رشته ارتباطات سلامت در دانشگاهها ضروری است
سخنگوی وزارت بهداشت در گفتوگو با آنا؛
پاکآیین گفت: تبدیل اطلاعاتی که برای عموم نامفهوم است به محتوای رسانهای و مطالبی که برای همهٔ مخاطبین قابلدرک و جذاب باشد، ازجمله کارها و فعالیتهای یک رسانه است.
پدرام پاکآیین،سخنگوی وزارت بهداشت و نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات؛ در گفتوگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ بابیان اینکه محتوا و خبر حاصل فکر و ابتکار منابع انسانی است، گفت: منابع انسانی رسانهها، برای اینکه توانایی تولید محتوای غنی در یک حوزهای را داشته باشند، باید از دانش پیرامونی نسبت به آن حوزه و مهارت فنی روزنامهنگاری برخوردار باشند.
وی افزود: تعداد افرادی که در حوزه دانش پیرامونی رسانههای سلامت یعنی علوم پزشکی، تخصص یا تجربه داشته باشند و در کار روزنامهنگاری آموزش دیده باشند خیلی کم است، ما در بخش رسانه سلامت، با فقر نیرو مواجه هستیم.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: برگزاری دورههایی با هدف ارتقای دانش پیرامونی یعنی مسائل و دغدغههای حوزه سلامت که خبرنگار این حوزه باید آموزش دیده باشد توسط دانشکدهها، دانشگاها و حتی دفاتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها باید برگزار شود. این آموزشها میتواند راهحلی کوتاه مدت برای رفع این معضل باشد، همچنین میتوان از ایجاد رشته ارتباطات سلامت در دانشگاهها بهعنوان راهحل دراز مدت یادکرد تا فارغالتحصیلان این رشته وارد حوزه رسانه سلامت شوند.
نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت بر مطبوعات با اشاره به اینکه در همه جای دنیا کار رسانهای یک کار تلفیقی از مهارت، تخصص و تجربه است، اظهار کرد: اگر یک رسانه در رابطه با فیزیک بخواهد فعالیت کند لازم نیست ک همهی بدنهی آن رسانه فیزیکدانهای نخبه باشند؛ اما لازم است که از این رشته یک دانش عمومی داشته باشند و از مهارت رسانهای خوبی برخوردار باشد؛ زیرا رسانه در مقام تحلیل و پرسشگری است و در مقام تولید علم نیست.
پاک آیین گفت: رسانههای اختصاصی به رسانههایی گفته میشود که همگانیاند، بعضی از آنها وزن محتوای خود را در یک حوزه گذاشتهاند و بر آن موضوع تمرکز دارند؛ اما رسانههای تخصصی در یکرشته علمی یا معرفتی تولید مقاله یا علم میکنند که فقط برای مخاطبان خاص است.
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت: ۶۷ دانشگاه وزارت بهداشت بهعنوان رسانههای تخصصی با نشریات دارای مجوز به تولید مقالات علمی میپردازند که بعضی از این نشریات در پایگاههای خبری مطرح جهان منتشر میشوند.
وی افزود: تبدیل اطلاعاتی که برای عموم نامفهوم است به مطالبی که برای همهٔ مخاطبین قابلدرک و جذاب باشد، ازجمله کارها و فعالیتهای یک رسانه اختصاصی است.
نماینده مدیران مسئول هیئت نظارت بر مطبوعات با اشاره به ورود هوش مصنوعی به حوزه رسانه گفت: هوش مصنوعی یک ابزار پردازش محتوا است و میتواند به رسانهها در موضوع سرعت، دسترسی سریع به دادهها و تنوعبخشی در شکل رسانه کمک کند، اما کارکرد مدیریت رسانه را نمیتواند داشته باشد.