عمومی

دروازه جهنم بسته می‌شود؟ – سرگرمی برای همه

زیبایی ها و طبیعت بی نظیر نقاط مختلف جهان همیشه با کلماتی مانند بهشت ​​توصیف می شود، اما در ترکمنستان جاذبه ای برای گردشگران وجود دارد که بر خلاف زیبایی های دیگر شبیه جهنم است و به آن دروازه جهنم می گویند.

به گزارش سرگرمی برای همه، روزنامه خراسان سپس نوشت: با وجود اینکه این جاذبه گردشگری سالانه تعداد قابل توجهی گردشگر را به ترکمنستان جذب می کند، رئیس جمهور این کشور به کارشناسان دستور داد تا راهی برای خاموش کردن آتش سوزی عظیمی که در دهانه دهانه یک دهانه غول پیکر رخ داده است، بیابند. »:

در این گزارش به چگونگی ساخت این دروازه و دلایل بستن چاله توسط رئیس جمهور ترکمنستان می پردازیم.

دروازه جهنم کجاست؟

مکان های مختلفی در جهان به دروازه های جهنم معروف هستند که معروف ترین آنها در ترکمنستان، در صحرای گرم و عظیم قرهوکم، در 260 کیلومتری پایتخت، نزدیک روستایی با 350 سکنه است. دروازه جهنم در ترکمنستان یک دهانه آتشفشانی به وسعت 70 متر است که بیش از 50 سال است که می سوزد. مردم محلی به این دهانه “دروازه جهنم” می گویند، نور آن کیلومترها در نوسان است.

این دروازه چگونه به وجود آمد؟

در پایان قرن نوزدهم، در سال 1971، گروهی از کاوشگران شوروی تصمیم گرفتند به دنبال نفت و گاز باشند. هدف اصلی این گروه از محققان یافتن نفتی بود که به طور اتفاقی به میدان گازی رسید و تصمیم گرفتند از این حفره عظیم و غنی گاز استخراج کنند. مطالعات دانشمندان روی زمین شکست و تجهیزات زمین‌شناسی به همراه چادرهای محققان در دهانه‌ای که امروز می‌بینیم غرق شدند. تلفات جانی نداشت، اما مشخص شد که این شکاف یک غار زیرزمینی پر از گاز طبیعی است، محققان تصمیم گرفتند دهانه را بسوزانند، از ترس اینکه گازهای خطرناکی در غار وجود داشته باشد، آنها بدون احتیاط وارد جو شوند. این گروه از محققان تصور می کردند که آتش چند روز بیشتر طول نمی کشد و پس از تخلیه گاز غار، دروازه های جهنم بسته می شود، اما این حفره 50 سال است که می سوزد.

تنها جاذبه توریستی ترکمنستان

ترکمنستان یکی از معدود کشورهایی است که سال هاست مورد بازدید گردشگران قرار نگرفته است، معمولا گردشگران علاقه ای به رفتن به این کشور ندارند، اما با معروف شدن دروازه جهنم، گردشگران زیادی در سراسر جهان به دیدن این مصنوعی علاقه مند شدند. خب تا سال 2017 50 هزار گردشگر برای دیدن دروازه های جهنم به این کشور سفر کرده اند و در سال های اخیر سالانه حدود 10 هزار نفر برای دیدن این جاذبه گردشگری به ترکمنستان با جمعیت تنها شش میلیون نفر سفر می کنند.

اطلاعات عجیب از دروازه های جهنم

دروازه جهنم در ترکمنستان 20 متر عمق و حدود 5300 متر مربع عرض دارد. این دروازه دهانه بزرگی به قطر 70 متر دارد. گرمای ساطع شده از این سوراخ به حدی است که از فاصله 50 متری از لبه سوراخ احساس می شود و گفته می شود دمای گرمای رسیده به محیط در این فاصله حدود 55 است. درجه سانتیگراد! دمای داخل دروازه 1000 درجه سانتیگراد بود اما در سال 2013 یک جاسوس کانادایی با استفاده از لباس های حرارتی، تجهیزات تنفسی و با استفاده از سیستم نورد مخصوص وارد دروازه شد و توانست از آنجا نمونه برداری کند. نشان داده است که نوعی وجود دارد. باکتری های غنی از متان در داخل حفره. کارشناسان بر این باورند که این منطقه از ترکمنستان دارای ذخایر بزرگ گاز است که به دلیل آن سوراخ قابل اشتعال باقی می ماند، آنها معتقدند که تا سال ها آتش می گیرد.

داستان دستور بستن درهای جهنم

با وجود پتانسیل دروازه جهنم به عنوان یک جاذبه گردشگری، قربانقلی بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان روز شنبه به کارشناسان و مقامات ترکمن در تلویزیون ترکیه دستور داد تا آتش را خاموش کنند. البته این اولین بار نیست که قبلاً در سال 2010 محمداف به کارشناسان دستور داد تا شعله هایی را که از زمان شکست عملیات حفاری شوروی در سال 1971 شعله ور شده بود خاموش کنند، اما 11 سال بعد تلاش کارشناسان به جایی نرسید. از این سوراخ آتش می سوخت.

چرا می خواهند سوراخ را ببندند؟

سوالی که مطرح می شود این است که چرا باید چاله ای که هزاران گردشگر را به کشور جذب می کند با دستور رئیس جمهور کشور بسته شود؟ اگرچه محمداف در یک سخنرانی تلویزیونی دلیل دستور خود را تأثیر منفی درب ساخته شده توسط انسان بر محیط زیست و سلامت مردم ساکن در آن نزدیکی عنوان کرد، اما در سال های اخیر از اتلاف انرژی در دروازه گله کرده بود. بد نیست بدانید که گاز منبع درآمد بالقوه ای برای اقتصاد ترکمنستان است که با داشتن 7.2 درصد از ذخایر گاز جهان یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز است. تنها در سال 2020، این کشور حدود 30 میلیارد متر مکعب گاز صادر کرده است. به همین دلیل است که خیلی ها فکر می کنند رئیس جمهور این کشور فقط به صادرات گاز مشغول است، او به درآمدهای گردشگری نگاه نمی کند.

به گزارش اسپوتنیک نیوز به نقل از نشست دفتر رئیس جمهور ترکمنستان، “گاز طبیعی سال هاست که در دروازه ها می سوزد. باید جلوی آن گرفته شود. زیرا ما مواد خام با ارزش قابل صادرات را از دست می دهیم.”

انتهای پیام: