بین الملل

فردی بدون مبنا و سند اگر حرفی زد، نباید از آن گذشت کرد

وی افزود: دادستان‌ها و قضات سراسر کشور در سال گذشته توانستند با اقدامات خوب خود دشمن را در رسیدن به اهدافشان ناامید کنند. 

منتظری گفت: این کار همکاران ما یک مکمل بسیار بسیار ارزشمند داشت و آن هم عفو و بخشودگی گسترده مقام معظم رهبری بود که یک اثر بخشی بسیار بالایی داشت و در خانه‌ها و خانواده‌ها و در بین مردم و افکار عمومی یک حال و شرایط خوب را ایجاد کرد. 

دادستان کل کشور افزود: یکی از اهداف ما از برگزاری این همایش، ایجاد یک وحدت رویه در بین قضات و دادستان‌ها در تصمیم‌گیری‌هاست تا بتوانند در خصوص مسائل مختلف یک رویه ثابت را ادامه دهند. 

وی تصریح کرد: انتقال مسائل روز جامعه به دادستان‌ها و نیز انتقال تجربیات این عزیزان به یکدیگر از اهداف تعیینی دیگر در برگزاری این همایش بوده است، چرا که در سفرهای استانی مشاهده کرده‌ایم که گاهاً برخی استان‌ها دارای ابتکاراتی در کار خود هستند که می‌بایست به دیگر استان‌ها نیز این ابتکارات انتقال داده شود و این همایش فرصت مناسبی را برای این کار فراهم می‌نماید. 

منتظری گفت: موضوع دیگری که ما در برگزاری این همایش به دنبال آن بودیم این است که مسائل و مواردی وجود دارد که از طریق رسانه و پروسه‌های اداری امکان تشریح و تبیین آن وجود ندارد و باید به صورت مبسوط به آن‌ها پرداخته شود که این بستر با این همایش‌ها فراهم می‌گردد. 

دادستان کل کشور ادامه داد: هدف دیگری که ما از برگزاری این همایش در نظر داشتیم این بود که بتوانیم به صورت حضوری و چهره به چهره با آن‌ها گفتگو کرده و دادستان‌های ما بتوانند به صورت حضوری مسائل خود را به مقامات بالادستی انتقال دهند. 

وی با بیان اینکه در روز گذشته سه کارگروه تخصصی هر کدام به مدت ۵ ساعت به بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل تخصصی پرداختند، گفت: با استقبال دادستان‌های محترم نظرات و پیشنهادات خوبی در کارگروه‌ها ارائه گردید که ان‌شاءالله گزارش تکمیلی و تفصیلی این مطالب به رئیس محترم قوه قضاییه تقدیم خواهد شد. 

منتظری در ادامه به ارائه گزارشی از مسائل این کارگروه‌ها پرداخت و گفت: توجه به تحول در قوه قضاییه که در دوره مدیریت فعلی عنوان تعالی هم به آن اضافه شده است یکی از موضوعات مهم در کارگروه‌های ما بود. تحول یک امر ضروری است. در موضوع تحول چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی می‌بایست همه موضوعات مورد دقت نظر قرار گیرد. 

وی افزود: ما در دادستانی کل کشور یکسری مسئولیت‌ها و تکالیف را داریم و باید بر نقاط ضعف و قوت آن متمرکز شده و در این خصوص تلاش نماییم. 

منتظری عنوان کرد: موضوع دیگر که ما در کارگروه‌ها به آن پرداختیم بحث امنیت و جنگ ترکیبی بود. مقوله امنیت امری حیاتی برای کشور است و برای مقابله با دشمن باید به این موضوع بیش از گذشته پرداخته و آن را مورد توجه قرار دهیم. 

وی ادامه داد: در مقوله تامین امنیت، موضوع این است که ما باید به همه مسائل روز که جامعه به آن مبتلا است اشراف داشته و ارتباط خود را با دستگاه‌ها و نهادهایی که وظیفه رصد مسائل را دارند بیشتر کنیم و لذا دادستان‌های ما باید خود را در خصوص تمام مسائل امنیتی به روز نگه دارند. 

وی‌ گفت: یکی‌ از مساعدت‌های ما در حوزه اقتصاد، اقداماتی است که در چند سال اخیر قوه قضاییه ورود کرده و مانع تعطیل شدن بنگاه‌های اقتصادی متعددی شده است و بحمدالله در این سال‌ها توانسته ایم کمک‌های زیادی را به بخش خصوصی و دولتی داشته باشیم.

دادستان کل کشور در ادامه به موضوع فضای مجازی و تامین امنیت روانی مردم هم اشاره کرد و گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند تامین امنیت روانی مردم یکی از مصادیق حقوق عامه است و اکنون بخش زیادی از امنیت روانی مردم در فضای مجازی شکل می‌گیرد و ما باید به درستی این فضا را مدیریت نماییم تا امنیت روانی مردم مخدوش نگردد. 

وی ادامه داد: ما در دستگاه قضایی اعلام کرده‌ایم با کسانی که در فضای مجازی امنیت مردم را هدف قرار می‌دهند برخورد خواهیم کرد. 

منتظری افزود: دادستان وظیفه دارد اگر امروز مسئله‌ای در فضای مجازی پیچید و منتشر شد بلافاصله آن موضوع را پیگیری کرده و به دنبال مستندات آن باشد و اگر فردی بدون مبنا و سند حرفی را زد و جامعه را ملتهب و امنیت روانی را مخدوش کرد نباید از آن گذشت کرد. باید با این مسائل برخورد کرده و آن‌ها تحت تعقیب قرار بگیرند و البته اگر هم مستندات ادعایی خبر موجود بود باید در جهت رفع نقص براییم.

وی خاطرنشان کرد: حتماً صیانت از آرامش روانی جامعه جزو وظایف ما می‌باشد و فراهم شدن بستر آرامش روانی مردم در این است که با مخلان آن بلافاصله و در کمترین زمان برخورد شود. 

دادستان کل کشور عنوان کرد: مسئله دیگری که در کارگروه‌ها به آن پرداخته شد بحث حمایت از تولید است. شما دادستان‌ها باید مستمراً به بنگاه‌های تولیدی و مراکز اقتصادی حوزه خود سر بزنید و اجازه ندهید کارخانه و یا کارگاهی تعطیل شده و فردی از کار بیکار شود. 

وی در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد: برخی از اشکالات برای مرتفع شدن نیاز به قانون دارد و برخی هم با آیین نامه و دستورالعمل برطرف می‌شود. 

دادستان کل کشور تصریح کرد: اگر خواهان تحول و تعالی هستیم باید دادسراهای ما متحول گردد. یکی از اشکالات دادسرای ما این است که برخی قضات تجربه کافی ندارند و این در حالی است که رسیدگی و تحقیقات در برخی پرونده‌ها به دادیار و بازپرس و حتی دادستان کاربلد و با تجربه نیازمند است. 

منتظری اظهار کرد: اگر می‌خواهیم تحول ایجاد شود باید قضات دادسرا را مستقر در دادسرا بدانیم. باید این افراد تجربه‌هایشان افزایش یابد. 

دادستان کل کشور عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که استخدام قاضی برای دادسرا و دادگاه از هم تفکیک شود. البته باید همه امتیازات دادگاه هم به قاضی دادسرا داده شود. همچنین باید بحث بازنگری در ساختار دادسرایی و نیروی انسانی و استفاده از فناوری‌های نوین  را در دستور کار داشته باشیم تا بتوانیم در امر تحول موفق باشیم.