بین الملل

هم‌افزایی میان ایران و عراق به نفع جهان اسلام و کشورهای منطقه است

سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، در دیدار با علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، بر اهمیت روابط مستحکم عراق و ایران در همه عرصه‌ها تأکید و ابراز امیدواری کرد که سفر باقری به عراق موجب تقویت بیش از پیش روابط شود.

به گزارش سرگرمی برای همه در این دیدار، که در دفتر رهبر جریان حکمت ملی عراق در بغداد انجام شد، حکیم بار دیگر شهادت سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید ایران و حسین امیرعبداللهیان و همراهانشان را تسلیت گفت و تأکید کرد که این حادثه برای مسلمانان و از جمله ملت عراق بسیار تأثربرانگیز بود و خواستار استفاده از فرصت‌ها در برابر چالش‌ها شد.

حکیم ایستادگی ملت فلسطین را نقطه‌ای درخشان در جهان اسلام خواند و از حمایت جمهوری اسلامی ایران از مقاومت فلسطین قدردانی کرد و خواستار توجه به بازتاب گسترده بحران فلسطین در سطح جهانی و تظاهرات در تأیید آن در دانشگاه‌های غربی شد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق درباره شرایط داخلی عراق نیز گفت که کشور بسیاری چالش‌های سیاسی و اجتماعی و امنیتی را پشت سر گذاشته و دولت فدرال به ریاست محمد شیاع سودانی و حکومت‌های استانی با تلاش فراوان در پی ارائه خدمات و اجرای کارزارهای سازندگی و توسعه هستند و این موجب افزایش رضایت مردمی از دولت و نیروهای سیاسی شده است.

حکیم افزود که چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه شاهد یکپارچگی و انسجام کامل است و این باعث شده که بتواند چارچوب مهمی برای حفاظت از کشور و تشکیل دولت و اجرای انتخابات ارائه کند، که این نقش چارچوب هماهنگی تأثیر خود را در نتایج آرای انتخابات استانی نشان داد و در اکثر استان‌ها چارچوب هماهنگی توانست حضور پررنگی داشته باشد.

وی تأکید کرد که عراق در پی پایان دادن به مأموریت نیروهای ائتلاف بین‌المللی پس از بی‌نیازی از حضور آنان به علت شکست داعش است و گفت که حضور ائتلاف با این حجم از نیروها نوعی قیمومت بر عراق را تداعی می‌کند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق بر وجود یک جدول زمانی مشخص برای خروج نیروهای ائتلاف از عراق تأکید کرد و گفت که دولت برای تنظیم این جدول و تبدیل ائتلاف به روابط دوجانبه میان عراق و برخی کشورهای عضو ائتلاف تلاش می‌کند.

براساس اعلام دفتر جریان حکمت ملی عراق در ایران  ، حکیم ادامه داد که رضایت مردمی از دولت و نیروهای سیاسی ، حالت مرجعیت عراق و بهبود روابط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای عراق عواملی بوده که بر رسیدگی به مسائل منطقه تأثیر نهاده است و در این راستا به موضع عراق در حمایت از مسئله فلسطین در همه محافل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در سطح مرجعیت و دولت و ملت و امدادرسانی اشاره کرد.

وی افزود که رابطه هم‌افزا میان ایران و عراق به نفع جهان اسلام و کشورهای منطقه است و این رابطه ریشه در دو ملت دارد که اشتراکات فراوان دارند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با تحسین سیاستی که شهید رئیسی پیش گرفت گفت که دوران ریاست شهید رئیسی شاهد گشایش ایران در روابط با کشورهای منطقه بوده و ابراز امیدواری کرد که این روند ادامه پیدا کند.

حکیم ابراز امیدواری کرد که ملت و دولت ایران بتوانند انتخابات پیش رو را با موفقیت اجرا کنند و تأکید کرد که اجرای انتخابات در این زمان کوتاه نشان‌دهنده ثبات و انسجام داخلی در جمهوری اسلامی و تحکیم نهادها در این کشور است.
انتهای پیام

کارگروه خبری مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای فضایی و نجومی جهانی. با دانش در زمینه اخبار فضایی، کشف‌های نجومی و پیشرفت‌های فضانوردی، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای فضایی، اکتشافات نجومی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی جامع از تحولات فضایی و نجومی جهانی می‌دهم.