عمومی

لبنان،وارد مرحله خطرناکی شده است

خانم دوروتی شیا ، سفیر ایالات متحده در بیروت ، اظهارات مداخله ای صریح کرد و گفت که ایالات متحده اجازه ورود وزرای مقاومت اسلامی به کابینه سعد الحریری را نمی دهد. وزارت امور خارجه لبنان به شدت به این سخنان واکنش نشان داد ، زیرا ترکیب کابینه های لبنان بر اساس حضور جریان های سیاسی در پارلمان لبنان است ، زیرا شرکت تابعه 8 مارس “مقاومت اسلامی” بیشترین کرسی ها را در کابینه دارد .

به دنبال استعفای دولت حسن دیاب ، میشل عون رئیس جمهور لبنان گزینه های مختلفی را برای تشکیل دولت پیشنهاد کرد ، اما افرادی که برای تصدی پست نخست وزیری معرفی شدند به دلیل اخلال در جناح المستقبل سعد الحریری قادر به تشکیل کابینه نبودند. از آنجا که جنبش سعد الحریری در 14 مارس خود ، که مخالف مقاومت اسلامی لبنان است ، همیشه سیاست های ایالات متحده ، غرب و عربستان سعودی را در لبنان دنبال کرده است ، آنها تلاش می کنند ترکیب دولت را به انحصار خود درآورند. بنابراین ، طی چهار ماه گذشته ، سعد الحریری نخست وزیر پیشنهادی ، میشل عون رئیس جمهور و نبی بری رئیس پارلمان نتوانسته اند در مورد ترکیب کابینه جدید نقاط مشترکی پیدا کنند.

سعد الحریری پیش از این 18 وزیر مقاومت ضد اسلامی را معرفی کرده بود ، اما میشل عون با حفظ ساختار سیاسی لبنان و جلوگیری از بحران جدید مخالف بود. از طرف دیگر ، المستقبل در شهرهای مختلف لبنان به خیابان ها آمد تا میشل عون نبیه بری را تحت فشار قرار دهد که منجر به درگیری بین نیروهای امنیتی و طرفداران سعد الحریری شد.

“وضعیت فعلی لبنان به دلیل مسائل اقتصادی ، سیاسی و امنیتی وارد مرحله خطرناکی شده است. اگر کابینه جدید بر اساس همگرایی و سازگاری تمام طیف های سیاسی لبنان تشکیل نشود ، این کشور شاهد تقابل فیزیکی بین جریان ها ” عواملی که منجر به تشدید اختلافات در طیف سیاسی شده است در مشارکت آشکار قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای خلاصه می شود ، اما مشکل اقتصادی تشدید تقسیم طیف سیاسی لبنان بی تأثیر نیست.

اوضاع ناپایدار اقتصادی ، سقوط شدید ارزش لیر لبنان ، افزایش بیکاری و 85 میلیارد دلار بدهی خارجی ، لبنان را در آستانه سقوط اقتصادی قرار داده است. بنابراین ، سعد الحریری باید به اراده لبنانی ها که خواهان مشارکت همه طیف های سیاسی در کابینه وحدت ملی هستند – برای معرفی کابینه متشکل از همه طیف ها – احترام بگذارد.

310311: