زمان جذب آب در معده

اندام هایی که برای توزیع غذا در سراسر بدن و توزیع مواد مغذی آن در سایر قسمت های بدن با هم کار می کنند، مجموعاً سیستم گوارش نامیده می شوند. دهان، مری، معده و روده از جمله اندام هایی هستند که برای پردازش غذا و نوشیدنی با هم کار می کنند. به طور کلی، 10 تا 73 ساعت طول می کشد تا دستگاه گوارش غذای خورده شده را به سایر قسمت های بدن منتقل کند. این مایع به سرعت جذب جریان خون می شود و مایع اضافی بسیار سریعتر از هر چیز دیگری در بدن به صورت ادرار از طریق کلیه ها دفع می شود.

علت عدم جذب آب در بدن | مدت زمان رسیدن آب به کلیه | مسیر حرکت آب در بدن انسان

همه انواع آب آشامیدنی در عرض 5 دقیقه پس از نوشیدن جذب می شوند و اثرات آن تقریباً 20 دقیقه پس از نوشیدن در بدن باقی می ماند. کلیه های شما دائماً ادرار تولید می کنند، بنابراین مایع اضافی به سرعت از طریق ادرار از بدن شما دفع می شود.بعد از نوشیدن آب چقدر طول می کشد تا هضم شود؟ چگونه این اتفاق افتاد؟

آب در معده وجود دارد

هنگامی که شما آب می نوشید، آب در سیستم گوارش در یک فرآیند گوارشی بسیار سریع هضم می شود. به عبارت دیگر، لازم نیست هر یک از اندام های گوارشی شما در هر مرحله از پردازش آب درگیر شوند.اگر آب زیادی می نوشید، باید دائماً به توالت بروید تا آن را برطرف کنید، که می تواند آزاردهنده باشد. لحظه ای که آب می نوشید، آب وارد معده شما می شود و به سرعت از طریق روده کوچک پردازش می شود. روده بزرگ (کولون) نیز مقداری آب جذب می کند. تقریباً تمام آب روده کوچک به جریان خون جذب می شود. مایع اضافی جذب شده در خون توسط کلیه ها فیلتر می شود، که مایع اضافی را به ادرار تبدیل می کند و سپس به مثانه منتقل می شود.

آیا هیدراتاسیون متفاوت از سایر مایعات ماندگاری دارد؟

آب معمولا سریعتر از سایر مایعات هضم می شود. این به این دلیل است که بدن شما برای جذب و هضم آب به فرآیند پیچیده و دشواری نیاز ندارد و خیلی سریع و آسان اتفاق می افتد. اگر مایع حاوی هر نوع کربوهیدرات (مانند شکر)، مواد افزودنی رنگی، چربی یا پروتئین باشد، بدن شما باید این عناصر را پردازش کند. به همین دلیل است که ممکن است هضم مایعاتی مانند چای سرد و قهوه شیرین بیشتر طول بکشد و حتی ممکن است هضم اسموتی ها نیز بیشتر طول بکشد.

به طور کلی، مایعات ساده مانند چای و آبمیوه (که بخشی از یک نوشیدنی آبرسان هستند) حدود 30 دقیقه طول می کشد تا هضم و جذب شوند.هضم و جذب مایعات پیچیده مانند بلغم می تواند یک ساعت یا بیشتر طول بکشد.

آیا بدن آب را سریعتر از غذا هضم می کند؟

آب در بدن خیلی سریعتر از غذا هضم می شود. به عنوان مثال، وقتی یک ساندویچ کره بادام زمینی و ژله می خورید، هر لقمه باید از طریق مری فشرده شود و وارد معده شود. پس از آن، اسید معده شما شروع به تجزیه ساندویچ می کند. سپس اجزای مختلف ساندویچ (کربوهیدرات‌های خوشمزه، قندها، چربی‌ها و پروتئین‌ها) بیشتر تجزیه شده و توسط روده جذب می‌شوند. موادی که پس از عبور غذا از روده بزرگ (کولون) باقی می ماند به صورت مدفوع از بدن خارج می شود.

اما در مورد هضم آب، مراحل فوق ضروری نیست. هیچ چیزی از آب قابل استخراج نیست (به جز خود آب که بدن شما برای فرآیندهای مختلف به آن نیاز دارد). به همین دلیل است که تصفیه آب بسیار سریع است. از نظر فنی، این یک فرآیند تصفیه ساده است که در واقع سرعت “هضم” بسیار سریعی دارد. اما با خرید آب آشامیدنی یا بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی می توانید هضم راحت تری را تجربه کنید زیرا املاح مضر از آب آشامیدنی حذف می شوند و با کاهش سختی آب می توانید آب نرم و مناسب بدن انسان بنوشید.عوامل موثر بر هضم
زمان هضم بسته به بدن شما متفاوت است. عوامل متعددی می توانند هضم را کند یا تسریع کنند. متابولیسم برخی افراد به طور طبیعی زمان بیشتری برای هضم و جذب غذا می طلبد و این کاملا طبیعی است. انواع غذاهایی که می خورید ممکن است راحت تر جذب و هضم شوند، اما ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا از بدن شما خارج شوند. مقدار و نوع فیبر موجود در غذا بر سرعت حرکت غذا در سیستم گوارش نیز تأثیر می گذارد. رژیم غذایی و انواع غذاهای مصرفی نیز بر هضم غذا در بدن تأثیر می گذارد.
سابقه مواردی مانند بیماری روده تحریک پذیر (IBD) و کولیت ممکن است ریتم روزانه گوارش شما را تغییر دهد. جراحی‌های گذشته و برخی بیماری‌های گوارشی که بر هضم غذا تأثیر می‌گذارند، مانند سندرم دامپینگ و جراحی معده، در بسیاری از افراد رایج است.
فعالیت‌های روزانه و میزان ورزش نیز ممکن است بر سرعت تجزیه و هضم غذا توسط بدن تأثیر بگذارد.

آب چگونه از بدن شما خارج می شود؟

آب فقط از طریق فرآیند ادرار از بدن شما خارج نمی شود! هنگامی که بدن شما آب را جذب می کند، مقداری از آن به سلول های شما و مقداری به جریان خون شما می رود.وقتی بدن شما آماده خلاص شدن از شر آبی است که مصرف می کند، این کار را به چند روش انجام می دهد:

  • بعد از اینکه کلیه ها آب را پردازش کردند، بیشتر آن از طریق ادرار دفع می شود.
  • هنگامی که بدن شما نیاز به تنظیم دمای خود دارد، آب به شکل عرق از بدن شما خارج می شود.
  • مدفوع شما حاوی مقدار مشخصی آب است که در واقع به خروج آب از بدن شما کمک می کند.

آخرین جمله
پس از نوشیدن آب، بدن به سرعت آن را جذب می کند. برخلاف غذا، آب را می توان در کمتر از 5 دقیقه “هضم” کرد. آب اضافی از طریق ادرار و مدفوع و همچنین از طریق تعریق از بدن دفع می شود.