ماجدی: عراقچی می‌تواند مذاکره برد ـ برد کند/ ویژگی وزیرخارجه پیشنهادی صبوری و بردباری است

زینب اسماعیلی: این دیپلمات اضافه کرد که اگر قرار باشد مساله هسته‌ای را حل و برجام را احیا کنیم آقای عراقچی گزینه مناسبی است به این دلیل که او از ابتدای مذاکرت حضور داشته و در دوره دکتر ظریف هم در تمام دوره‌های مذاکراتی برجام، ایشان را همراهی کرده‌است. به زبان انگلیسی و فنون مذاکره مسلط است. 

علی ماجدی سفیر سابق ایران در ژاپن و آلمان در مورد شرایط فعلی توضیح داد که هیچ یک از طرفین مذاکراتی الان حاضر نیستند به دیگری امتیاز بدهند. همه طرفین برجام از معیارهای موجود و مصرح در توافق گذر کرده‌اند و وضعیت به گونه‌ای است که یا باید همان مبنا را بازسازی کنند یا مبنای جدیدی بسازند. این مسیر باید با ایجاد حس برد-برد برای طرفین همراه باشد و کسی به اندازه عباس عراقچی به این مسیر مسلط نیست. 

همچنین او به راحتی می‌داند که از نهادهای مرتبط به بحث تحریم و برجام باید چه کارشناسانی نظر بدهند یا برای مذاکره نیاز به حضور آنها احساس می‌شود مثلا از وزارت نفت یا بانک مرکزی و … این یکی از مزیت‌های اقای عراقچی می‌تواند باشد. 

علی ماجدی تصریح دارد که عراقچی می تواند در مذاکرات سیاست برد-برد را دنبال کند و منافع ملی را تامین کند.  

ماجدی ویژگی مهم دیگری که برای عراقچی برمی‌شمرد، صبوری و بردباری اوست. او جلسات مذاکراتی را به یاد می آورد که آقای ظریف برای حفظ منافع ملی کشور عصبانی می‌شد ولی اقای عراقچی تلاش می‌کرد تا آقای ظریف را آرام کند و مسیر مناسب‌تری برای مذاکره پیدا کند. 

این سفیر باسابقه کشور تاکید دارد که حضور عراقچی از رده‌های کارشناسی در وزارت‌خارجه تا رده‌های بالا به این معنی است که او از بدنه وزارت‌خارجه است و این برای کار در حوزه دیپلماسی یک امتیاز است. ماجدی البته در همین راستا تاکید دارد که بدنه کارشناسی بسیاری نهادها یا سازمان‌های مرتبط نیروهای توانمندی هستند که می توانند برای مسایل مربوط به آن سازمان راه‌حل پیدا کنند. او در همین راستا تاکید دارد که وزیری از بدنه وزارت‌خارجه راحت‌تر مورد پذیرش کارکنان و کارشناسان سازمان قرار می‌گیرند و سریع‌تر می‌توانند وارد دستور کار شوند.    

این سفیر با سابقه در مورد تاثیر رای بالای نمایندگان مجلس به وزیر خارجه پیشنهادی می گوید که مجلس به عنوان یک نهاد اصلی قانون‌گذاری با رای بالا می تواند وزیر خارجه را در مواجهه با طرف خارجی حمایت کند. «وقتی وزیری رای بالایی از مجلس کسب کند، در صحنه بین‌المللی راحت‌تر پذیرفته می‌شود.» 

او یک مثال از دوره سفارت خود می‌زند و می گوید «وقتی در ژاپن سفیر بودم، وزیر خارجه ژاپن که به ایران آمد هم اقای خاتمی و هم آقای کروبی و هم جناب هاشمی از من به عنوان دوست خوبشان یاد کردند و خیلی در جلسه به من به عنوان سفیر لطف داشتند. وزیر خارجه ژاپن وقتی به توکیو برگشت در تمام جلساتشان به این نکته در مورد من اشاره می‌کرد و من معتقدم اگر توفیقی در همکاری با ژاپن در آن دوره کسب کردم به دلیل حمایت‌های داخلی از من به عنوان سفیر بود.» او همین مثال را در مورد وزیر خارجه به مراتب بیشتر قابل تعمیم می‌داند. 
علی ماجدی ابراز امیدواری می‌کند که مجلس با رای بالایی عباس عراقچی را روانه صحنه دیپلماسی کند تا بتواند با قدرت کارش را انجام دهد.

۳۱۱۳۱۱