عمومی

غذای بنفش ایرانی که ثبت ملی شد! + تصاویر

فرهنگ هر گروه قومی و منطقه عمدتاً به غذا و غذاهای آن منطقه مربوط می شود. هر کجا که سفر کنید ، با انواع غذاهای محلی روبرو خواهید شد که نشان دهنده سبک زندگی و فرهنگ مردم است. برخی از این غذاها با گذشت زمان محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند ، برخی از آنها نیز هنوز به اندازه کافی شناخته نشده اند.

به گزارش “سرگرمی برای همه” ، “لیست اسکند” بعدا نوشت: “غذایی که امروز درباره آن صحبت می کنیم یکی از جالب ترین غذاهای محلی در ایران است که رنگ آن بیش از هر چیز دیگری توجه را به خود جلب می کند.”

در خراسان جنوبی یا بهتر بگوییم در بیرجند غذایی به نام نوستالژی وجود دارد که با پنیر دلمه درست می شود و بنفش است. شاید از خود بپرسید که چگونه غذای کشک به جای سفید می تواند بنفش شود. دلیل این تغییر رنگ این است که مردم بیرجند از نوع خاصی از پنیر دلمه ای به نام قروت ، قروت یا کشک سیاه استفاده می کنند.

خارش هم پودر است و هم جامد که با حل شدن در آب تغییر رنگ داده و به بنفش تبدیل می شود. عصاره حاصل از آن به دو صورت مصرف می شود: یا آب پز یا سرد. پنیر کوروت کوروت مانند سایر پنیرهای کوکتی از محصولات حیوانی تهیه می شود.

کوروت یک ماده غذایی مقوی است و در سال 1397 اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی “میز ارغوان بیرجند” را برای وارد کردن هرچه بیشتر این غذا نگهداری کرد و کوروت در فهرست میراث ملی ثبت شد. مراسمی با حضور 1200 بیرجندی ساکن تهران که غذای لذیذی برای آنها سرو شد و سپس به عنوان میراث ملی ناملموس ثبت شد. پس از آن ، دبیر جشنواره سفره بنفش بیرجندی اعلام کرد که تصمیم گرفته شده است مراسم مشابهی در این ایالت برگزار شود.

با قدرت این غذا ، قاروت به منوی رستوران راه پیدا کرد و سرآشپزها هنگام استفاده از آن شروع به خلق کردند. از قروت برای ایجاد غذاهای مخلوط مانند پیتزای قروت استفاده می شد. اهمیت این غذا به عنوان نماد فرهنگی مردم منطقه خراسان روز به روز در حال افزایش است و امروز در صورت سفر مقامات كشور به بیرجند ، با این غذا از آنها پذیرایی می شود. پنیر کوروات را تقریباً در همه جا می توانید پیدا کنید ، زیرا این غذا برای بیرجندی ها بسیار مهم است و هر کجا که می روند می فروشد و شکوفا می شود.

اما این پنیر دلمه ای خاص که توسط مردم بیرجند استفاده می شود چیست؟ Korut در واقع یک پنیر خامه ای معمولی است که فرآیند خاصی را طی کرده است. آب پنیر محصول جانبی کره است. یعنی وقتی کره از ماست درست می شود ، آن را با آب می مانند که همان شیر دوغ است. برای تخلیه آب دوغ ، آن را در کیسه های مخصوص ریخته و عصاره ماست بدست می آورند که به آن ناپا می گویند. با خشک کردن ماست ، عصاره کشک تشکیل می شود و با جوشاندن آب ذوب شده از ماست ، توت سیاه بدست می آید. پنیر کوکی بیرجندی یا قروت از چدن درست می شود: گلدان های مسی ، که رنگ آن را تغییر می دهد. البته آنها می گویند دلیل این امر این است که ثروت از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.

دستور العمل کوروت

برای تهیه این غذا به پیاز سرخ شده یا سیر ، عصاره زنجبیل ، دارچین ، نمک و فلفل نیاز دارید. ابتدا سوراخ های بینی را چند ساعت خیس کنید ، سپس آنها را با گردو بزنید تا روغن اضافه شود. سپس به آرامی آب اضافه کنید تا مخلوط غلیظی ایجاد شود. مخلوط را روی هم قرار دهید تا عصاره گیاهی بدست آورید. در یک کاسه جداگانه پیاز یا سیر را سرخ کنید ، سپس عصاره را اضافه کرده و بگذارید دم بکشد. مراقب باشید قبل از جوشاندن غذا را از روی حرارت بردارید. در آخر با دارچین تزئین کرده و با نان سرو کنید. گاهی از آن به عنوان سس برای بادمجان ، سیب زمینی ، کدو تنبل و سبزیجات پخته شده مانند اسفناج استفاده می شود.

آخرین کلمه

بنابراین ، این غذا یکی از غذاهای کمتر شناخته شده در ایران است که هم خوشمزه است ، هم به راحتی آماده می شود ، هم به سرعت آماده می شود و هم بسیار مقوی است. علاوه بر این ، مواد اولیه پخت و پز به راحتی یافت می شود. این غذای خوشمزه را از دست ندهید.

انتهای پیام: