مهم‌ترین بحث سازمان سینمایی بحث اقتصاد سینماست

رئیس سازمان سینمایی:

سازمان سینمایی

محمد خزاعی در جریان بازدید از بازار بین‌المللی فیلم فجر گفت: ضریب اشغال در سالن سینما نسبت به دوره‌های گذشته افزایش داشته است. البته در دوره‌های گذشته خیلی راجع به سالن سینما تحقیق نمی‌شد که چقدر جمعیت درآنها حضور دارند اما آمار امسال منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، محمد خزاعی در بازدید از بازار فیلم بخش بین الملل این دوره از جشنواره فجر در پاسخ به این پرسش که چرا عوامل سینما از تجهیزات سینمایی ساخت داخل کمتر استفاده می کنند پاسخ داد: ما دو شرکت بزرگ داریم که در ایران درحال تولید تجهیزات سینمایی هستند. هر دو هم رشد بسیار خوبی داشته‌اند. کیفیت تولیداتشان درحال رقابت با محصولات خارجی است. هر دو شرکت صادرات محصول دارند و در دستور کارشان قرار گرفته است.

وی درباره درست نبودن عرضه و تقاضا در ‌بازار تولیدات تجهیزات سینمایی عنوان کرد: ما حدود بیست دفتر داریم که در حال کرایه دادن وسایل و تجهیزات به عوامل سینما هستند اما برای مثال وقتی یک دفتر یک کرین یا مینی‌کرین خریداری می‌کنند برای بیست سال می‌توانند از آن استفاده کنند. درصد عرضه و تقاضای این محصول درست نیست نه اینکه استقبال صورت نگیرد.

محمد خزاعی با اشاره به صرفه اقتصادی استفاده از تجهیزات تولید داخل برای ساخت فیلم توضیح داد: شاید زمانی بعضی از محصولات خارجی در این زمینه استفاده بیشتری می‌شدند اما اکنون صرفه اقتصادی ندارد. تمام شرکت‌های توزیع ما و مصرف‌کنندگان ما به دنبال محصولات داخلی هستند.

وی گفت: معرفی محصولات، بخش بزرگی از این بازار است. مخصوصا در شهرستان‌ها این شناخت و معرفی کمتر صورت گرفته است. در تهران همکاران نسبت به شرکت‌های تولید داخلی تجهیزات شناخت خوبی دارند اما در استان‌های ما کمتر این شناخت وجود دارد. باید خود شرکت معرفی خوبی انجام دهد و این مهم از طریق دفاتر انجمن سینمای جوانان امکان‌پذیر است. آنها می‌توانند تجهیزاتی که نقص دارند را از طریق این شرکت‌ها تامین کنند. با برنامه‌ریزی و حمایت‌هایی که انجام خواهیم داد صنایع داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند جایی در این بازار داشته باشند. وظیفه ماست که در حوزه صنایع داخلی حمایت ایجاد کنیم.

خزاعی همچنین در حاشیه دیدار از بازار فیلم فجر به چند سوال کوتاه درباره بخش بین‌الملل جشنواره پاسخ داد. او در توضیحات خود درباره بازار جشنواره که بعد از چند سال فاصله از بخش ملی امسال بار دیگر برگزار می‌شود گفت: اولین روز بازار جشنواره فیلم فجر که آن را باید جدی‌ترین روز بازار دانست امروز است. بالغ بر ۲۱ شرکت توزیع و پخش فیلم دنیا در این بازار شرکت کرده‌اند. برنامه‌ریزی متمرکز بر این بود که بیشتر از کشورهای منطقه به این بازار بیایند. البته این موضوع به این معنا نیست که با سایر کشورها همکاری و تعامل نداریم. اما کشورهای هم پیمان، شانگهای و منطقه بیشتر در معرض همکاری ما قرار دارند. هدف ما این است که خروجی خوبی برای سینمای ایران داشته باشیم. چیزی که سالها است به دنبال آن هستیم و البته نتیجه رضایت بخش هنوز ایجاد نشده است. همکاری با کشورهای آمریکایی و اروپایی نیز مانند سالیان قبل در دستور کار خواهد بود.

خزاعی گفت: بازار فیلم هم مانند گذشته باشکوه‌تر از قبل در حال برگزاری است. در جریان بازدید نیز بیشتر کشورهایی که حضور داشتند از بازار و جریان برگزاری آن احساس رضایت داشتند. جمع بندی نهایی را می‌توانیم در پایان بازار داشته باشیم. او درباره مهمانان این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: البته مهمانان بازار نیازی به معرفی ندارند زیرا در همین غرفه‌ها حضور دارند و اسامی شرکت‌های پخش و کشورهای آنان مشخص است. مهمانان بین الملل برای بخش‌های دیگر و داوران بخش جهانی فیلم فجر نیز معرفی خواهند شد. همچنین ۴ پاویون برای چهار کشور دنیا طراحی کردیم که در بازار حضور دارند. به نظرم به اهدافی که برای بازار داشتیم رسیدیم.

رئیس سازمان سینمایی کشور درباره تعامل با کشورهای دیگر توضیح داد: ما نشستی با سینماگران مالزی داشتیم. درخواست‌هایی داشتند. خوشحال بودند که در ایران حضور دارند و می‌خواستند مراودات بیشتری با سینمای آنها داشته باشیم. قبلا هم مذاکراتی با سینمای مالزی داشتیم که درحال رسیدن به توافقنامه هستیم.
وی درباره وضعیت بازار فیلم امسال توضیح داد: بازار امسال نسبت به سال‌های گذشته نکات حائز اهمیتی دارد. یکی از اهداف ما تقویت روابط سینمایی در منطقه‌ است. باید روابطمان را با آنها مستحکم‌تر کنیم و این موضوع فقط کشورهای منطقه محدود نمی‌شود. در سالهای بعد کشورها حضور پررنگ‌تری خواهند داشت. در حوزه تولید مشترک با برخی از کشورها مذاکراتی داشته‌ایم که منجر به تقویت روابط هم می‌شود.

محمد خزاعی درباره اقتصاد سینمای ایران و روابط سینمایی با کشور روسیه توضیح داد: مهم‌ترین بحثی که سازمان سینمایی کشور دنبال می‌کند بحث اقتصاد سینماست. ما در این سالها کمتر موفق بودیم که آثارمان را در خارج از مرزها نمایش دهیم و بتوانیم از این ظرفیت خوب اقتصادی بهره ببریم.
وی افزود: ما در روسیه موفقیت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم. درحال برنامه‌ریزی هستیم تا تداوم نمایش آثار سینمای ایران را در روسیه داشته باشیم. در ماه‌های اخیر انیمیشن پسردلفینی در روسیه بالغ بر دو میلیون دلار فروش داشته است.

انتهای پیام/