استان ها

مردم جنوب سیستان و بلوچستان در انتظار ساخت چهار بیمارستان با مجموع 920 تخت

سرگرمی برای همه/سیستان و بلوچستان شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان با کمبود شدید تخت بیمارستانی مواجه هستند با همت دولت مردمی تخصیص اعتبار برای افزوده شدن 920 تخت جدید در منطقه بلوچستان کار چندان سختی نیست لذا مردم انتظار دارند با ساخت بیمارستان 540 تختخوابی در چابهار، 64 تختخوابی در زرآباد، 220 تختخوابی در دشتیاری و بیمارستان 96 تختخوابی در قصرقند شاخص های سلامت ارتقا پیدا و مشکلات حوزه بهداشت و درمان آنان کمتر شود تا برای کمترین بیماری متحمل سفر به سایر استانها نشوند.

مشکلات حوزه بهداشت و درمان در شهرهای مختلف جنوب سیستان و بلوچستان بیشتر از سایر نقاط ایران است بطوریکه این مشکلات در چابهار بزرگترین بندر اقیانوسی ایران ییشتر از همه جا است.

درمانگاه سابق تامین اجتماعی چابهار که به دلیل بی توجهی مسوولان در سالهای گذشته فقط تابلوی آن تعویض و نام بیمارستان امام علی (ع) نصب شده و در طول سالهای گذشته تمامی انبار و اتاق های اضافه آن فقط رنگ و کمی بهسازی و تخت گذاشته و تبدیل به اتاق بستری بیماران شده است.

بیمارستان امام علی (ع) چابهار فاقد سیستم مرکزی تهویه هوا و سیستم مرکزی برای گردش هوا جهت مطبوع کردن فضا است و کاملا برای بیماران نامناسب است و علاوه بر این سیستم سرمایش و چیلرهای آن معیوب و بیشتر دستگاههای آن بدلیل استفاده از آب لب شور و بی کیفیت تانکری از کار افتاده و یا خراب شده اند.

این بیمارستان فاقد استانداردهای لازم وزارت بهداشت است و از 25 تخت کاربری درمانگاه تامین اجتماعی هم اکنون براساس ضرورت و نیاز شدید مردم جنوب استان به بیش از 200 تخت افزایش پیدا کرده است که متاسفانه واقع شدن آن در نزدیکی دریابزرگ به فاصله کمتر از 500 متر و شرجی بودن هوا، ساختمان بیمارستان فرسوده شده و حتی میلگرد شناژها دیده می شود.

فرسودگی بیمارستان امام علی (ع) چابهار تا حدی است که متاسفانه قسمتی از آن با جک آهنی نگهداری می شود و ممکن شاهد فروریختن آن و پلاسکویی دیگر اینبار در همجوار آب های سواحل مکران و منطقه بلوچستان باشیم.

مردم جنوب سیستان و بلوچستان در انتظار ساخت چهار بیمارستان با مجموع 920 تخت

جیره بندی آب در چابهار مشکلات بیمارستان چابهار را دوچندان کرده است

جیره بندی آب در بیش از 40 سال و ادامه دار بودن آن برای شهروندان ساکن در چابهار بزرگترین بندراقیانوسی ایران مشکلات زیادی بوجود آورده که در این میان بیمارستان فرسوده نیز که آب آن با تانکر تامین می شود مشکلاتش در کنار نبود امکانات و تجهیزات دوچندان شده و نیازمند توجه مسوولان است.

نبود آب شبانه روزی در شهر چابهار یک معضل بزرگ است در همین شهر هزاران نفر از ساکنان محدوده منطقه آزادچابهار و کوی بندر در روبروی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار از خط لوله کشی و آب شیرین کن بندرشهیدبهشتی از آب سالم و بهداشتی بهره مند هستند و خط لوله آب در جلوی چشمان مردم و بیماران به فاصله بیشتر از بیمارستان(فاصله بیمارستان امام علی (ع) تا گیت شرقی بندرشهیدبهشتی چابهار کمتر از 500 متر است) به ساکنان کوی بندر آب شبانه روزی ارسال می شود اما بیمارستان با تانکر آبرسانی می شود و براساس آمار ماهانه بیش از 200 میلیون تومان هزینه آب خریداری شده از تانکرها است.

اگر مسوولان اجازه بدهند با یک لوله از بندرشهید بهشتی در کمتر از چند روز بیمارستان امام علی چابهار از آب شبانه روزی بهره مند شود این امر با دستور ریاست جمهوری و مسوولان امکانپذیر است.

تنها بیمارستان چابهار در حالی با کمبود شدید تخت مواجه است که احداث بیمارستان جدید این شهر نیز چهار سال است در دست‌انداز مسئولان کشوری و استانی گیر افتاده است.

هر چند بندر چابهار یکی از کریدورهای بین‌المللی مهم به شمار می‌رود و مورد توجه سرمایه‌گذاران و هیئت‌های اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان است، اما همچنان در برخی موارد از ابتدایی‌ترین شاخص‌ها محروم است که بی‌شک این امر زینده چابهار به عنوان شهرستانی با این درجه از اهمیت ملی و بین‌المللی نیست.

مردم جنوب سیستان و بلوچستان در انتظار ساخت چهار بیمارستان با مجموع 920 تخت

شهرستان 200 هزار نفری چابهار از نظر شاخص‌های درمانی روزگار خوبی ندارد؛‌ یکی از مهمترین مشکلات درمانگاه تامین اجتماعی امام علی(ع) که حالا با توسعه فضاهای درمانی خود به بیمارستان تبدیل شده، جانمایی نادرست آن است، چرا که این بیمارستان در کنار دریابزرگ ساخته شده و با ترس سونامی و تخریب روزگار می‌گذارند. این خطر تا جایی است که چند سال پیش با وقوع طوفان در دریا و از ترس تخریب بیمارستان، بیماران را خارج کردند و به گفته شاهدان برخی بیماران که وضعیت وخیمی داشتند در روند تخلیه بیمارستان جان خود را از دست دادند.

از جانمایی نادرست و پاسخگویی بیش از ظرفیت تنها بیمارستان چابهار که بگذریم، این بیمارستان با کمبود شدید پزشک، پرستار، نیروی انسانی و کمبود امکانات بهداشتی و درمانی و نبود تخصص های لازم مواجه است.

با وجود بنادر شهید بهشتی و کلانتری و منطقه آزاد و تجاری بودن شهرستان چابهار زیبنده نیست در شهری با این همه ثروت تنها بیمارستان موجود از کمترین امکانات برخودار نباشد.

قدمت طولانی بیمارستان امام علی (ع) چابهار موجب فرسودگی فراوان در بخش های گوناگون شد که برای حل مشکلات ناشی از این فرسایش، تعمیرات چندین باره انجام شده است و دستگاه های این بیمارستان احتیاج به نوسازی دارد.

مدیران دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و حوزه بهداشت و درمان شهرستان چابهار بجای پیگیری مسائل و مشکلات مردم در بحث سلامت و رفع آنان تمام توان و تلاش خود را برای شکایت از فعالان فضای مجازی و رسانه ای کرده اند و کوچکترین نقد و انتقاد از عملکرد و کم کاری های آنان منجر به معرفی فرد مطالبه گر در دادگستری می شود که این موارد تاسف شدید و نارضایتی قشرهای مختلف مردم را در پی دارد.

مردم جنوب سیستان و بلوچستان در انتظار ساخت چهار بیمارستان با مجموع 920 تخت

چرا بیمارستان 540 تختخوابی چابهار ساخته نمی شود

نماینده مردم شهرستان‌های چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، زرآباد و دشتیاری نیز اظهار داشت: سرانه تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر در جنوب استان 6 دهم است و در مقایسه با سرانه کشوری 1.8 دهم خیلی پایین است.

معین الدین سعیدی بر ساخت بیمارستان 540 تختخوابی و تخصیص حداقل 200 میلیارد تومان در فاز نخست آغاز بکار تاکید و خاطرنشان کرد: چرا مسوولان برای حل مشکلات بهداشتی و درمانی مردم جنوب بلوچستان به ویژه ساحل نشینان فکری نمی کنند.

وی بیان کرد: جای تاسف است که در شهرستانهای زرآباد، دشتیاری، قصرقند حتی یک تخت بیمارستانی وجود ندارد، درخواست ویژه دارم هر چه سریعتر برای ساخت بیمارستان 64 تختخوابی زرآباد، 96 تختخوابی قصرقند و 220 تختخوابی دشتیاری اعتبارات لازم تخصیص پیدا کند و در همین دولت آغاز و تکمیل و بهره برداری شوند.

وی گفت: بیمارستان امام علی (ع) چابهار در حد یک بیمارستان نیست که از 25 تختخواب به بیش از 200 تخت ارتقا پیدا کرده و نمی تواند حجم بالای 700 هزار نفر از جاسگ تا راسک را خدمات بهداشتی و درمانی ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت در تکمیل چند پروژه داخل بیمارستان چندین سال اعتبار ندارد و حتی برای تامین آب بیمارستان نمی توانند چاره اندیشی کنند و دستگاه ام آری آی چند ماه معیوب و از کار افتاده است و مردم 6 شهرستان حنوب استان سرگردان هستند.

مردم جنوب سیستان و بلوچستان در انتظار ساخت چهار بیمارستان با مجموع 920 تخت

مدیرعامل منطقه آزادچابهار: برخی از مشکلات بیمارستان چابهار را حل می کنیم

مشکلات پیش آمده در بیمارستان چابهار و رسانه ای شدن آنها سبب شد تا سعیدی نماینده چابهار در مجلس، مسوولان محلی و مقدم مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نیز بازدیدی از بیمارستان امام علی (ع) چابهار داشته باشند و از نزدیک مشکلات را بررسی کنند.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: این بازدید در راستای بررسی چگونگی انجام پروژه نوسازی و تجهیز سیستم سرمایش و پیگیری مشکلات آب و سایر موارد انجام شده است.

امیر مقدم افزود: دستور ویژه ای برای تسریع در اتمام پروژه نوسازی و تجهیز سرمایش بیمارستان، رفع مشکلات تاسیسات مهم بیمارستان، حمایت در جهت حل مشکل چیلر بیمارستان و بررسی کارشناسی و فنی وضعیت سازه بیمارستان با استفاده از ظرفیت مشاوران مجرب در جهت برنامه ریزی برای استحکام بنا صادر شد.

وی افزود: دستور ویژه ای به مدیریت غذا و دارو و معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری جهت همکاری و پشتیبانی تیم بهداشت ‌و درمان بیمارستان امام علی (ع) داده شده و همچنین برنامه ریزی لازم در راستای تامین آب پایدار برای بیمارستان صورت خواهد گرفت.

امیدوارم با ساخت بیمارستان 540 تختخوابی بسیاری از مشکلات بهداشتی و درمانی چابهار حل شود

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه چابهار نیز اظهار کرد: بهداشت و درمان و امکانات و پزشک حق مردم ساحل نشین چابهار است و برای این امر پیگیریهای زیادی انجام شده است که امیداواریم با ساخت بیمارستان 540 تختخوابی مشکلات کمتر شود.

جواد سپاهی از وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر خواست هر چه سریعتر با اعزام کارشناسان مسائل و مشکلات پیش رو را بررسی و با تخصیص اعتبار نسبت به حل آنان اقدامات لازم را انجام دهند.

وی بیان کرد: تکمیل طرح های نیمه تمام از خواسته های مردم و مسوولان است و نباید یک طرح بهداشتی و درمانی چندین سال بلاتکیلف و نیمه کاره رها باشد.

در پایان امیدواریم در دولت مردمی آیت الله رئیسی ساخت بیمارستان 540 تختخوابی چابهار هر چه سریعتر آغاز و تکمیل شود و همچنین برای ساخت بیمارستان 64 تختخوابی زرآباد، تجهیز بیمارستان 100 تختخوابی نیکشهر، ساخت بیمارستان 96 تختخوابی قصرقند و بیمارستان 220 تختخوابی دشتیاری و تکمیل بیمارستان 64 تختخوابی پلان اعتبارات لازم تخصیص پیدا کند و در همین دولت آغاز و تکمیل و بهره برداری شوند.

انتهای پیام