عمومیکسب و کار ایرانیان

نکات مهم در نگهداری و تمیز کردن کفش طبیعت گردی

وقتی کفشی را می خرید، نیاز است بدانید چگونه باید به بهترین شکل از آن مراقبت کنید؛ کفش کوهنوردی هم از این قاعده مستثنا نیست. اگرچه کفش های کوهنوردی از استحکام و انعطاف مناسبی برخوردارند، اما در صورتی که به خوبی از این کفش ها مراقبت نکنید و به درستی هر چند وقت یکبار آنها را نشوید، با خرابی و فرسودگی زودهنگام کفش کوهنوردی خود مواجه می شوید.

در راهنمای خرید کفش طبیعت گردی ، اندازه مناسب کفش و جلوگیری از ایجاد خستگی پاها نیز مهم است . اگر به حد کافی با اصول شستن و نگهداری از کفش کوهنوردی آشنایی داشته باشید، می توانید تا سال‌ها بدون مواجه شدن با مشکل و چالش برای سفرها و سودهای خود از آن استفاده کنید، نیازی نیست تا هر چند وقت یکبار هزینه زیادی را برای خرید کفش کوهنوردی اختصاص دهید.

نکات مهم نگهداری از کفش کوهنوردی به شیوه صحیح

ابتدا به بررسی نکات مهمی که در نگهداری از کفش های کوهنوردی باید به آنها توجه داشته باشید می‌پردازیم و سپس مراحل و نکات مربوط به شستن کفش کوهنوردی را نیز بررسی خواهیم کرد. در این مطلب قصد داریم به بررسی روش اصولی شستن کفش کوهنوردی بپردازیم و همچنین نکات مهم تمیز کردن کفش کوهنوردی را نیز ذکر کنیم. برای در انواع و مدل های مختلف به صورت اورجینال همراه با گارانتی تعویض می توانید به فروشگاه ماکالو مراجعه کنید.

یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید تا کفش کوهنوردی تان تا مدت ها سالم بماند و فرسوده نشود، صحیح قدم برداشتن است. شما باید به گام های خود توجه کنید و سعی داشته باشید تا قدم های ظریفی بردارید. باید بدانید که یکی از بخش های اصلی کفش کوهنوردی لاستیک کف کفش است که سبب استحکام و ثبات قدم های شما میشود. پس اگر با عجله و به صورت نامناسب در سطوح مختلف گام بردارید، به مرور لاستیکی کفش ساییده می شود و دیگر نمی‌توانید به خوبی از آن کفش استفاده کنید.

مورد بعدی که در مراقبت و نگهداری از کفش کوهنوردی باید به آن توجه کنید، تمیز کردن کفش به صورت دوره ای است. زیاد شستن کفش کوهنوردی هم ممکن است سبب خرابی و فرسودگی زودهنگام آن شود. پس توجه داشته باشید نیازی نیست به صورت هفتگی در بازه های زمانی کوتاه مدت و نزدیک به هم کفش خود را بشویید. پس بیشتر مواقع صرفاً تمیز کردن کفش کوهنوردی و نه شستن کامل، کافی است. برای تمیز کردن کفش کوهنوردی خود یک پارچه نرم را خیس کنید  و توسط آن سطح کفش را تمیز کنید.

همچنین استفاده از یک مسواک نرم به جای پارچه هم برای تمیز کردن کفش کوهنوردی گزینه مناسبی است. توجه داشته باشید که تا سر حد امکان نباید پارچه کفش به طور کامل خیس شود. پوشیدن جوراب مناسب با کفش برای نگهداری از کفش کوهنوردی : پوشیدن جوراب مناسب سبب افزایش دوام و کفش کوهنوردی میشود. استفاده از جوراب های مخصوص کوهنوردی باعث میشود تا عرق پا بیشتر جذب شود و به درون کفش نفوذ نکند. در نتیجه کفشتان در معرض باکتری ها و عرق قرار نمی گیرد و سالم تر میماند. پس، از پوشیدن جوراب نازک با کفش کوهنوردی، پرهیز کنید.

قرار دادن کفش در معرض هوای آزاد : بعد از هر سفر و فعالیت کوهنوردی خود و همچنین در هنگام استراحت و کمپ، کفش خود را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا کمی هوا بخورد. کفش کوهنوردی هم نیاز به تنفس دارد و باید بعد از مدتی استفاده هوا بخورد تا محیط مناسبی جهت رشد باکتری ها و باقی ماندن بوی بد در کفش فراهم نشود. همچنین موقع برگشت از سفر هم می‌توانید کفش های کوهنوردی خود را در کیف توری مخصوص قرار دهید که تا زمان رسیدن شما به منزل هوا بخورد.

عدم قرار دادن کفش در معرض نور مستقیم خورشید : با اینکه نیاز است کفش تان هر چند وقت یکبار در معرض هوای آزاد قرار بگیرد، نباید برای مدت زمان طولانی کفش خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. این موضوع در فصل تابستان بسیار مورد توجه قرار می گیرد و شما باید یک محیط مناسب و به دور از نور مستقیم آفتاب را برای هوا خوردن کفش خودتان در نظر بگیرید. گرما سبب رشد باکتری در محیط کفش و از بین رفتن چسب کفش کوهنوردی میشود.

نکته دیگری که در نگهداری از کفش کوهنوردی باید به آن توجه داشته باشید، تعمیر کفش در مواقع ضروری است. اگر با پارگی و سوراخ شدن جزئی کفش کوهنوردی مواجه شدید، بهتر است هر چه سریعتر آن را برای تعمیر به کفاش مجرب بسپارید. گاهی اوقات تعمیر جزئی کفش کوهنوردی سبب ماندگاری بیشتر آن برای شما می‌شود و نیازی نیست در صورت مشاهده پارگی و فرسودگی جزئی، حتماً کفش را عوض کنید. در راستای مورد قبلی، پیشنهاد می کنیم بیش از یک کفش کوهنوردی را در اختیار داشته باشید.

به این صورت شما می توانید برای هر سفر خود، از یکی از کفش های کوهنوردی استفاده کنید و اینجوری فشار کمتری به هر کفش وارد می شود و در نتیجه دوام و عمر آن افزایش پیدا میکند. البته باید بدانید که برای سفر در هر فصل و شرایط آب و هوایی، به کفش مناسبی نیاز خواهید داشت. مثلاً کفش های زمستانی و مخصوص آب و هوای برفی و بارانی برای فعالیت در فصل تابستان مناسب نیستند و برایتان دست و پاگیر خواهند بود. پس در اختیار داشتن حداقل دو الی سه جفت کفش کوهنوردی مناسب در هر شرایط در طی سال بسیار موثر است.

همانطور که در موردهای قبل به آن اشاره کردیم، فراهم شدن بستر مناسب جهت رشد باکتری در کفش باعث آسیب رسیدن و فرسودگی زودهنگام کفش کوهنوردی می شود و شما باید با استفاده از روش های مختلف، از بروز این مشکل جلوگیری کنید؛ یکی از روش های موثر برای حل مشکل استفاده از اسپره های خوشبو کننده آنتی باکتریال است. این اسپری سبب از بین رفتن باکتری ها و جذب رطوبت اضافی کفش میشود. پیشنهاد میکنیم بعد از هر سفر و در هنگام کمپینگ و استراحت، از این اسپری استفاده کنید.

مراحل شستن کفش کوهنوردی

تا اینجای مطلب با نکات مهم نگهداری از کفش کوهنوردی به طور کامل آشنا شدید. در ادامه تمام مراحل شستن و تمیز کردن کفش کوهنوردی را یک به یک بررسی کنیم. پس قبل از شستن کفش کوهنوردی خود، حتما ادامه مطلب را مطالعه کنید و طبق مراحل زیر پیش بروید. ابتدا باید به صورت اولیه کفش کوهنوردی خود را تمیز کنید. برای این کار باید ابتدا بندها و کفی را از کفش جدا کنید. حالا چند ضربه به کفش بزنید تا گل و لای خشک شده چسبیده به کف و سطح کفش از آن جدا شود. سپس باید سطح کفش را برس بکشید تا گرد و خاک اضافی هم پاک شود. با انجام این کارها شما به صورت ساده کفش کوهنوردی خود را تمیز کرده اید و حالا می توانید شستن آن را شروع کنید.

برای شستن کفش کوهنوردی نباید از ماشین لباسشویی استفاده کنید و این کار حتما باید به صورت دستی انجام شود. همچنین برای شستشو باید دمای آب بین ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتیگراد باشد. دمای کمتر یا بیشتر از این حد می‌تواند سبب آسیب رسیدن به بافت کفش شما شود. برای شستشو ابتدا یک اسفنج، مسواک یا پارچه نرم را خیس کنید و آن را به آرامی بر روی بخش های مختلف کفش خود بکشید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از مواد شوینده مخصوص هم فرایند تمیز کردن کفش کوهنوردی را انجام دهید. توجه کنید که استفاده از مواد شوینده رایج مثل صابون سبب آسیب رسیدن به بافت کفش و فرسودگی بخش های پارچه ای و چرمی کفش میشود.

حالا که شستن کفش کوهنوردی به اتمام رسید، باید آن را به خوبی خشک کنید. برای خشک کردن کفش کوهنوردی نباید آن را در معرض مستقیم نور خورشید، کنار بخاری و شوفاژ و حتی در معرض گرمای سشوار قرار دهید. البته در فصل زمستان می توانید کفش را در کنار شوفاژ و بخاری قرار دهید؛ اما باید توجه کنید که نباید گرمای بیش از حد به کفش وارد شود تا زمانی که کفش کاملا خشک نشده، از آن استفاده نکنید. برای خشک کردن کفش ابتدا آن را وارونه کنید تا آب باقی مانده درون کفش خارج شود. حالا یک دستمال یا روزنامه را به صورت مچاله شده درون کفش قرار دهید تا رطوبت به آن جذب شود. سپس کفش باید به مدت ۲۴ ساعت به این صورت در یک محیط معتدل قرار بگیرد.

بعد از ۲۴ ساعت گذشت زمان و خشک شدن کامل کفش، حالا باید با استفاده از اسپری های مخصوص کفش را ضد آب کنید. استفاده از اسپری های ضد آب بیش از دو بار در سال توصیه نمی شود. اگر رویه کفش از جنس عایق ضد آب گورتکس باشد، میتوانید محلول ضد آب مخصوص کفش کوهنوردی را از فاصله ۲۰ سانتی متری به سطح کفش اسپری کنید و سپس آن را در یک فضای آزاد قرار دهید. به این صورت می توانید طبق مراحل ذکر شده به تمیز کردن و شستن کفش کوهنوردی خودتان بپردازید و نگرانی از بابت خرابی و فرسودگی کفش نداشته باشید.

خرید کفش کوهنوردی اورجینال همراه با گارانتی تعویض

در این مطلب سعی کردیم به طور کامل مراحل شستن و تمیز کردن کفش کوهنوردی را به شما آموزش دهیم و همچنین نکات مهم در خصوص نگهداری از کفش کوهنوردی را هم ذکر کردیم. با توجه به نکات ذکر شده، می توانید دوام و عمر متوسط کفش کوهنوردی خود را افزایش دهید و مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید. در صورت تمایل به خرید کفش کوهنوردی می‌توانید به مراجعه کرده و بعد از بررسی و پسندیدن مدل مورد نظر خود، محصول را به صورت اورجینال و تخفیف خورده همراه با ضمانت نامه اصالت کالا و گارانتی تعویض از فروشگاه خریداری کنید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.