حوادث

ماهی قرمز؛ نکات خرید و نگهداری

آفتاب‌‌نیوز :

زهره زنگویی گفت: ماهی‌های عید باید قبل از هر چیز سالم و سرحال باشند؛ از بین ماهی‌هایی که انتخاب می‌کنید، به شکل ظاهری ماهی توجه کنید. بهتر است ماهی اندازه کوچکی داشته باشد، حدود ۱ تا ۲ بند انگشت سایز مناسبی برای ماهی است.

وی افزود: در مرحله بعد به بدن ماهی توجه کنید. روی تن ماهی نباید آثاری از فرورفتگی و برآمدگی غیرمعمول وجود داشته باشد. پولک‌های ماهی باید یکدست و سالم و بدون هیچ زخم، آثار قرمزی و سفیدی باشند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه چشم‌های ماهی قرمز هم باید شفاف و بدون تورفتگی و بیرون زدگی باشد، تصریح کرد: در نهایت بهتر است ماهی‌ قرمزی را بخرید که رنگ شفاف و درخشانی دارد.

زنگویی با بیان اینکه میزان آب باید به اندازه یک سوم فضای پاکت و بقیه آن به اندازه دو سوم باید هوا باشد، افزود: در سریع‌ترین زمان ممکن ماهی را به ظرف مناسب منتقل کنید.

وی تصریح کرد: یادتان باشد هر بار که می‌خواهید تنگ ماهی قرمز را بشویید، از هیچ شوینده شیمیایی برای شستن استفاده نکنید؛ هفته‌ای یک یا دو مرتبه، تنگ ماهی قرمز را بشویید و آلودگی‌ها را پاک کنید.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: کف تنگ ماهی قرمز را سنگریزه‌های طبیعی بریزید. سنگریزه‌های مصنوعی و رنگی برای داخل تنگ چندان مناسب نیستند. دقت کنید که سنگریزه‌های لبه‌های تیز نداشته باشند تا ماهی را زخمی نکنند.

وی با بیان اینکه میزان این سنگریزه‌ها را زیاد در نظر نگیرید، ادامه داد: این سنگریزه‌ها را قبل از ریختن در تنگ، بشویید؛ آبی را که برای نگهداری ماهی قرمز در نظر می‌گیرید، باید بدون کلر باشد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: برای خارج شدن کلر، آب را به مدت ۲۴ ساعت در دمای محیط قرار دهید؛ مکان قرار دادن ظرف ماهی قرمز عید نباید در جای بسیار سرد یا بسیار گرم باشد.

زنگویی با بیان اینکه از قرار دادن تنگ در کنار بخاری یا در یخچال خودداری کنید، یادآور شد: از دست زدن به ماهی حتی المقدور خودداری کنید؛ همچنین ماهی قرمز باید با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات شناور در سطح آب تغذیه شود.