شور حسینی عاشوراییان در لرستان / هوای لرستان غرق در ماتم و عزای سالار شهیدان

مردم لرستان در مناطق مختلف با حضور پرشور و گسترده ضمن نوحه خوانی ، سینه زنی و برگزاری آیین گل مالی به سوگواری و عزاداری برای سرور و سالار شهیدان پرداختند.

به گزارش خبرگزاری سرگرمی برای همه از لرستان؛ امروز جمعه ۶ مرداد ماه مصادف با دهم محرم وهمزمان با شیعیان جهان در روز عاشورا مناطق مختلف  استان  لرستان غرق در ماتم و اندوه شهادت مظلومانه سالار و سرور شهیدان حضرت امام حسین (ع) و ۷۲ تن از یاران با وفایش شد.

از ساعات اولیه صبح  آیین عزای حسینی در جای جای استان لرستان برگزار شد و مردم این دیار کهن پیر و جوان ، زن و مرد ، شهری و روستایی در تمام مناطق مختلف  استان بر پایه رسم و رسوم دیرین خود به نوحه خوانی و عزاداری برای شهدای مظلوم دشت کربلا  پرداختند.

مردم لرستان امسال نیز در هیات ها و تکایا مراسم عزای حسینی را مانند سالیان گذشته در تاریخ این مرز و بوم با تمام توان و اعتقاد بر جای آوردند و هر دلسوخته ای را به سوی خود فرا خواندند .

شرکت کنندگان در عزاداری سید الشهدا حضرت امام حسین (ع) در لرستان با به صدا در آوردن بانگ چمر و  عزا  و با بر افراشتن پرچم های سرخ و سبز حسینی و اشعار دست نوشته های بر روی پارچه های سیاه و همچنین به حرکت در آمدن طوق و علم ها در جلوی هیات های عزاداری در خیابانهای اصلی شهر های این استان شور و شعور حسینی را با شکوهی وصف ناپذیر به نمایش گذاشتند.

بسیاری از عزاداران حسینی با توزیع نذورات خود در بین عزاداران سهمی از این سوگواری را ادا  کرده  و حاجات خود را از سرور و سالار شهیدان طلب  کردند.

مردم  لرستان به ویژه خرم آباد  به مانند هرساله  وبر اساس  یکی از رسم‌های سنتی و دیرین خود با آئین گل‌مالی در عزای امام حسین(ع)  غرق  اندو‌ه و ماتم شدند و  در گل و گلابی که از قبل آماده شده، فرو رفته و خود را گل‌مالی کردند، همچنین زنان نیز به یاد مصیبت و بی‌برادر شدن حضرت زینب(س) گل را بر چادر سیاه و سر خود مالیده و به سوگ اباعبدالله الحسین(ع) نشسته و به عزاداری  پرداختند .

آئین گل‌مالی در دیار فلک الاافلاک مسئول و غیرمسئول، نوزاد و پیر و جوان نمی‌شناسد، از این‌رو با اذان صبح مردم لرستان به ویژه مردم خرم‌آباد خود را برای گل‌ مالی آماده کردند.

مراسم گل مالی و عزاداری  در خرم آباد  نیز علاوه بر حضور پرشور و گسترده مردم عزادار  با حضور نماینده ولی‌فقیه در لرستان ، استاندار لرستان و دیگر مسئولین استانی در  جایگاه ولایت قلعه فلک الافلاک  برگزار شد.

انتهای پیام 

 

 






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف