فرهنگ و هنر

مستند «مرثیه گمشده» به یاد «خسرو سینایی» پخش می‌شود

فیلم مستند «مرثیه گمشدگان» به یاد «خسرو سینایی» پخش می شود.

برنامه گنجینه شبکه مستند چهارشنبه 21 مرداد همزمان با دومین سالگرد درگذشت خسرو سینایی و به یاد این کارگردان، فیلمنامه نویس، آهنگساز، نوازنده و شاعر ایرانی با مستند «مرثیه گمشده» روی آنتن می رود.

به گزارش سرگرمی برای همه به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، «مرثیه گمشدگان» در سال 62 توسط خسرو سینایی فیلمبرداری شد و داستان زندگی هزاران لهستانی است که در جنگ جهانی دوم به ایران پناهنده شدند.
این فیلم تاریخ مهاجرت لهستان را از طریق عکس هایی از آن دوره (1320 و 1332) و مصاحبه با افرادی که آن دوران را به یاد دارند، تحلیل می کند. آنا بورکوفسکا که برادرش را در کمپ هایی در سیبری از دست داد و پس از مهاجرت به تهران با یک ایرانی ازدواج کرد و برای همیشه در این کشور ماندگار شد، یکی از مخاطبان «سوگ گمشده» است. سینا برای فیلمبرداری این مستند جایزه ویژه را از رئیس جمهور لهستان دریافت کرد.
سینا فارغ التحصیل کارگردانی و فیلمنامه نویسی از آکادمی هنرهای دراماتیک و تئوری موسیقی از کنسرواتوار وین است. در سال 1377 در وزارت فرهنگ و هنر و در سال 1378 در تلویزیون ایران شروع به کار کرد. او فعالیت سینمایی خود را از سال 1358 با زنده باد آغاز کرد… او علاوه بر نویسندگی و کارگردانی به آهنگسازی و تدوین برخی از آثارش نیز پرداخت. وی در سال ۱۳۸۳ فیلم کوتاه «فرش، اسب، ترکمن» را از مجموعه فرش ایرانی کارگردانی کرد.
از جمله آثار این هنرمند می توان به: «جزیره رنگارنگ»، «کویر خون»، «مثل تاریخ»، «گفتگو با سایه»، «فرش»، «عروس آتش»، «کوچه پاییز»، «ع. عشق»، «دوست در خانه»، «هیولا درون»، «زنده باد…» و تهران امروز خاطرنشان کرد.
خسرو سینایی در مرداد ۱۳۹۸ بر اثر بیماری کرونا درگذشت.
«گنج» به تهیه کنندگی حنیف شهپرراد به تهیه کنندگی شبکه مستند و با نگاهی به دهه های اخیر سینمای مستند ایران، چهارشنبه ها ساعت 21:00 روی آنتن می رود.

انتهای پیام