فرهنگ و هنر

نشست هم‌اندیشی ترویج پیام مباهله برگزار شد

با حضور اساتید، پژوهشگران و مسئولان ستاد مردمی مباهله، راه های تبلیغ پیام مباهله مورد بررسی قرار گرفت و بر ادامه عید غدیر تا روز مباهله تاکید شد.

به گزارش سرگرمی برای همه، به نقل از روابط عمومی ستاد مردمی مباهله، نشست هم اندیشی اساتید، پژوهشگران، سخنرانان دینی و سخنرانان دینی با اعضای خانواده «مبلاء» ستاد مردمی «موسسه قرآن» با هدف: «همدردی برای تبلیغ پیام مباهله».
در این دیدار رئیس ستاد مردمی مباهله علی انسانی از بی توجهی مباهله انتقاد کرد. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم این عظمت را امام علی عرضه کرد، پس باید به این مهم توجه داشت.
وی در ادامه با اشاره به اینکه اقداماتی برای ارائه هر چه بیشتر جنجال به مردم انجام شده است از جمله تهیه برنامه های تلویزیونی با همکاری شبکه های تلویزیونی به ویژه شبکه دو، برگزاری آیینه های مختلف و فعالیت های ادبی شاعران و نویسندگان کیست که این بادها را برای مستی ما سیر کند؟
این پیر غلام اهل بیت از سخنرانان دینی دعوت کرد تا روحیه واقعه بزرگ مباهله را که مایه مباهات شیعیان، اعتلای اسلام است، بیشتر روشن کنند.
در ادامه این دیدار یکی از مبلغان دینی کشور حجت الاسلام سید حسین هاشمی نژاد در سخنانی بر اهمیت مباهله تاکید کرد. اما وقتی مامون از امام رضا (ع) پرسید: حال اجداد شما چگونه است؟ امام رضا (ع) فرمودند: آیه مباهله. و این نقل اهمیت بسیار زیاد تضادها را نشان می دهد.
حجت‌الاسلام خدامی در جلسه هم اندیشی به تبلیغ پیام مباهله پرداخت. فاصله بین عید غدیر تا روز مباهله باید در کشور به عنوان روز جشن اعلام شود و سخنرانان مذهبی در آن روزها روح مباهله را به مردم روشن کنند. .
وی با اشاره به اینکه این تناقض یک اتفاق یک روزه یا چند روزه نیست، گفت. وقایع این حادثه بیش از سه ماه به طول انجامید».
حجت‌الاسلام فاضل طباطبایی نیز در ادامه جلسه با اشاره به اسناد متعددی که درباره حادثه مباهله وجود دارد، گفت: به آنها توجهی نشد. مردم؛ ما می توانیم به همه استدلال های آنها فقط با تناقض پاسخ دهیم. ریشه های اسلام در یهودیت و مسیحیت را می توان از طریق تضادها تحلیل کرد.
حجت‌الاسلام ادیب یزدی در بخشی دیگر از جلسه هم اندیشی پیام مباهله، با تأکید بر اینکه مباهله در مقایسه با دیگر فضایل اهل بیت، جنبه مادری دارد، گفت: استدلال و منطق حقیقت را نمی پذیرد».
وی بر لزوم حضور نمایندگان وزارتخانه های کشور به ویژه آموزش، علوم، تحقیقات، فناوری و گردشگری در جلسه ستاد مباهله تاکید کرد. -باته(ع) مردم توضیح دادند.
علی انسان در این خصوص به حمایت محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از علما از برنامه های ستاد مباهله اشاره کرد.
بر اساس این گزارش، حجت الاسلام حامد کاشانی در سخنانی با اشاره به اینکه در تفسیر آیات مباهله خلأ وجود دارد، در مجموعه اسناد مربوط به آن، خاطرنشان کرد: در این زمینه باید تحقیقات گسترده ای انجام شود. تعداد و احوال مردم زمان و مکان، مهمترین رویدادهای مربوط به بیان فضایل امام علی (ع) است، اما مجادله عمیق ترین فضیلتی است که حضرت علی (ع) دارد و نیازی به مقایسه با کسی ندارد.
او اضافه کرد. مباهله دفاع از اسلام است، اما از آنجایی که امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه(س) محور این واقعه تاریخی هستند، با جنایات عجیبی از سوی مفسران، شاعران و… مواجه شده اند که بسیار کم است. نظرات داده شده است.” یعنی مخالفت با وحدت اسلام با جبهه غیر مسلمانان است، متاسفانه برخی از مسلمانان به شدت با آن مخالفت کرده اند. مباهله قطعا راه حل است، اما همه نباید در مباهله شرکت کنند. اگر کسی می توانست بحث کند، اهل بیت (ع) به آنجا نمی رفتند.
پژوهشگر حوزه دین ادامه داد. کتاب های درسی ما هم مشکلات زیادی دارند که بهتر است ابتدا آن ها را ببینیم و بعد با کارشناسان کتاب درسی درباره درج تناقض در این کتاب ها صحبت کنیم.
حجت الاسلام محمدمهدی معماریان در این دیدار گفت. «در سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، غیر از تناقضات، موردی نیست که مرتدین با پیامبر مجادله کنند و پیامبر دعوت کرده باشد: در دعوایشان حتی وقتی وارد مدینه شدند با دشمنان خود صلح کردند. مباهله نماینده یاران رسول خدا در رسالت است. مباهله تنها فضیلت حضرت علی (ع) نیست. اما فضیلت حضرت فاطمه (س) نیز امام حسن و امام حسین (ع) است. دعای 18 تا 25 حجه از عید غدیر بزرگ تا روز مباهله ایام مبارک است، باید با کمک فضای مجازی عید مباهله را تبلیغ کنیم.
در این دیدار مهدی دقیقی از اعضای ستاد مباهله نیز گزارشی از فعالیت های این ستاد از ابتدا ارائه کرد. گروهی از فعالان فرهنگی مجبور شدند مباهله را تبلیغ کنند».
وی با اشاره به اینکه اولین مراسم ویژه عید سعید فطر در تهران برگزار شد، سپس در شهرستان ها مشاهده و مورد استقبال قرار گرفت. ستاد، همانطور که وظیفه خود را مشخص کرد.
مهدی دکیکی با بیان نظر علما در دایره المعارف اسلامی در لیدن هلند، با تاکید بر اینکه مباهله رویدادی است که می تواند از مرزها و مذاهب عبور کند، تشیع را برای جهانیان تبیین کند، گفت: مرزها کم کاری کرده‌ایم و باید کارهای بیشتری برای پیشبرد این ذهنیت ارزشمند با ابزار تضاد انجام دهیم.

مدرسین اسلام شناسی و حجاج محن مزمی، مهدی قاسم، حامد دامادی، محمد خراشایی، محمد طباطبا، محمود طباطبا، محمود طباطبا، محمود طباطبا، فاضل محمد باقی، سید عبدالحمید.شهاب، سیدمحمدجواد جلالی، وحید جلوم، سعید قادر ، میثم نسخیان، شهاب مرادی، محسن اسماعیلی، محمدعلی منتظری، سیدعلی جراوی، مصطفی کرمی، محمد جهمد محمد سهام. فرد حضور داشت.

انتهای پیام: