فرهنگ و هنر

«سیکاپلِ» مازندران تا آخر شهریور ماه مرمت می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مازندران از مرمت پل سیکاپل و بیش از 30 اثر تاریخی تا پایان شهریور 1401 خبر داد و به تشریح خسارت های سیل به بناهای تاریخی و گردشگری پرداخت.

مهدی ایزدی در گفت وگو با سرگرمی برای همه، درباره وضعیت پروژه های مقاوم سازی در استان مازندران گفت. در حال حاضر بیش از 30 پروژه مرمتی از جمله پل سیکا (معروف به پل درویش محمدشاه و منسوب به اواخر دوره صفویه) وجود دارد. ، پل و موزه کلبادی (حدود 200 سال قدمت)، مجموعه برج مقبره (قرن هشتم قمری) در حال بهره برداری است و اعتبارات آنها تا پایان شهریور 1401 جذب می شود. همچنین با همکاری شهرداری در تلاش هستیم تا موزه تاریخی قائم شهر تا 22 بهمنی به بهره برداری برسد. دو بخش باستان شناسی و سکه برای این موزه تاریخی و مردم شناسی در نظر گرفته شده بود.

وی درباره خسارات وارده به آثار تاریخی و تاسیسات گردشگری در اثر سیل اخیر مازندران توضیح داد. بناهای تاریخی مازندران بر اساس بررسی ها و رصدهای انجام شده در جریان سیل اخیر قرار نگرفتند و همانطور که قبلا اعلام کرده بودیم در چند نقطه خسارت وارد شده است. مجموعه ها و رستوران های توریستی در مرکز چالوس. بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی به منظور جلوگیری از حوادث ناشی از سیل به زیر مجموعه ها از جمله تاسیسات گردشگری اطلاع رسانی می کنیم و همچنین در مسیرهایی که سیل غیرقابل کنترل است اخطار تخلیه را صادر می کنیم. در جریان سیل گذشته اطلاع رسانی شد، در برخی از اشیاء خسارت مالی داشتیم، اما خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران همچنین به دیگر رویدادهای هفته دولت اشاره کرد. بیش از 30 پروژه را در هفته دولت افتتاح خواهیم کرد. در این هفته قصد داریم گزارش کاملی از فعالیت های مازندران در یک سال گذشته در چهار حوزه سرمایه گذاری، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارائه کنیم. علاوه بر این، تعدادی هتل، امکانات اقامتی و پذیرایی افتتاح و پروژه های جدیدی در حوزه گردشگری راه اندازی خواهد شد.

ایزدی افزود: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران نیز برای هفته گردشگری برنامه ریزی می کند. قرار است در هفته گردشگری همایش ملی با حضور مدیران کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ها برگزار کنیم و در کنار آن نمایشگاهی با حضور شهرستانی ها برپا می شود.

انتهای پیام