علمی و پزشکیکسب و کار ایرانیان

علائم سرطان سینه چیست و درمان سرطان سینه به چه شکل است

امروزه سرطان سینه در میان خانم‌ها بسیار شایع شده است. برای پیشگیری از سرطان پستان باید از علائم آن آگاه بود. اما نشانه های سرطان سینه چیست؟ چگونه می‌توان آن را تشخیص داد؟ روش‌های درمانی سرطان پستان چیست؟ در ادامه تمامی این موارد را به شما توضیح می‌دهیم و روش‌های پیشگیری از این بیماری پرخطر را یادآور می‌شویم.

احتمال مرگ در سرطان سينه | تست سرطان سينه در منزل | درد سرطان سينه چگونه است

سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه یکی از انواع سرطان است که در سلول‌های بافت سینه ایجاد می‌شود. این بیماری شایع ترین سرطان تهاجمی در زنان است. در میان زنان دومین علت مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پس از سرطان ریه است. سرطان سینه می‌تواند هم در مردان و هم در زنان ایجاد شود. اما به‌طورکلی در زنان شیوع بیشتری دارد.

سرطان سینه به انگلیسی همان breast cancer است. توده‌های موجود در سرطان سینه را breast tumors می‌نامند که گاهی خوش خیم (benign) و گاهی بدخیم و سرطانی (malignant / cancerous) می‌شوند.

جالب است بدانید ۱% از مبتلایان به سرطان سینه را مردان تشکیل می‌دهند. از نظر آماری انتظار می‌رود ۱۲.۵% از زنان ۸۵ ساله در طول زندگی خود به سرطان سینه مبتلا شده باشند. ۲/۳ زنان مبتلا، سن بالای ۵۰ سال دارند و غالب افراد باقی مانده ۳۹ تا ۴۹ ساله هستند. ۹۰% زنان مبتلا به سرطان سینه، حداقل ۵ سال پس از تشخیص شانس زندگی دارند.

از سال ۱۹۸۹ پیشرفت‌ها در آزمایشات غربالگری و درمان سرطان سینه، میزان بقا را به طور چشمگیری افزایش داده است. همچنین به دلیل تشخیص زودهنگام و رویکردهای جدید برای درمان و درک بیماری میزان مرگ‌ومیرهای مرتبط با این بیماری کاهش یافته است.

سرطان سینه بدخیم و خوش خیم از طریق روش‌های مختلف تشخیص داده می‌شود. بسیاری از توده‌های سینه از نوع خوش‌خیم بوده و برای شخص خطر زیادی ندارند. اما درصورتی‌که سرطان سینه بدخیم باشد، باید مراحل درمانی طبق نظر پزشک متخصص انکولوژی انجام شود.

خدمات زیبایی زنان

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی واژن

افتادگی رحم

پاپ اسمیر و تمامی خدمات پزشکی زنان

خدمات زیبایی زنانمشاهده همه

آناتومی سینه

قبل از بحث درباره‌ی سرطان سینه بهتر است برای درک بیشتر، آشنایی مختصری با آناتومی سینه داشته باشیم. بافت پستان به طور طبیعی شامل غدد شیری است که توسط مجاری باریکی در نوک پستان به سطح پوست متصل شده است. غدد و مجاری متشکل از چربی و مواد فیبری هستند که در بستری از بافت همبند قرار دارند. بقیه‌ بافت پستان را عروق خونی، اعصاب و کانال‌های لنفی تشکیل می‌دهند.

محل آناتومیک پستان بالای ماهیچه‌های سینه‌ای در زیر پوست قرار دارد. در همه‌ انواع سرطان، سلول‌های خودی هستند که به صورت غیر قابل کنترل و غیر طبیعی رشد می‌کند و ممکن است به قسمت‌های دیگر بدن مهاجرت کند، به این فرآیند متاستاز گفته می‌شود. علائم متاستاز چیست؟ تنگی نفس، سرگیجه و سردرد از علا‌ئم آن هستند.

لازم به ذکر است که سرطان سینه ابتدا در مجاری شیری (Ductal Carcinoma) یا غدد (Lobular Carcinoma) رشد می‌کند. حتی در صورتی که بعد از متاستاز به نقاط دیگر بدن، برای اولین بار تشخیص داده شود همچنان به عنوان سرطان سینه شناخته‌شده و درمان می‌شود.

همچنین اولین نشانه‌ سرطان سینه، لمس توده‌ی سینه یا رسوب کلسیم در بافت سینه یا یک ماموگرافی غیرطبیعی است. سرطان سینه در سطح اولیه‌ قابل درمان تا مرحله‌ متاستاتیک، با درمان‌های متفاوت دسته‌بندی می‌شود.

انواع و درجه بندی مراحل سرطان سینه چگونه است؟

باتوجه‌به اندازه تومور و گسترش سلول‌های سرطانی به غدد لنفاوی یا سایر نقاط بدن پزشک مرحله رشد توده سرطان سینه را تشخیص می‌دهد. روش‌های متفاوتی برای مرحله‌بندی سرطان پستان وجود دارد. یکی از راه‌ها مرحله‌بندی از ۰ تا ۴ است. این ۵ مرحله به‌صورت زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

مرحله صفر: به‌عنوان سرطان مجاری شناخته می‌شود. در این مرحله سلول‌های سرطانی محدود به مجاری هستند و به بافت‌های اطراف حمله نکرده‌اند.

مرحله ۱: در این مرحله اندازه تومور تا ۲ سانتی‌متر می‌رسد. هیچ گره لنفاوی را تحت تأثیر قرار نداده است. ممکن است گروه‌های کوچکی از سلول‌های سرطانی در غدد لنفاوی گسترش یابد و سرطان غدد لنفاوی را تشکیل دهند.

مرحله ۲: عرض تومور ۲ سانتی‌متر است و شروع به گسترش در گره‌های مجاور کرده است. همچنین ممکن است اندازه آن بین ۲ تا ۵ سانتی‌متر باشد، اما به غدد لنفاوی سرایت نکرده باشد.

مرحله ۳: اندازه تومور تا ۵ سانتی‌متر می‌رسد و به چندین غده لنفاوی سرایت کرده است. همچنین ممکن است بزرگ‌تر از ۵ سانتی‌متر بوده، اما به غدد لنفاوی نرسیده باشد.

مرحله ۴: سرطان به اندام‌های مختلف، اغلب استخوان‌ها، کبد، مغز یا ریه‌ها سرایت کرده است.

علائم سرطان سینه

ممکن است برای شما پیش آمده باشد که احساس توده در بافت سینه یا درد داشته باشید و بخواهید بدانید علائم سرطان سینه چیست؟ و درد سینه نشانه چیست؟ از مشهورترین علائم سرطان سینه در زنان می­توان به برخی از این موارد اشاره کرد:

احساس توده در داخل سینه و یا زیر بغل

تفاوت سایز بین دو پستان

تغییر شکل در پستان­ها

ترشح مایعات و چرک و خون از نوک پستان

تغییر در رنگ و اندازه نوک سینه

مشاهده تو رفتگی یا برآمدگی در نوک سینه

تغییر در پوست سینه به شکل پوست پرتقالی شدن

احساس درد در بافت سینه

خارش در نوک سینه

سوزش در نوک سینه

پوسته پوسته شدن نوک سینه

علائم سرطان سینه در بیشتر مواقع با احساس توده در نواحی سینه و زیر بغل احساس می­شود. درد سینه و سرطان سینه همیشه با هم همراه نیستند و ممکن است این درد نشانه چیز دیگری باشد. همین طور وجود توده سینه نشان دهنده سرطان سینه نیست و باید مورد بررسی پزشک قرار بگیرد  در بیشتر مواقع این توده­ها ممکن است کیست و یا توده خوش خیم باشند.

شما می­ توانید علائم و سوالات خود را به صورت تلفنی و متنی از مشاوره پزشک زنان انلاین یا دکتر آنلاین خون و آنکولوژی در میان بگذارید، و از ایشان مشاوره بگیرید.

سرطان سینه خوش خیم:

سرطان خوش خیم سینه به شرایطی گفته می‌شود که در آن تومورهایی در بافت سینه در اثر عمده تغییراتی که از سوی هورمون های تخمدان ایجاد شده است شکل می‌گیرند.

سرطان سینه بدخیم:

سرطان سینه بدخیم در اثر تشخیص های دیرهنگام ایجاد می‌شود. زیرا که به مرحله‌ای رسیده‌اند که روند درمانی را قدری دشوار و پیچیده می‌کند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.