نحوه ستاره دادن به هتل ها
ستارههای هتل بیانگر میزان کیفیت آنها هستند. این مهمترین معیار، برای تمامی هتلهای جهان است که بر اساس استانداردهای خاصی تعریف میشود؛ از هتل یک ستاره گرفته تا هتل پنج ستاره. شاید نام هتلهای شش ستاره و هفت ستاره را هم شنیده باشید. باید بگوییم که این ستارهها در آن استاندارد، در حال حاضر جایگاه واقعی ندارند و بیشتر جنبۀ تبلیغاتی در آنها مهم است.
دو سوال مهم:
ستارههای هتل چگونه تعیین میشوند؟ استانداردهای تعیین این ستارهها چیست؟
در ادامه به این پرسشها پاسخ میدهیم.
اگر بر اساس میزان امکانات و نحوۀ سرویس دهی هتلها را تقسیم کنیم با تعداد ستاره در هتل روبروییم:
هتل تک ستاره
- سرویس بهداشتی و حمام در تمام اتاقهای هتل موجود باشد.
- تمامی اتاقهای هتل باید هر روز نظافت شود.
- در هر اتاق هتل باید یک تلویزیون رنگیِ کنترلدار موجود باشد.
- هر اتاق باید دارای میز و صندلی باشد.
- در سرویس بهداشتی و حمام هتل باید صابون و شامپو موجود باشد.
- هتل باید مجهز به بخش پذیرش دارای قابلیت رزرو اتاق باشد.
- هر هتل تک ستاره در بخش پذیرش باید حداقل یک دستگاه دورنگار داشته باشد.
- هتل باید تلفن عمومی برای استفادۀ مسافران داشته باشد.
- از ساعات اولیه صبح تا ساعاتی پیش از ظهر، امکان صرف صبحانه برای مسافران در هتل بایستی موجود باشد. (معمولا برای این امکان هزینههای جداگانهای دریافت میشود.)
- در هتل باید امکان صرف نوشیدنی وجود داشته باشد.
- هتل باید دارای سامانۀ پرداخت الکترونیکی باشد.
هتلهای یک ستاره ممتاز (Superior Tourist): هتلهای «یک ستاره ممتاز» دارای امکاناتی بیش از هتلهای یک ستاره هستند ولی این امکانات به اندازهای نیست که بتوان برای آن ستارهای دیگر، در نظر گرفت. برای نمونه در هتلهای «یک ستارۀ ممتاز» ممکن است، سرویس حمام و دستشويی مشابه هتلهای یک ستاره باشد ولی در ساخت آنها از مصالح و مواد مرغوبتری استفاده شود.
هتل دو ستاره
هر هتل دو ستاره، بایستی تمامی امکانات یک هتل تک ستاره را داشته باشد و علاوه بر آن:
- باید رستوران هتل قابلیت صرف صبحانه داشته باشد.
- کنار هر تخت خواب، یک چراغ مطالعه نصب شود.
- سرویس بهداشتی و حمام، دارای ژل مخصوص شستوشوی بدن، مسواک و خمیردندان باشد.
- به هر مسافر سه عدد حوله ارائه شود.
- هر اتاق داری کمد مخصوص برای لباس باشد.
- قابلیت پذیرش کارت اعتباری در هتل وجود داشته باشد.
هتل سه ستاره
یک هتل سه ستاره باید تمامی امکانات هتل دو ستاره را داشته باشد و علاوه بر آن:
- قسمت پذیرش باید ۱۴ ساعته برای مشتریان فعال بوده باشد و در تمام طول شبانه روز نیز تلفن فعال داشته باشد.
- قسمت پذیرش باید کارکنانی جهت جابجایی وسایل مسافران داشته باشد.
- کارکنان اصلی قسمت پذیرش باید حداقل به دو زبان مسلط باشند.
- هر اتاق هتل باید دارای تلفن باشد.
- هر اتاق هتل باید امکانی برای صرف نوشیدنی داشته باشد.
- در اتاق هتل یا سالنها باید امکان اتصال به اینترنت موجود باشد.
- حمام داخل هتل باید به سرویس گرمایشی مجهز باشد و علاوه بر آن وسایل اصلاح و پیرایش در داخل حمام یا سرویس بهداشتی موجود باشد.
- وجود آینۀ تمام قد، جعبۀ نخ و سوزن، جعبۀ واکس کفش، سرویس خشکشویی برای هر اتاق لازم و ضروری است.
- هر مسافر میتواند در این هتلها از یک بالشت و پتوی اضافه، استفاده کند.
- مدیریت هتل باید دارای سامانۀ انتقادات و پیشنهادات و قسمت روابط عمومی باشد.
«هتلهای سه ستاره ممتاز» (Superior Comfort): این هتلها حد فاصل هتلهای سه و چهار ستاره هستد.
هتل چهار ستاره
یک هتل چهار ستاره باید علاوه بر داشتن امکانات هتل سه ستاره شرایط زیر را هم داشته باشد:
- دارای سامانۀ پذیرش ۱۸ ساعته باشد و تلفن هتل نیز به صورت شبانه روزی فعال باشد.
- این هتل باید دارای سالن عمومی به همراه امکان صرف نوشیدنی و کافی شاپ باشد.
- امکان صرف صبحانه در این هتل به درخواست مسافران میتواند در رستوران یا اتاق باشد.
- خدماتدهی به اتاقها باید به صورت شبانه روزی انجام شود.
- قسمت پذیرایی هتل باید دارای تمامی امکانات لازم باشد.
- سرویس دستشویی و حمام باید به تمامی لوازم بهداشتی، پیرایشی و آرایشی مجهز باشد.
- هر اتاق باید امکان دسترسی به اینترنت داشته باشد.
هتل پنج ستاره
یک هتل پنج ستاره باید تمامی امکانات یک هتل چهار ستاره را داشته باشد و علاوه بر آن:
- قسمت پذیرش آن باید حداقل دو شیفته باشد و شبانه روزی فعالیت کند.
- کارکنان قسمت پذیرش آن باید چند زبانه باشند.
- باید دارای مأمور پارکینگ، دربان و قسمت حمل بار برای مسافران باشد.
- باید مسئولی برای رزرو رستوران، تور، حمل و نقل مسافرین داشته باشد.
- سالن بزرگ و میز و صندلی برای تعداد بالای میهمانان داشته باشد.
- برای هر مسافر باید استقبال به همراه گل و هدیه، داخل اتاق صورت پذیرد.
- غذا و آشامیدنی در اتاق یا رستوران هتل باید به صورت شبانه روزی مهیا باشد.
- هر اتاق باید مجهز به رایانه و اینترنت باشد.
- هر اتاق هتل باید دارای گاو صندق و وسایل دیگر امنیتی باشد.
- هر روز عصر باید اتاق هتل مرتب شود.
- خدمات مهمانداری هتل باید در بالاترین سطح صورت گیرد.
درجه بندی هتلها
درجهبندی هتلها بر اساس تعدا ستاره، معروفترین نوع درجه بندی برای هتل است. اغلب مخاطبان نیز تا حدودی با این نوع درجه بندی آشنا هستند. اما تقسیم بندیهای دیگری نیز برای هتلها وجود دارد. بسیاری از هتلها کاربردهای به خصوصی دارند. شما، هم در مرکز یک شهر شلوغ هتل میبینید و هم در یک ساحل آرام. طبعیتا خدمات این هتلها بر اساس نوع کاربری مسافران تا حدودی با یکدیگر فرق دارد. اینک به انواع این هتلها اشارهای خواهیم داشت.
هتل تجاری
هتل تجاری (Business Hotel) اغلب در شهرهای بزرگ و در منطقههای تجاری ساخته میشود. هتلهای تجاری به طور معمول از امکانات بالایی برخوردارند و سطح کیفی خوبی دارند. این امکانات و سطح کیفی سبب شده است تا بسیاری از کسانی که در محدودۀ این هتلها هستند، حتی اگر قصد تجارت نیز نداشته باشند، بخواهند از این هتلها استفاده کنند. این هتلها معمولا دارای جنبۀ ارتباطی خوبی بوده و بسیاری از وسایل ارتباطی، چه به صورت اینترنتی و چه به صورت فکس و تلفن در آن وجود دارد.
هتل سوئیت
هتل سوئیت (Suit Hotels) نوعی از اقامتگاههای مسافری است که در آن فرد، استقلال بیشتری دارد. هر سوئیت شامل حداقل یک اتاق خواب و یک اتاق نشیمن برای حضور میهمانان است. در حال حاضر این نوع هتلها به سرعت رو به گسترش هستند.
بسیاری از افراد که در شهری قصد اقامت کوتاه مدت (به نسبت اجارۀ یک منزل مسکونی) دارند و همزمان میخواهند جلسات و قرار ملاقاتهایی را نیز در این شهر به انجام برسانند، مشتری این نوع هتلها هستند. هتل سوئیتها به لحاظ سرویس دهی و ایجاد خدمات رفاهی، نسبت به دیگر هتلها در درجۀ پایینتری قرار میگیرند، اما از طرف دیگر به واسطۀ کاهش هزینههای مشتریان و امکان اقامت طولانیتر برای آنان، دارای اهمیتند؛ به همین دلیل در آینده سهم بزرگتری از بازار گردشگری را از آن خود خواهند کرد.
هتل آپارتمان
هر آپارتمان به صورت مجزا دارای اتاق خواب، اتاق نشیمن، آشپزخانه و سرویس بهداشتی و حمام است. این هتلها برای افرادی مناسب هستند که میخواهند به صورت طولانی مدت در یک شهر ساکن باشند و از طرفی وقت چندانی برای درگیری راجع به مسائل منزل مسکونی خود ندارند.
هتل بوتیک
هتل بوتیک (Boutique Hotel) نوعی خاص از هتل است که در آن نحوۀ طراحی فضا بسیار دارای اهمیت است. در این نوع هتلها به بناهای کلاسیک یا معماری در حوزههای طبیعی خاص با رویکرد حفظ محیط، توجه خاصی میشود.
این نوع هتلها در دهۀ هشتاد و نود میلادی در غرب، رشد فزایندهای داشتهاند. بوتیک هتلها معمولا علاوه بر دقت در معماری، بر امکانات رفاهی نیز، تاکید دارند. اولین هتل بوتیک در دنیا در سال ۱۹۸۱ در سان فرانسیسکو به وجود آمده است و اولین نوع از این هتلها در ایران در سال ۱۳۸۵ در تبریز تاسیس شده است.
هتل تفریحی
هتل تفریحی (Resort Hotel) شاید یکی از کلاسیک ترین انواع باشد. این نوع از هتلها برای گردشگرانی طراحی میشوند که برای دیدن یک منطقۀ زیبا مسافرت میکنند. جزیرهها، جنگلهای زیبا، کوهستانهایی با هوای دل انگیز، سواحل و … معمولا میزبان مسافران هستند و این هتلها نیز در این مکانهای تفریحی احداث شده است.
توجه داشته باشید که هر منطقه معمولا دارای تفریحات خاص و معدودی است، این هتلها برای سرگرمی هرچه بیشتر مسافران خود، تاکیدی بسیار بر ایجاد محیطهای تفریحی متنوع دارند. قایقرانی، استخرهایی با امکانات زیاد، زمینهای بازی مخصوص، اسکی، شهربازیهای متنوع و … از تفریحات رایج در این نوع از هتلهاست. این هتلها معمولا از لحاظ قیمتی جزء گرانقیمتترین انواع هتلها هستند.
هتل تاریخی
معمولا این نوع هتلها از امکانات تفریحی مدرن بیبهرهاند که البته با توجه به دلیل ساختش ممکن است از مزیتهای آن نیز به شمار آید. در شهرهای تاریخی ایران مانند کاشان یزد و اصفهان (که دارای بناهایی با معماری خاص هستند) این نوع از هتلها افزایش چشمگیری داشته است. رزرو هتل کیش به صورت ساده و راحت شاید به جرات بتوان گفت مهمترین عامل در لذت از سفر است. زمانی که تیم ما در زمینه رزرو هتل در کنار شما باشند. این مسئله به سادگی میسر میشود.
هتل مرکز کنفرانس
هتل مرکز کنفرانس (Conference Center) برای مدعوین به جلسات و همایشهای بزرگ طراحی شده است. این نوع هتلها دارای امکانات تفریحی خوبی هستند و معمولا شرکتهای بزرگ یا دانشگاهها متقاضیان اصلی آن میباشند. این نوع از هتلها دارای تالارهای بزرگ و اتاقهای مجهز و سالنهای همایش هستند که در آنها وجود امکانات صوتی و تصویری از اهمیت بالایی برخوردار است.
هتل مرکز گردهمایی
هتل مرکز گردهمایی (Convention Center) نیز مانند هتل کنفرانس است است اما در مقیاس بسیار بزرگتر. این نوع از هتلها میتوانند مرکزی برای برگزاری بزرگترین همایشها و معتبرترین آنها باشند. وجود سیستمهای پیشرفتۀ صوتی و تصویری و گاه وجود سیستمهای امنیتی بالا از ویژگیهای این نوع از هتلهاست.
متقاضی مراکز گردهمایی معمولا دولتها، شرکتهای خصوصی بسیار بزرگ و شرکتهای بینالمللی هستند. این مراکز بیش از هزار اتاق دارند. امکانات تفریحی این نوع از هتلها در سطح بسیار بالای است و معمولا قراردهای آنها نیز به صورت فردی امضا نمیشود.
هاستل
هاستل (Hostel) نوعی هتل ارزان قیمت است. این نوع هتلها نوعی خابگاه هستند که در آن به هر مسافر یک تخت داده میشود و مابقی امکانات چون سرویسهای بهداشتی و حمام و آشپزخانه به صورت مشترک در اختیار همۀ افراد قرار میگیرد.
مزیت هاستل، قیمت پایین آن است که به نوعی برای گردشگران، امکان مسافرتِ ارزان را فراهم میکند. معموولا کسانی که به صورت یک نفره به مسافرتهای طولانی مدت در شهرهای مختلف میروند نیز از امکانات هاستلها استفاده میکنند. به یاد داشته باشید تجربۀ زندگی جمعی و خوابگاهی در هاستلها تجربهای گران قیمت است.
هتل پانسیون
هتل پانسیون (Hotel pension) نوعی هتل با اقامت طولانی مدت است. در شهرهایی که مهاجران یا دانشجویان زیادی دارد وجود این نوع از پانسیونها ضروری به نظر میرسد. پانسیونها مقرارت خاصی دارند و ساعات ورود و خروج آنها شبانه روزی نیست. علاوه بر این، سالن غذاخوری در یک پانسیون بر مبنای تعداد اتاقها و گنجایش افراد قابلیت سرویس دهی دارد و این سرویسها نیز در ساعات خاصی انجام میگیرد.
متقاضیان این هتلها معمولا اقامت محدودی دارند؛ حداکثر چند روز. این هتلها دارای کافه یا رستورانی هستند که تا حدود زیادی از قسمت اتاق خواب جداست. فرق آنها با پانسیون در این است که در این نوع از هتلها معمولا مقررات سفت و سختی وجود ندارد و علاوه بر آن اقامت افراد در آن کوتاه مدت است.
هتل استراحتی یا ریزورت هتل
هتل استراحتی (Resort Hotel) به هتلهایی اطلاق میگردد که در کنار چشمههای آبگرم یا سواحل خلوت قرار گرفته است. افرادی که میخواهند از خواص درمانی آبگرمها یا سواحل آفتابگیر خاص استفاده کنند معمولا در این نوع از هتلها مستقر میشوند. البته این نوع از هتلها نیز دارای محیطهای تفریحی متناسب هستند: مانند استخر شنا، زمین گلف و ….