در امت خود مانند یک پیامبر بود ، یا آنها گفتند که احترام به یک مسلمان مسن احترام به خداست. توجه به پیشکسوتان نیز نشانه جامعه ای پیشرفته و اخلاقی و یکی از پیش شرط های یک سیستم حرفه ای و سالم است.

مسئولیت های هر سیستم حرفه ای در قبال پیشینیان خود فقط به حمایت مالی و پزشکی محدود نمی شود ، بلکه در طول زندگی آنها نیز خدمات پس از آن ارائه می شود که برخی از آنها ذکر شده است:

1. خدمات مادی. حقوق بازنشستگی افتخاری معادل ، خدمات پزشکی و بیمه برای افراد بیمه شده خود ، خدمات رفاهی و گردشگری ، سفر گروهی و غیره

27 خدمات مراقبت. جشن ها ، کمک به انتشار آثار ، جمع آوری خاطرات و اسناد ، بازدیدها ، مراسم تولد ، ثبت نام کتابخانه ها در مراکز فرهنگی و هنری ، صدور سکه های یادبود و غیره

3. خدمات پس از مرگ. دفن نامه های هنرمندان در بخش نویسندگان ، مراسم یادبود ، انتشار تفاهم نامه ، پیام تسلیت مقامات ، ثبت معابر ، حفظ اسناد ، مکاتبات و نسخه های خطی ، مستمری بازماندگان و غیره

4 خدمات ویژه برای بسیاری از درگذشتگان برجسته. تأسیس بنیاد ، خانه موزه ، تأسیس جایزه ، تندیس ، کنفرانس های سالانه ، مقبره یا مقبره ویژه و …

می توان از تجربیات این بزرگان در قالب انجمن پیشکسوتان ادبیات کودک بهره مند شد که همچنان با مشاهده ، نظارت ، انتقاد و راهنمایی به رشد ادبیات کودکان کمک می کنند.

محافظت از پیشکسوتان فقط به عهده م institutionسسه یا اداره نیست. در این کارکرد مهم ، همه باید نقشی داشته باشند: دولت ، اتحادیه های کارگری ، سازمان های جامعه مدنی ، مطبوعات ، رسانه ها ، منتقدان و مورخان ، مشاغل ، ناشران ، نویسندگان ، مردم. باشد که خداوند به بزرگان این قبیله یک زندگی شرافتمندانه عطا کند و عاقبت خوشی را به ما اعطا کند و به ما اجازه دهد که عزت و موقعیت نیاکان خود را به خوبی بشناسیم و مسئولیت های خود را با افتخار ترک کنیم.

انتهای پیام: